Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Faace

Apple TV problem? Långsamt internet?

Rekommendera Poster

Faace

Hej!

Är en Macanvändare som arbetar med att sälja Apples datorer bland annat.

Använder Apple TV till alla mina tv apparater (3st) och en Airport Express till utomhus anläggningen. Router = Airport Extreme. Har senaste iMacen, 2012 års modell av Macbook Air (inte ac standard), iPad 4 & Iphone 5 samt en Macbook Pro från 2011.

Allting har alltid lirat klockrent fram tills nu.

När jag ska streama från någon av mina enheter till någon Apple TV så börjar filmen/innehållet efter 1 minut att hacka och buffra.

Ibland, när det väldigt sällan fungerar så får jag en bild med 10 gånger sämre bild än vad scart levererar.

Precis som om jag satt på en 1 Mbt/s lina.

Detta har aldrig hänt innan och jag har 100/10 Mbt/s lina med Bahnhof som leverantör.

Allting man kan göra direkt i apple tvn är också väldigt långsamt. Tex Netflix och iTunes biblioteket.

Däremot så har airport expressen aldrig strulat.

Har givetvis den senaste uppdateringen på alla mina enheter, jag har ingenting jailbreakat eller några beta versioner installerade.

Har börjat få mina misstankar om att routern strular till det för mig på något vis. Men finner ingen större logik i det.

Kör jag en hastighetskoll på nätet via datorn så får jag den hastighet jag ska ha, plockar mellan 70 och 80 mbt/s trådlöst.

Har även startat om alla mina enheter, haft den strömlösa. Återställt dem. Även nollat inställningarna i routern, trots att det alltid fungerat klockrent innan. Routern körs med Dualband. (separata 2.4 & 5 Ghz band, har alltid haft det så)

Vad kan detta bero på?

Tacksam för svar!

Filip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Faace

Tack för ditt svar!

På ATV:na står det att det är Bra mottagning. inte utmärkt dock.

Kanske är så att det är fel på dem, men tycker det är väldigt märkligt att det blivit såhär bara, de har trots allt fungerat klockrent i nästan 4 månader.

Ska försöka testa med en annan som jag vet fungerar och återkommer om det löst problemet.

Filip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Faace

Testade med en sprillans Apple Tv som fungerade precis lika dåligt. Testade den sen hos en kompis, fungerade då klockrent. Antog då att det var routern som var boven i dramat.

Körde några bredbandstester och upptäckte att jag bara hade 2 mbt/s på mitt 2.4 ghz band och 90 på mitt 5 ghz band trådlöst.

Testade köra igång min apple tv på 5 ghz bandet och det fungerade klockrent. Känner att jag kanske borde testat detta innan jag drog igång tråden! Hoppas dock att detta kanske hjälper någon annan i framtiden :D

Förstår däremot inte vad det är som gör att jag får så låg hastighet på 2.4ghz bandet eftersom jag plockat 40+ innan. Hört att det finns massor som kan störa ut just det bandet. Men förstår inte riktigt vad. Det enda som jag installerat eller satt upp som skulle kunna störa ut det är en värmepump till poolen och en vanligt enkel köksradio.

Ska testa stänga av de och köra så får vi se om det ger något resultat. Skriver ut det isåfall.

Tacksam för tips om vad det skulle kunna vara som stör ut bandet så mycket...

Filip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...