Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Macintosher

LÖST Safari med flashplayer segar ner datorn ?

Rekommendera Poster

Hej jag har läst att flashplayer segar ner datorn och internet surfandet vilket verkar logiskt då detta är ett program ...

saken är den att man vill ju gärna surfa med safari då det är den snyggaste webb browser

men när safari inte har en integrerad flashplayer som chrome har så har jag valt att inte använda safari.

jag vet dels att youtube använder sig mer och mer av html 5 i alla nya videos som läggs upp och då behövs ingen flashplayer till safari ,men det finns ju mycket gamla videos man vill ha tillgång till

så frågan lyder stämmer det att datorn mm blir segare av att ha flashplayer installerat ?

eller är det så lite att man inte märker någon skillnad ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Att bara ha Flash installerat segar knappast ned datorn. Kanske att det påverkar webbläsarens prestation något (då det ju ska hantera insticksfiler).

Edit: Man kan styra Youtube att använda html5 om möjligt, titta här: http://www.youtube.com/html5?gl=SE&hl=sv

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apple Safari stöds ju inte .. ?

Webbläsare som stöds

Vi stöder webbläsare som har stöd för både videotaggen i HTML5 och antingen videokodeken h.264 eller formatet WebM (med kodeken VP8). Dessa är:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, stöds från version 4 och uppåt står det som punkt nummer fyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

a ha ok men om man vill köra med safari så behöver man inte ladda ner flashplayer längre utan det räcker att ladda ner html 5 ?

men är inte chrome snabbare att surfa med då den inte behöver ha verken flashplayer eller html 5 nedladdat för att youtube ska fungera smidigt ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Adobe Flash-programmet är en källa till problemet. För att använda det i Safari rekommenderar jag insticket "Click-to-Flash". Detta "plugin" till Safari innebär att Flash är avstängt tills man manuellt sätter igång det med ett klick. Det som kräver Flash markeras i browserfönstret med en ruta som det står "Flash" på och klickar man på "Flash" så körs det igång. Jag tycker detta är väldigt bra.

Du hittar Click-to-flash genom Safari - Inställningar - Tillägg. Där man du söka på "Click-to-flash" och installera det.

Obs: du behöver fortfarande ha Flash installerat. Click-to-flash startar och stoppar Flash, men är inte Flash i sig självt.

Youtube fungerar med HTML5 och Safari, asbsolut.

• Rösta upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

a ha ok men om man vill köra med safari så behöver man inte ladda ner flashplayer längre utan det räcker att ladda ner html 5 ?

men är inte chrome snabbare att surfa med då den inte behöver ha verken flashplayer eller html 5 nedladdat för att youtube ska fungera smidigt ?

Man ska inte ladda ned något, Youtube känner av att du vill köra html5 helst, genom sidan jag länkade till, och sedan sker det automatiskt, om möjligt.

Jag använder Chrome för det har inbyggd Flash, jag använder inte Flash annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej men frågan är vilket man surfar snabbast med då jag endast har 30 MBIT hastighet

så vill jag köra med den snabbaste webb browsern

och måste man då ladda ner flash och html 5 player mm så kanske både datorn och browsern blir segare

men det kanske är så liten skillnad att man inte märker av det om man jämför safari med flash

eller crome utan nedladdad flash

hade jag surfat med 250 Mbit hastighet så hade jag inte brytt mig men det kostar ju där efter med dom där retliga comhem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej men frågan är vilket man surfar snabbast med då jag endast har 30 MBIT hastighet

så vill jag köra med den snabbaste webb browsern

och måste man då ladda ner flash och html 5 player mm så kanske både datorn och browsern blir segare

men det kanske är så liten skillnad att man inte märker av det om man jämför safari med flash

eller crome utan nedladdad flash

hade jag surfat med 250 Mbit hastighet så hade jag inte brytt mig men det kostar ju där efter med dom där retliga comhem

Mig veterligt är datatrafiken för flv (Flash Video-filer) inte påtagligt annorlunda i storlek än andra videoformat. Ofta använder flv samma codecar, H.264/x264/AAC. Däremot kräver det mer av datorns hårdvara att spela upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Flash är halvdåligt som format överhuvudtaget och är mindre bra implementerat till OS X vilket gör att det drar mer processorkraft än med Windows. ( Win 8 har jag inte provat så det ska jag inte kommentera ) Jag kör och har kört Safari och Flash segar inte ner något men den belastar processorn onödigt mycket jämfört med html 5. Jag skulle vilja säga att det är ett ickeproblem om du har en datorn som är hyfsat ny. Är den 5 år och äldre är det ett problem med Flash som kan göra att det laggar.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Adobe Flash-programmet är en källa till problemet. För att använda det i Safari rekommenderar jag insticket "Click-to-Flash". Detta "plugin" till Safari innebär att Flash är avstängt tills man manuellt sätter igång det med ett klick. Det som kräver Flash markeras i browserfönstret med en ruta som det står "Flash" på och klickar man på "Flash" så körs det igång. Jag tycker detta är väldigt bra.

Du hittar Click-to-flash genom Safari - Inställningar - Tillägg. Där man du söka på "Click-to-flash" och installera det.

Obs: du behöver fortfarande ha Flash installerat. Click-to-flash startar och stoppar Flash, men är inte Flash i sig självt.

+1

flash lyckas alltid varva upp datorn så den jobbar aset...verkligen värdelöst. gå in i aktivitetskontroll och döda flashaktiviteten om den får spel, så lugnar allt ner sig igen.

Redigerad av tjorven

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja nu får det va nog med den där flash playern hatar det men så vill man ju kunna surfa runt på youtube vimeo mm eller får man helt enkelt skippa dom gamla youtube klip som inte använder sig av html 5 men html 5 är väll integrerat i safari och chrome mm så man inte behöver ladda ner det som man behöver mad flash ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skippa "gamla YT-klipp"? Kör och ha det bra! Du oroar dig i onödan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm men man vill ju ha en så snabb dator som möjligen -.,,.-

Du blandar begreppen. Den är lika snabb tills processorkapaciteten tar slut. Den går varken fortare eller saktare om du har Flash eller inte. Enda skillnaden är att om du har en bärbar blir den varmare att ta i och fläktarna går mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo men man i min pappas dator som är 15 år gammal där är det väll lite skillnad ?

hittade intressant läsning här om det ....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Datorminne

Skulle säga att all form av internetanvändning på den förutom möjligvis att kolla mail via en egen klient på datorn måste vara en plåga. Med eller utan flash installerat.

Din hastighet på din uppkoppling är dessutom helt orelevant för flash såvida du inte sitter på en uppringd modemförbindelse, vilket du inte gör.

Vad som är "bäst" weebläsare är lika personligt som vad man föredrar för underkläder. Vill du ha Safari och köra Flash i den, installera Flash. Annars lev utan det eller kör Chrome.

Ställer du in YT för html5 via ovanstående länk som nämnts så spelas mig veterligen allt innehåll upp med html5, oavsett ålder på materialet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo men man i min pappas dator som är 15 år gammal där är det väll lite skillnad ?

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Safari är byggd för HTML 5, så det är inget att ladda hem i Safari där utan den kör det redan. Problemet med Adobe Flash är att den är utvecklad för Windows-PC i Adobes egen utvecklingsmiljö som inte tar hänsyn till Macens egna inbyggda grejjer i operativsystemet. Det är helt enkelt en dålig och ineffektiv portning som Adobe har gjort, även om det verkar bli lite bättre med varje version så är det fortfarande inte bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det tipset! Jag har inte kunnat använda Safari på flera år p g a att det gått så förtvivlat långsamt. Nu gick det som blixten efter installationen av Click-to-flash, få se om det fortsätter så. Överväger att återgå från Chrome.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...