Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tre pip, i övrigt död.


Exet4377

Rekommendera Poster

Tjena!

 

Har en MBP 15´med SSD och högupplöst skärm (ej retina).

 

Den har nu plötsligt flippat på något konstigt sätt. Plötsligt blir det grå skärm och det står "starta om" samtidigt kommer det tre pip. Efter avstängning med knappen gick den ej att starta alls på ett tag. Endast de tre pipen, uppehåll och sen tre pip igen i all oändlighet.

 

Efter en stund startade den som vanligt och efter ca. 3 minuter blir skärman randig och pipen kommer igen.

 

Vad är nu detta? Har någon en aning vad det kan vara?

 

Tacksam för svar då jag är halvny på Mac och inte fattar något.

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har aldrig öppnat den över huvud taget. Köpt i butik och o-pillad. Är du 100 på att det är RAM-fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack som tusan!!!

 

Det är alltså bara att skruva? Inga problem med eventuella garantier och så? Men de har nog gått ut förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack som tusan!!!

 

Det är alltså bara att skruva? Inga problem med eventuella garantier och så? Men de har nog gått ut förstås.

Vassego. Man har skydd som konsument i tre år via KKL. RAM är ju ingen egentlig förslitningsvara, så det kan täckas av den. Om du nu inte har någon annan garanti eller försäkring, vill säga. Just RAM-fel kan också täckas av RAM-tillverkaren. Exempelvis Kingston har livstidsgaranti. Men det kan ju ha blivit fel på minnesbanken på logikkortet. Svårt att svara på i nuläget utan närmare undersökning. Börja med att testa att ta ur en RAM i taget och se om felet kvarstår. Om ett av RAM fungerar kan du skifta detta till en annan minnesbank, just för att kolla om det är minnesbanken det är fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och glöm för all del INTE att återkomma och berätta om deltagarna hade rätt.

 

Alltför många forumtrådar slutar på det här viset: Någon har ett problem, trådskaparen provar – och sedan kommer andra (med samma problem) i efterhand och undrar hur det gick.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Nu har jag provat med bara det ena minnet i. Nedersta porten. Samma fel med båda minnena. Har någon tips på nästa steg i detta mysterium?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova ett minne i taget i övre porten.

Just det. Skulle inte det fungera heller måste inte portarna nödvändigtvis vara felaktiga, båda RAM kan ha gått sönder. Orsak? Tja, strömspik? Åska? Jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag kommit till avslut på minnena. Båda minnena funkar utmärkt ensamma i översta bank (bank 0). Däremot om båda minnena sitter i så får jag pipen, oavsett vilket av minnena som sitter i vilken bank.

 

Då är väl nästa fråga om själva banken kan vara trasig? Kan man göra andra tester för att kolla vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har sannolikt en felaktig minnesbank, då, tyvärr. Jag skulle kolla upp vilket skydd jag har med garanti. Är datorn mindre än ett halvår från inköp så ska det utan vidare gå på garantin. Men även om längre tid har gått så borde en minnesbank inte gå sönder utan vidare, det får räknas som logikkortfel. Hör med försäljaren. De gör felsökning åt dig, eller ska göra. Jag utgår från att du inte har köpt en begagnad då, förstås. Du kan testa att göra en Apple Hardware Test, men jag är osäker på om den kollar av en tom minnesbank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu skulle vara så illa att banken är paj. Hur mycket klarar den av i en bank. Kan jag köpa en 4GB och bara ha i bank 0? Eller kanske till och med en 8G?

 

Jag har även en MBP 13" mid 2010 med 4GB i. Hur mycket kan jag stoppa in i den? Har läst någonstans att den bara klarar 8GB men det finns även lite skrivet om att det är fel.

 

Jag tänkte att om jag ändå ska köpa nytt minne till 15" så kan jag ju hotta min egen 13" också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15" är en 2,2 GHz Core i7 med SSD och högupplöst skärm. Kommer inte ihåg när vi köpte den men jag tror det var 2012.

 

Hmm... 13" klarar alltså max 8GB. Men det är ju ändå en dubblering. Får väl bli en SSD till den också. Det känns lite för dyrt att byta hela burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer endast Mactestade minnen som är anpassade för modellen i fråga. Det kan antagligen fungera med andra minnen, men jag kan inte ge dig råd där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns olika sätt, man kan välja manuellt, se i mitten på den mörka rutan, men eftersom du var osäker på årsmodellen så kan du ladda ned och använda skannerappen på den dator du ska köpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet ej hur minnesbankerna ser ut på Retinan men på min standard 15" hade jag samma problem och löste det genom att sätta i och trycka ner bägge minnena Samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Har en MBP 15´med SSD och högupplöst skärm (ej retina).

Vet ej hur minnesbankerna ser ut på Retinan men på min standard 15" hade jag samma problem och löste det genom att sätta i och trycka ner bägge minnena Samtidigt.

Han har inte retina så han kanske kan lösa det på samma sätt som du i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Inte retina. Jag ska prova trixet så fort jag kommer åt. Intressant. Jag har annars planerat att lämna in den på måndag för en felsökning. Ev garantilösning? Återkommer i varje fall med resultat här när det är klart. (Eller möjligen med fler underliga frågor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...