Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybörjare! Air eller Pro?


lovisaa1

Rekommendera Poster

Jag är ny i macvärlden och skulle behöva lite hjälp. Jag vet inte vad som passar mig bäst, en Mac Book Air eller Mac Book Pro? Jag ska ha den till mina studier, tre/fyra filmer, surfa på internet och föra över bilder från min Canon. Jag vill även kunna koppla in den till tv:n (HDMI-kabel tror jag att det heter?) Har läst någonstans att det inte finns på Mac Book Air men att man kan köpa till det. Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge du inte ska göra avancerad bildbearbetning är Air perfekt särskilt nu efter uppgraderingen med enorm batteritid. Skärmen är bra men inte helt korrekt för bildbearbetning på avancerad nivå. Tänk bara på att köpa 8 GB RAM eftersom det inte går att uppgradera efteråt och 4 är hyfsat lagom idag men kan bli lite lite i morgon, typ...

...

Pro är inte uppgraderad än men väntas få minst motsvarande prestandalyft så har du inte bråttom så vänta lite till och kolla.

 

Rykte:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.516585/unika-grafikkretsar-i-ny-macbook-pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11" Air saknar SD-kortläsare. Det finns HDMI-adapter att köpa, 329 kr i tillvalslistan på Apples nätbutik.

 

Ska du bära den till och från skolan mer eller mindre dagligen så rekommenderar jag 11" Air. Alternativt en iPad, eventuellt med externt tangentbord, och en större dator, kanske en 13" Pro eller Mini hemma.

 

Skrivmaskin, fotoalbum och TV är uppgifter som alla klarar bra. Minne är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air har inte perfekt färgåtergivning på skärmen. Ska du göra seriös foto-redigering så rekommenderar jag MacBook Pro Retina. Om du inte är proffsfotograf eller mycket seriös amatörfotograf så rekommenderar jag MacBook Air.

 

Jag har en äldre MacBook Air 13" och är supernöjd med den.

 

13" är den minsta modellen som har "rätt" avstånd mellan och storlek på knapparna på tangentbordet. Det är viktigt för att det ska kännas bra och gå snabbt att skriva (med 10 fingrar), speciellt om man också använder desktop-datorer med "stora" tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air har inte perfekt färgåtergivning på skärmen. Ska du göra seriös foto-redigering så rekommenderar jag MacBook Pro Retina. Om du inte är proffsfotograf eller mycket seriös amatörfotograf så rekommenderar jag MacBook Air.

 

Jag har en äldre MacBook Air 13" och är supernöjd med den.

 

13" är den minsta modellen som har "rätt" avstånd mellan och storlek på knapparna på tangentbordet. Det är viktigt för att det ska kännas bra och gå snabbt att skriva (med 10 fingrar), speciellt om man också använder desktop-datorer med "stora" tangentbord.

Vad menas med detta?

Min 11" (2-3 år gammal) har bokstäver och siffror som är ca 11 * 10 mm och avståndet Q- Å är ca 20,5 cm mellan de yttre kanterna. Avståndet mellan 9 och cmd är ca 8,9 ca mätt på samma sätt.

F-knapparna högst upp tror jag är mindre, kanske även diverse tab och shift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ville bara uppmärksamma att storlek på tangentbord och avstånd mellan tangenterna är en faktor som man ofta missar när man jämför bärbara datorer, och som (i alla fall för mig) har stor betydelse för om datorn ska kännas rätt att skriva på.

 

Jag rekommenderar en köpare att ta med linjal till en butik som säljer bärbara datorer (av det märke man är intresserad av). Mät sedan hur stort tangentbordet är och jämför. Jämför inte bara mellan bärbara modeller utan jämför även med stationära datorers tangentbord.

 

Öppna textredigeraren (eller annat skrivprogram) och skriv en text på minst 10 rader på de intressanta datorerna. Det ska kännas rätt att skriva på dem.

 

När jag 2011 köpte min 13" MacBook Air så hade 11"-modellen ett mindre tangenbord som inte kändes rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kan se är det exakt samma tangentbordslayout på min Air 11" som på min iMac 21" med trådlöst tangentbord med undantag för att F-tangenterna är halva storleken på Airen. Fungerar klockrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ny i macvärlden och skulle behöva lite hjälp. Jag vet inte vad som passar mig bäst, en Mac Book Air eller Mac Book Pro? Jag ska ha den till mina studier, tre/fyra filmer, surfa på internet och föra över bilder från min Canon. Jag vill även kunna koppla in den till tv:n (HDMI-kabel tror jag att det heter?) Har läst någonstans att det inte finns på Mac Book Air men att man kan köpa till det. Vad tror ni?

 

Med tanke på vad du ska göra spelar det ingen roll vilken du bestämmer dig för, bägge klarar dessa uppgifter utmärkt.

Själv har jag MacBook Pro 13" men hade tidigare en MacBook Air 11" också som jag tyckte var helt underbar. Det var dock lite overklill med 2 bärbara och jag bestämde mig för att behålla datorn med mest "kräm".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha haft min MBP 13" i ett drygt år så bestämde jag mig för att 4 GB RAM var för lite, knallade ner till närmaste datormånglare och köpte 2X8 GB för att få 16 gig i burken.

 

Nästa lilla projekt blir att sätta in en SSD i den.

 

Hade jag bestämt mig för en MBA när jag köpte dator förra sommaren hade jag fått byta dator i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hade jag bestämt mig för en MBA när jag köpte dator förra sommaren hade jag fått byta dator i stället.

Varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Så nu står det mellan Mac book air 13" 8 gb och Mac book pro 13" 4 gb (så långt räcker budgeten). Kort och gott, vilken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur mycket du måste bära den med dig. Jag personligen hade valt MBP varje dag i veckan, pga optisk drive, fler portar, uppgraderingsmöjligheter och bättre skärm. MBA's enda fördel (som jag ser det) är att den är lättare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det möjlighet att uppgradera MBP från 4 GB?

MacBook Pro (inte retina alltså) kan hantera maximalt 16 GB RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök uppgradera en MBA från 4 GB till 16 GB RAM så får du se...

Eftersom du är en klok man hade du köpt en 8 GB så då hade du inte behövt uppgradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur mycket du måste bära den med dig. Jag personligen hade valt MBP varje dag i veckan, pga optisk drive, fler portar, uppgraderingsmöjligheter och bättre skärm. MBA's enda fördel (som jag ser det) är att den är lättare.

Mja.... eftersom den nya Airen har fler poänger som den nya processorn som radikalt förlänger batteritiden och extremt snabb buss till SSD-hårddisken ( som allt visserligen kommer till Pro snart ) så vinner Air fler grenar just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du är en klok man hade du köpt en 8 GB så då hade du inte behövt uppgradera.

Jag körde med 10 GB i ett par veckor. Det räckte inte. Jag fick gå upp till 16 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja.... eftersom den nya Airen har fler poänger som den nya processorn som radikalt förlänger batteritiden och extremt snabb buss till SSD-hårddisken ( som allt visserligen kommer till Pro snart ) så vinner Air fler grenar just nu.

Det beror helt på vad du skall ha den till. Helt avgörande (för mig) är den sämre skärmen i MBA. Batteritiden är ointressant (återigen, för mig). Jag kör i stort sett alltid ansluten till elnätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde med 10 GB i ett par veckor. Det räckte inte. Jag fick gå upp till 16 GB.

Jag förstår. Men visst har du vanlig hårddisk i din bärbara? En snabb SSD kompenserar bra när filer swappar pga RAM-brist säger MW-s tester i alla fall. I Den nya Airen så går ju SSD-n i dubbla expressfarten vilket borde ge ett lyft även där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...