Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Då var min MBP mid 2010 liv slut ☹


Hunter_78

Rekommendera Poster

Då var min MBP mid 2010 liv slut

Idag kl 13.30 när jag skulle starta honom då ger han bara ifrån sig ett pling ljud och vit skärm och inget mer. Jag har försökt med återställ SMC går inte. Däremot gick det att resta PRAM samt att hålla inne strömbrytaren i 5-10 sec. Det är allt som går att göra inget annat fungerar. Teknikern lyckades heller inte få liv i honom.Har provat (inkl apple tekniker) de vanliga försök med SMC & PRAM, CD, target boot, via nätverket och usb samt alt nedtryckt fungerar inte, inget händer. Datorn tar heller inte emot alla kommandon utan endast PRAM och 10 sec strömbrytaren.

 

Det sura är att garantitiden gick ut för 3 veckor sedan (har APP) – surt som fan!
Dock är den inlämnad (på Apple i Malmö) för att försöka hitta felet. Dock kommer jag inte att reparera den om det kommer att behövas pga att det låter som logikkortet som är boven.

 

Det är inte ekonomisk försvarbart att reparera datorn för flera tusen kr när den är 3 år gammal. Därför räknar jag kallt med att MBP får vila i frid.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Created
  • Senaste svar

Om det är hårddisken är det lätt att byta den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att boota från annan disk t ex via usb. En tre år gammal MBP kan vara värd att reparera för några tusen beroende på spec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Vi (jag och Apple tekniker) provat vanliga försök med SMC & PRAM, CD, target boot, via nätverket och usb samt alt-tangent nedtryckt fungerar inte, inget händer.

 

Tekniker och jag kom fram till att det troligt är något med spänningen alternativt logikkortet. För om det är bara HD - disk så skulle vi kunna boota upp datorn via nätverk eller CD.

 

Vi hoppas på att det är hårddisken för då kan jag byta den själv nu när garantin är borta.

Jag får se vad tekniker på Applestore i Malmö säger om han kan hitta felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att boota från annan disk t ex via usb. En tre år gammal MBP kan vara värd att reparera för några tusen beroende på spec.

 

Nja beror sig på 1500-3000 kr kanske men inte mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det sura är att garantitiden gick ut för 3 veckor sedan (har APP) – surt som fan!

OM den är inlämnad och skaderapporerad då så försök att få med den i alla fall. -"Tre veckors bom på tre år.... kom igen!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer försöka få Apple att inse detta och se om Apple är snälla och kanske kan fixar datorn som garanti.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat så det inte är minnena??

 

Ett pip vid startförsök indikerar trasigt minne..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat så det inte är minnena??

 

Ett pip vid startförsök indikerar trasigt minne..........

Det är inte minnena, för det piper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn startar som den ska för datorn avger den klassiska plång ljuder som macar avger vid start, vilket ska vara signal att hårdvaran som cpu, minne och HD ska vara OK samt vit skärm och inget mer.

 

Ju mer jag tänker på det låter det som att det kan vara LCD panelen alt kabeln till LCD.

Dock det som förbryllar mig är att inga tangent-kommando fungera förutom resta PRAM och power nertryckt i ca 10 sec. Alla andra kommando fungerar inte med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar den upp i "Target mode"? ...dvs håll ner "T" under start - så du kan komma åt grejjerna från en anan dator via Firewire. Annars plocka ut hårddisken och stoppa i en annan dator så du kan köra nåt diskprogram på disken för att kolla den.

Såg en intressant tråd här: http://www.insanelymac.com/forum/topic/28383-white-screen-o-death/
Verkar som det både kan vara diskens partitioner och/eller "boot camp"-relaterat.

 

Då var min MBP mid 2010 liv slut
Idag kl 13.30 när jag skulle starta honom då ger han bara ifrån sig ett pling ljud och vit skärm och inget mer.

Innan det. Kan du komma på om du gjorde nåt speciellt då? Installerade ngt nytt program, eller ngn annat utöver det vanliga?


Hoppas det löser sig. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar den upp i "Target mode"? ...dvs håll ner "T" under start - så du kan komma åt grejjerna från en anan dator via Firewire. Annars plocka ut hårddisken och stoppa i en annan dator så du kan köra nåt diskprogram på disken för att kolla den.

 

Såg en intressant tråd här: http://www.insanelymac.com/forum/topic/28383-white-screen-o-death/

Verkar som det både kan vara diskens partitioner och/eller "boot camp"-relaterat.

 

Innan det. Kan du komma på om du gjorde nåt speciellt då? Installerade ngt nytt program, eller ngn annat utöver det vanliga?

Hoppas det löser sig. :crossfingers:

Well Target mode fungerar inte pga att kommandot inte fungerar ;( jag får plocka hårddisken och sätta in HD i en HD docka. Sedan får jag se vad Apple säger felet är. Datorn är inlämnad. Jag hoppas verkligen att det är ett enkel lösning på problemet typ, hårddisken, eller minne, jag får helt enkelt se vad Apple säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är alltså läsbar i en HD-docka?

Och med urplockad hårddisk kan du fortfarande inte boota från USB, nätverk eller CD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken är alltså läsbar i en HD-docka?

Och med urplockad hårddisk kan du fortfarande inte boota från USB, nätverk eller CD?

Well har inte plockat ut disken och provat dock har vi (Jag & Apple Tekniker) inte lyckat boota MBP från CD, target boot, via nätverket och usb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår dotters MacBook Pro gick logikkortet sönder på efter 3 år. Dåligt!!!
Om inte kvaliteten är bättre en så då är detta den sista MacBooken vi köper.
Kostnaden blev 9000 kr för reparationen.
iMacarna verkar ha en bättre kvalitet.
Hur är det med MacBook Air? Har de en bättre kvalitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt tidigare undersökningar har Apple legat väldigt bra till i USA angående felande datorer. Inget märke är skonat från haverier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår dotters MacBook Pro gick logikkortet sönder på efter 3 år. Dåligt!!!

Om inte kvaliteten är bättre en så då är detta den sista MacBooken vi köper.

Kostnaden blev 9000 kr för reparationen.

iMacarna verkar ha en bättre kvalitet.

Hur är det med MacBook Air? Har de en bättre kvalitet?

 

Tyvärr har jag uppfattat att Apples kvalité har blivit något sämre nu än förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vår dotters MacBook Pro gick logikkortet sönder på efter 3 år. Dåligt!!!

Om inte kvaliteten är bättre en så då är detta den sista MacBooken vi köper.

Kostnaden blev 9000 kr för reparationen.

iMacarna verkar ha en bättre kvalitet.

Hur är det med MacBook Air? Har de en bättre kvalitet?

Jag tycker det är svårt att göra jämförelsen med bärbara vs iMac (stationär) när det gäller generell kvalitet. Även om det skulle sitta exakt samma prylar i båda har man en helt anna typ av hantering med de(n) bärbara. Den flyttas, åker med i väskor, sätts(/släpps) ner på olika saker olika hårt osv. Visas kanske i olika miljöer, fuktigt/torrt/varmt/kallt om vartannat. Menar bara att en bärbar är utsatt på ett helt annat sätt. Jaja, liten parantes bara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen säljs det väldigt många fler Äppeldatorer nuförtiden, vilket gör att antalet felande burkar ökar och därmed ökar antalet klagande trådar. Det som är intressant är procentuellt felaktiga burkar, inte antalet. Om felprocenten är densamma ökar ju också antalet fungerande Macar vilket få skriver om....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag fått tillbaks min MacBook Pro tillbaks och Apple har fixat att datorn nu fungerar. Problemet var både hårddisk och batteriet. Så ny disk på plats och jag fick nytt batteri till min kära MacBook Pro på garanti :D

 

Mycket nöjd hur Apple har hanterat detta, bra service :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig och bra att det inte var logikkortet.
Batteri och hårddisk är förbrukningsvaror på bärbara, man får räkna med att de ryker efter några år.

Ska logikkortet fallera så ska man ha rejält med otur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått tillbaks min MacBook Pro tillbaks och Apple har fixat att datorn nu fungerar. Problemet var både hårddisk och batteriet. Så ny disk på plats och jag fick nytt batteri till min kära MacBook Pro på garanti :D

 

Mycket nöjd hur Apple har hanterat detta, bra service :D

[+] Kul! Grattis! :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig Apple kan vara vänliga ibland!

Och svårt att felsöka ifall det faktist är två fel samtidigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har ett liknande problem med en MB Pro mid 2010 där jag igår i alla hast försökte lägga in Mavericks och datorn hängde sej efter detta.

Försökte starta om datorn men jag kom bara till äpple med en snurrande hjul.

Kom till slut in med target mode men lyckades inte ändå installera om. Gav upp igår kväll och skulle försöka idag igen, men nu kommer jag inte längre in med target mode heller.

Vad ska man göra tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...