Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Willie

Rekommendera Poster

Hej alla macanvändare!

 

Min MacBook pro 13" (Early 2011), startar inte längre.

 

Bakgrund:

Min MacBook hade stått orörd ett par veckor. Datorn var därför död när jag skulle använda den idag, jag satte i laddaren och den funkade som vanligt. Efter ca 30 minuters användande märker jag att klockan och datumet fortfarande inte ställt om sig, så jag startar om den. Vid uppstarten såg jag det grå äpplet, den snurrande cirkeln som visar att den jobbar samt en ruta som visar förloppet (som det kommer upp när ni uppdaterat programvaran), sedan stänger den av sig. Har testat ett par gånger både med och utan laddare isatt utan framgång.

 

Skall tillägga att min mor med samma dator fick mer eller mindre samma problem för 2 dagar sedan. Hon lämnade in den och fick den lagad för 2000 kr. Hon sa att reparatören berättat att det var ett mjukvarufel.

 

Finns detnågon som haft samma problem? Eller har några tips på hur jag kan lösa problemet?

 

OBS, vill inte bli av med filerna på hårddisken!

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll ner shift vid uppstart, logga in..du gör en Säker start.

Starta sedan om datorn som vanligt igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis har du backup, utifall hårddisken pajat.

 

Vilken version av Mac OS X har du

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, har faktiskt aldrig spillt vätska på datorn. Har spillt vätska på mitt trådlösa tangentbord som jag använder till den. Förlåt för förvirringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, senaste operativsystemet iaf. Uppdaterade nog programvaran i början av juli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att starta datorn och hålla ner R-tangenten?

 

 

Välj till att börja med Skivverktyg och försök Reparera skiva

 

 

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE

 

 

http://www.macworld.com/article/1167870/hands_on_with_mountain_lions_os_x_recovery_and_internet_recovery.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att starta datorn och hålla ner R-tangenten?

 

 

Välj till att börja med Skivverktyg och försök Reparera skiva

 

 

http://support.apple.com/kb/HT4718?viewlocale=sv_SE

 

 

http://www.macworld.com/article/1167870/hands_on_with_mountain_lions_os_x_recovery_and_internet_recovery.html

Nu hände det grejer! Kom till menyn. Jag förlorat alltså inget innehåll på disken ifall jag "

reparerar hårddisken"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte så länge du reparerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visar reparationen att fel åtgärdats, så starta om datorn och se om det löste sig.

Annars får du installera om Mac OS X igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inte så länge du reparerar

Finns två diskar, macintosh HD, samt 320,07 gb...

Testade att reparera den som hette 320, då stod det:

"Partitionskartan verkar vara OK"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska reparera den undre (det är bara en disk)

post-113-0-90303700-1375382186.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska reparera den undre (det är bara en disk)

attachicon.gifSkärmavbild 2013-08-01 kl. 20.36.32.jpg

 

Det funkade tyvärr inte.

"Skrivverktyg kan inte reparera den här skivan. Säkerhetskopiera så många filer som möjligt, formatera om skivan och återskapa dina säkerhetskopierade filer."

 

Finns det något mer man kan testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Skivverktyg 3-4 ggr, hjälper inte det så är det möjligen tredjepartsverktyg som DiskWarrior som gäller, och det har du förmodligen inte.

 

Nej då är ominstallation att föredra..du hade väl backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Skivverktyg 3-4 ggr, hjälper inte det så är det möjligen tredjepartsverktyg som DiskWarrior som gäller, och det har du förmodligen inte.

 

Nej då är ominstallation att föredra..du hade väl backup?

Jag har tyvärr ingen backup....

Men jag skall alltså göra som innan 2-3 ggr?

 

Lämnar in datorn ifall inget funkar. Min mor fick samma problem fixat, hon fick även tillgång till alla filer. Hade hört fel, det kostade "bara" 1050kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför tar du inte backup?

Hårddiskar är förbrukningsvara, lägger av på studs utan förvarning många ggr, då är allt borta.

 

Extern hårddisk kostar inte mycket, och använder du TimeMachine räddas allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Kör Skivverktyg 3-4 ggr, hjälper inte det så är det möjligen tredjepartsverktyg som DiskWarrior som gäller, och det har du förmodligen inte.

 

Nej då är ominstallation att föredra..du hade väl backup?

Körde det 4 gånger utan resultat.

Finns det något mer man kan göra utan att riskera att eventuell data försvninner från hårddisken? Har hört något om att man kan starta datorn med installations cd i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom något uppenbarligen är fel på hårddiskstrukturen i alla fall även om själv hårddisken kan vara hel så gör inget mer innan du säkerhetskopierat. Ingen ominstallation eller reparationsförsök av hårddisken ( läs filstrukturen ). Om man har otur kan ett försök med skivverktyget kvadda filer.

...

Du kan rädda filer genom att antingen plocka ur hårddisken, sätta den i ett kabinett och ansluta till en annan dator och kopiera. Om hårdvaran är intakt kan man starta om datorn med "T" nedtryckt. Det gör att datorn ställer om sig coh fungerar som en FireWire-hårddisk och kan på det sättet läsas av en annan Mac som en hårddisk, även om filträdet har pajjat så datorn inte fungerar. Kopplas med FW-kabel så klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom något uppenbarligen är fel på hårddiskstrukturen i alla fall även om själv hårddisken kan vara hel så gör inget mer innan du säkerhetskopierat. Ingen ominstallation eller reparationsförsök av hårddisken ( läs filstrukturen ). Om man har otur kan ett försök med skivverktyget kvadda filer.

...

Du kan rädda filer genom att antingen plocka ur hårddisken, sätta den i ett kabinett och ansluta till en annan dator och kopiera. Om hårdvaran är intakt kan man starta om datorn med "T" nedtryckt. Det gör att datorn ställer om sig coh fungerar som en FireWire-hårddisk och kan på det sättet läsas av en annan Mac som en hårddisk, även om filträdet har pajjat så datorn inte fungerar. Kopplas med FW-kabel så klart.

Tack för snabbt svar!

Så jag skulle egentligen inte ha kört skrivverktyget?

 

Min mamma hade som sagt samma problem med sin MBP. Såg nu i efterhand att de just hade rensat och reparerat hårddiskens flistruktur, vill jag minnas.

 

Det låter alltså som att det för min del är lika bra att lämna in datorn på reparation. Kanske gör jag mer skada än nytta genom att försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Har hört något om att man kan starta datorn med installations cd i"

Det är i praktiken samma sak som att starta med cmd + R. Med nyare operativsystem så har man en "installations CD" i en del av hårddisken, och det är den man når genom cmd + R. Det är en egen partition.

Det är bra att köra kontroll och reparation av hårddisken, ibland kan man behöva köra flera gånger. Hjälper inte det så återstår bara att formatera om (radera) hårddisken och börja om från början.

Du kan formatera och installera om systemet själv och det är i praktiken det som en firma också kommer att göra om du lämnar in den, men du kan också begära en firma att spara över informationen på en extern hårddisk och att du får tillbaks detta igen sen. De har utrustning för detta.

Du kan också göra det själv enligt Axelmans instruktioner, men det är en del meck med det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar!

Så jag skulle egentligen inte ha kört skrivverktyget?

 

Min mamma hade som sagt samma problem med sin MBP. Såg nu i efterhand att de just hade rensat och reparerat hårddiskens flistruktur, vill jag minnas.

 

Det låter alltså som att det för min del är lika bra att lämna in datorn på reparation. Kanske gör jag mer skada än nytta genom att försöka.

A och O är att ha säkerhetskopia. Har du inte en säkerhetskopia och har viktiga filer på datorn ska du inte göra annat än att rädda dem FÖRST. Det är räddningen av filer jag beskriver i det läget man inte kan få datorn att starta upp med OS X. Att köra skivverktyget kan under vissa omständigheter om man har otur ( datorn startade inte... ) skriva sönder filer. Överhuvudtaget ska ingenting installeras av samma anledning förrän Backupen är fixad.

...

Steg 2 är att köra skivverktyget. Skivverktyget lagar endast filsystemet som OS X är "upphängt" på. Att det är trasigt behöver inte betyda att hårddisken är trasig, men trasig hårddisk kan ge trasig filstruktur och då går den inte att laga med skivverktyget.

...

Steg 3 är att stoppa in DVD-skivan med OS X på eller köra en Recovery beroende på vilken OS X man har och blåsa rent skivan och ominstallera systemet.

...

Allt detta är ganska enkelt men tar lite tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom något uppenbarligen är fel på hårddiskstrukturen i alla fall även om själv hårddisken kan vara hel så gör inget mer innan du säkerhetskopierat. Ingen ominstallation eller reparationsförsök av hårddisken ( läs filstrukturen ). Om man har otur kan ett försök med skivverktyget kvadda filer.

...

Du kan rädda filer genom att antingen plocka ur hårddisken, sätta den i ett kabinett och ansluta till en annan dator och kopiera. Om hårdvaran är intakt kan man starta om datorn med "T" nedtryckt. Det gör att datorn ställer om sig coh fungerar som en FireWire-hårddisk och kan på det sättet läsas av en annan Mac som en hårddisk, även om filträdet har pajjat så datorn inte fungerar. Kopplas med FW-kabel så klart.

Antar att kabinetten och kabeln kostar någon hundring. Lämnar nog in den istället, så blir det snabbt och riktigt gjort. Känns tryggas i och med att jag inte har backup på disken.

 

Hoppas nu att datan finns kvar.

 

Ett stort tack till alla som har hjälpt mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att kabinetten och kabeln kostar någon hundring. Lämnar nog in den istället, så blir det snabbt och riktigt gjort. Känns tryggas i och med att jag inte har backup på disken.

 

Hoppas nu att datan finns kvar.

 

Ett stort tack till alla som har hjälpt mig!

Du kan ju koppla upp dig mot din mors Mac genom Target mode dvs "T" och en FW-sladd så kan du dra filer och spara dem på hennes dator eller ett USB-minne som du stoppar i den. Om en autoriserad applenisse blir tvungen att byta hårddisk och rädda innehållet åt dig blir det dyyyrt. De tar i runda slängar 1000:- timmen + material. Spara själv. Dessutom ger de ingen garanti att filerna klarar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...