Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Då var min MBP mid 2010 liv slut ☹


Hunter_78

Rekommendera Poster

Blåsa datorn gör du med skivverktyget.

Kunde du starta internet recovery kan du där i starta ett terminalfönster och testa skriva diverse tecken för att testa alt-funktionen. Exempelvis alt+1,2,3,4,5,6,7,8,9 osv. (©@£$∞§|[]≈±´) Är det bara alt som inte fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Jag körde skivverktyg igen där jag sedan har valde en gammal time machine kopia istället.

Tangentbordet är det ingen fel på, för det fick jag knappa in lösen bla.

Om 2.30 h vet jag hur det gick..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting funkar som det ska nu. Skönt för med mej. Tack SirKnasen för hjälpen ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig och bra att det inte var logikkortet.

Batteri och hårddisk är förbrukningsvaror på bärbara, man får räkna med att de ryker efter några år.

Ska logikkortet fallera så ska man ha rejält med otur.

Det gäller inte mig iaf. HD har alltid klarat sig dock inte moderkortet. Nu är det förmodligen andra moderkortet jag måste bytta. Jag får intrycket av att det är "vanligt" med fel på Mbp moderkort. Att man måste bytta batterie är självklart. Det är verkligen en förbrukningsvara ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag lämnade in datorn till slut på lop.se ( rekommenderas varmt för övrigt) efter att felet kom tillbaka någon vecka senare. Det var tangentbordet som var sönder helt enkelt.

Dom fick fram ett begagnat så totalkostnaden blev 1700:- med byte o allt. Helt ok tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller inte mig iaf. HD har alltid klarat sig dock inte moderkortet. Nu är det förmodligen andra moderkortet jag måste bytta. Jag får intrycket av att det är "vanligt" med fel på Mbp moderkort. Att man måste bytta batterie är självklart. Det är verkligen en förbrukningsvara ;-)

Med tanke på hur många bärbara Macar det finns i sverige så vore det konstigt om ingen gick sönder. Macförsäljningen har ju ökat kraftigt och då ökar också ANTAL fel. De allra flesta skriver ju inte i forumet att deras Mac bara går och går utan det är ju de som får problem som hör av sig.

...

Vad som är viktigt är antalet felaktiga datorer i %. Senaste undersökningen i USA låg Apple om inte bäst så näst bäst av datortillverkarna. Den undersökningen är inte dagsfärsk så det hinner ju ändra sig. Men det är ju inte för inte man pratar om måndagsexemplar. Det finns burkar som bara inte vill fungera.

...

När det gick som bäst för Ericsson med telefonerna för några år sedan sa man att man tillät 5% felaktiga produkter för annars skulle tillverkningen bli för dyr. Det är alltså billigare att ersätta krånglande telefoner än att göra dem perfekta. Gissar att det gäller all elektronik.

...

Så om det finns 10.000 MacBook Pro i sverige och 1% krånglar blir det 100 burkar. Det skulle då bli bortåt 100 trådar om krånglande MacBookar. Vi är ljusår från det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur många bärbara Macar det finns i sverige så vore det konstigt om ingen gick sönder. Macförsäljningen har ju ökat kraftigt och då ökar också ANTAL fel. De allra flesta skriver ju inte i forumet att deras Mac bara går och går utan det är ju de som får problem som hör av sig.

...

Vad som är viktigt är antalet felaktiga datorer i %. Senaste undersökningen i USA låg Apple om inte bäst så näst bäst av datortillverkarna. Den undersökningen är inte dagsfärsk så det hinner ju ändra sig. Men det är ju inte för inte man pratar om måndagsexemplar. Det finns burkar som bara inte vill fungera.

...

När det gick som bäst för Ericsson med telefonerna för några år sedan sa man att man tillät 5% felaktiga produkter för annars skulle tillverkningen bli för dyr. Det är alltså billigare att ersätta krånglande telefoner än att göra dem perfekta. Gissar att det gäller all elektronik.

...

Så om det finns 10.000 MacBook Pro i sverige och 1% krånglar blir det 100 burkar. Det skulle då bli bortåt 100 trådar om krånglande MacBookar. Vi är ljusår från det.

 

Jag menar inte att alla bärbara macar skulle ha en hög felfrekvens utan i det här fallet en Mbp pro 15/17 early 2011. Jag är skeptisk till påståendet att alla som drabbas av fel skulle skriva milslånga trådar på internet. Det finns hur många som helst som bara lämnar in på service eftersom garantin inte gått ut eller för de har apple-care. Dessa hör man aldrig talas om.Dessutom är det säkert många som inte gnälla för mycket för att detta sänker beg värdet.

 

Goggla på hard freeze och mbp 2011. Läs och begrunda och du kommer nog till en annan slutsats. Det är självklart att det alltid kommer finnas ett och annat fel men i den här utsträckninngen samt utan erkännande är det oaccepabelt. Den bristande innformationen från apple gör kanske också att man nu helt i onödan får bytta hela moderkortet eftersom jag förmodar att det är slarvigt applicerad kylpasta som var orsaken till min mbp undergång.

 

 

Jag hade tidigare en mbp late 2007 som hade följande fel: expanderande batterie, trackpaden havererade och slutligen felaktigt graffikkort. Men då fanns det ett ersättningsprogramm för moderkortet.

 

Det var inte så att apple erkände problemet men efter en lawsuit var de tvungena att göra något åt det. Tråkigt att det behöver gå så långt.

 

Jag har full förståelse att det är svårt att vara kritisk på ett forum som är befolkad av apple fan/girls är själv en sådan tilkl viss del ;.-)

 

Men vad gäller bärbara pro modeller är mitt förtroende kört i botten. Hur det är med nyare retina får framtiden visa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...