Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rädda innehåll från iPod touch i återhämtningsläge?


Nett

Rekommendera Poster

(Jag är inte så van vid forum, så om detta inlägg hamnat i fel kategori eller redan blivit besvarat på något sätt så ber jag om ursäkt)

 

Min PC kraschade för några veckor sedan och jag köpte en MacBook Air. När jag nu kopplar in min iPod touch till iTunes så kommer detta meddelande upp: "iTunes har upptäckt en iPod i återhämtningsläge. Du måste återställa denna iPod innan du kan använda den med iTunes".

Allt fanns säkerhetskopierat på den gamla, nu kraschade datorn och är alltså borta. Tyvärr har jag inte använt iCloud heller. Finns det någon möjlighet alls att rädda innehållet? Jättemånga för mig värdefulla bilder och över 2000 viktiga anteckningar, kontakter mm. Jag blir så ledsen om det försvinner!

 

Efter att ha sökt runt efter en lösning så har jag testat både Blackra1n och Tinyumbrella, men inget har hittills fungerat. Hoppas så att någon vänlig person vill dela med sig av sin kunskap och har tips på hur jag kanske kan rädda innehållet på min iPod.

Stort tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är i återhämtningsläge så måste du först få den ur det.

Kör TinyUmberella, koppla in ipod, vänta tills den dyker upp i vänstra menyn. Markera den och klicka på exit recovery till höger.

 

Den startar nu om och äpplet ska synas på skärmen.

 

Är den jailbreakad, måste du kanske tethera den för att den ska starta, annars är det bara vänta.

 

Får du igång den av detta så se till att aktivera iCloud, för allt du använder, kontakter, kalender, anteckningar osv.

 

Kör du anteckningarna via gmail så aktiverar du synken via mailkonto inställningarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du försöker hjälpa mig!

 

Jag har testat Tinyumbrella flera gånger precis så som du beskriver utan resultat. Det enda som händer är att äpplet kommer fram en liten stund och sedan hoppar den tillbaka till återhämtningsläget med iTunes logga och sladden. Efter det så dyker den upp på nytt i iTunes med meddelandet om att den måste återställas. Ibland står det även att jag har två iPods inkopplade, vilket är skumt...

 

Den är inte jailbreakad från början, däremot kanske den räknas som det nu när jag kört Tinyumbrella och Blackra1n? Men det borde inte vara så eftersom man inte kan se på den att någonting har ändrats. Den är bara fast i återhämtningsläge, vad jag än gör.

 

Vad innebär det att tethera? Finns det något annat jag kan prova?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tethered start går bara att använda om enheten är jailbreakad. Men det innebär att enheten måste startas via ett program på datorn och vara inkopplad med sladd.

 

Vad händer om du kör TinyUmberella och väljer 'fix recovery' istället för 'exit recovery'

 

Får du något felmeddelande i iTunes? typ felkod:43 eller 421?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat igen nu, men det går inte att trycka på "fix recovery"-knappen, den är bara grå.

 

Inget felmeddelande kommer upp i iTunes när jag testar "exit recovery" igen, annat än det vanliga om återställning. Däremot står det ofta att det är två enheter i iTunes. Dessutom så kommer det upp olika sifferkombinationer till vänster i TinyUmbrella varje gång jag kopplar i och ur iPoden.

 

Vet inte om det kan påverka alls, men det står såhär när programmet öppnas: "Request SHSH From Cydia" is currently set. This can cause issues if you are trying to save current SHSHs as Cydia is no longer able to reliably proxy SHSH requests. Please change your setting in the "Advanced" tab and click the "Apply Changes" button or use the "Edit" menu to apply changes.

 

Jag har testat att ändra detta men det funkade inte bättre för det. Ändrade tillbaka igen.

 

Det finns också ett rött utropstecken med meddelandet "TinyUmbrella's TSS server is NOT running".

 

Jag har ingen aning om vad jag ska göra. Är helt nybörjare på sånt här. Finns det något annat program eller trix som jag kan testa? Det börjar kännas lite hopplöst... men återställning måste bli det allra sista alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är den gamla PC:n kraschad? Om det är (säg) moderkortet så kan man ta ut hårddisken och rädda innehållet på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med redsn0w, laddas ner här: redsn0w_mac_0.9.15b3.zip

 

Koppla in ipod och öppna redsn0w, klicka på 'Extras' - everything else

klicka sen på recovery fix.

 

Följ sedan instruktionerna hur du sätter enheten i DFU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat Redsn0w. Först verkade det gå bra, meddelandet som visades var: "The rest of this process takes place on your device. Done!"

Det kom upp en massa siffror och text på iPoden under en liten stund. Sedan stod det såhär:

Error! Please reboot the device into normal operation mode, then perform a "clean slide to power off", then try redsn0w again.

 

Jag startade om den med båda knapparna så som man brukar, men då gick den bara tillbaka till hur det var från början. Är det helt kört nu?

 

@Telly82: Åh nej, jag visste inte att man kunde göra det. Tyvärr gick datorn till återvinning :( Den enda chansen nu är om det går att få ut innehållet från Ipoden på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig längre, vet inte riktigt vad man ska tipsa om.

 

Du kan ju försöka boka en tid med ett Genius i någon av Apples egna affärer, Malmö eller Täby, om du bor i närheten.

 

Hoppas det löser sig för dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
happyrecovery

Hej

 

Hittade den här tråden när jag själv letade runt för att komma ur återhämtningsläge utan att behöva förlora alla bilder, anteckningar mm. Efter fem timmar lyckades jag till slut med hjälp av det här programmet http://www.wondershare.net/data-recovery/iphone-data-recovery-guide-install.html?act=install

 

Nu gäller ju ditt problem en ipad men det kanske finns för det också. Jag lyckades iaf komma ur mitt återhämningsläge och inget, inte ens samtalslistorna var borta.

 

Hoppas det går även för dig :)

 

 

**edit lade märke till när det var postat först nu :whistling: ** men det kanske hjälper någon annan som råkar hamna här i sitt sökande :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...