Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fuktskadad macbook Air


dieselP

Rekommendera Poster

Hej. Idag hittade ja min macbook air nedkladdad, förmodligen med isglass eller något liknande. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är då jag själv inte orsakat det. Dessvärre är det ingen annan i familjen som vet något heller. Hursom så fungerar inte tangentbordet. Några få tangenter fungerar men de allra flesta fungerar inte alls. Jag kan inte logga in för mitt lösenord kräver tangenter som inte fungerar. Datorn verkar ändå må bra för musen fungerar och den reagerar snabbt på musklick. Vi har varit borta ett par dagar så fukten har förmodligen funnits ganska länge. Jag har nu två frågor..

1. Går det att lösa?

2. Om det inte går att lösa, finns det någon möjlighet att komma åt alla bilder och filer jag vill ha utan att kunna använda tangentbordet?

 

Jag älskar Mac men kan ingenting om sånt här. Oerhört tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa (låna) ett externt tangentbord. Det funkar med vilket USB-TB som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för tipset. Fungerar det utan att man är inloggad?

Du skriver lösenordet på det externa tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att man var tvungen att vara inloggad för att datorn skulle acceptera det nya tangentbordet:). Det fungerade. Nu kommer jag åt allt på datorn iaf. Tusen tack! Nu återstår bara att få igång tangentbordet eller köpa en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du räddat all data så kommer nästa steg: få igång tangentbordet. Du måste få ut kletet på något sätt.

Här finns det nog någon guide:

http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Air

 

När du fått loss tangentbordet, spola det med vatten så att du får bort allt socker (och salt). Låt det torka några dagar. Eventuellt lägg det i en påse med risgryn (okokta, förstås). Riset drar åt sig fukten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du tog dig tid för att hjälpa mig. Kollade igenom några guider och kom fram till att det får bli en ny istället:). Klarar inte av det själv och det är dyrt att lämna in den. Det viktigaste är trots allt att jag kommer åt alla bilder mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har spillt både kaffe och läsk på mitt tangentbord. För mig har det funkat bra att göra rent tangentbordet. Själv har jag använt tops och vatten med tvål i. Rekommenderar dig att testa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bättre att kontakta försäkringsbolaget, betala självrisken och låta en service provider laga datorn?

Har lyckats rengöra tangentbord jag med men har även lyckats göra skadan värre. (Från en icke fungerande knapp till halva tangentbordet) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bättre att kontakta försäkringsbolaget, betala självrisken och låta en service provider laga datorn?

Har lyckats rengöra tangentbord jag med men har även lyckats göra skadan värre. (Från en icke fungerande knapp till halva tangentbordet) :)

Det har du rätt i!

Men tänkte att man kunde testa istället för att "lägga den på hyllan". Skall tillägga att jag aldrig gjort det på själva macbooken, har gjort det på Apples trådlösa tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att fläcken där det fanns kladd bara var i mitten av tangentbordet vid några få tangenter. Dessa tangenter gjorde jag rent men de andra tangenterna är rena fast de fungerar inte. Tror därför inte att det hjälper att rengöra. (Är som sagt inte speciellt kunnig men har dragit den slutsatsen) Tack för era tips och råd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...