Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur rengöra rullkulan på Apple MM, Var: Standardmus


andost

Rekommendera Poster

Hej igen.

 

Nu är det nya problem.

 

Det är så att jag har min mus inställd på både vertikal och horisontal scrollning, men bara den horisontala funkar.

Min mus är av standardtyp, ingen trådlös.

Har någon den minsta aning vad det kan vara för problem?

 

Jag är väldigt tacksam om någon hjälper mig.

 

Hehe, funderade i natt när detta fel uppstod hur man klarade sig utan att scrolla tidigare :)

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen "mus av standardtyp". Alla möss är av ett specifikt märke och en specifik modell.

 

Är detta något som funkat innan och nu slutat fungera?

Eller har det aldrig fungerat.

 

Kolla (mus)tillverkarens hemsida om det finns drivrutiner för Mac.

 

Det brukar vara den vertikala rullningen som fungerar, alltså den du får när du snurrar på hjulet och texten rullar uppåt/nedåt. Är det den rullningen du menar, fast du skrev horisontell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM det är som du skrev var det en bugg i den första, ouppdaterade versionen av Lion (10.7) om man växlade så man inte använde "naturlig rullningsriktning" (vilken ju är ytterst onaturlig med en mus).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är den vertikala scrollningen som slutat fungera är det troligast hårdvarufel. Den horisontella brukar vara mer krävande av drivrutiner och programstöd för att fungera medan den verikala fungerar bra utan mjukvaruanpassning. Excel t ex har stöd för horisontell scroll.

Vilket fabrikat och modell på mus har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen.

 

Jag kikade orderbekräftelsen i min beställning och musen kallas bara Apple Mouse, och eftersom det är Apples enklaste modell så valde jag att kalla den standardmus.

 

Rullningen i sidled funkar, men inte upp och ner.

 

Jag har Lion 10.8.4.

 

Tack för att ni engagerar er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen.

 

Jag kikade orderbekräftelsen i min beställning och musen kallas bara Apple Mouse, och eftersom det är Apples enklaste modell så valde jag att kalla den standardmus.

 

Rullningen i sidled funkar, men inte upp och ner.

 

Jag har Lion 10.8.4.

 

Tack för att ni engagerar er!

Är det den med rullkula?

 

Den brukar kajka ur på grund av smuts och är rätt svår att rengöra. Enda sättet jag kommit på med mindre än att bryta sönder musen är att köra med kulan medan jag håller musen upp och ner mot en fuktig wettexduk som ligger på ett bord en bra stund.

 

Bättre alternativ är att köpa en Logitech mus med vanligt rullhjul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen.

 

Jag kikade orderbekräftelsen i min beställning och musen kallas bara Apple Mouse, och eftersom det är Apples enklaste modell så valde jag att kalla den standardmus.

 

OK, det är alltså en Apple-mus. Vilken årsmodell ungefär? Hur ser den ut?

post-11001-0-15107700-1374586222_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, den liknar nog den som heter Apple Mighty Mouse bäst. Fast min är köpt i slutet av maj.

 

Kanske att jag kan ordna ett foto lite senare i kväll.

 

Tack än en gång för att ni försöker hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog som Svolder påpekar: Du har fått smuts i rullkulan. Kör den upp-och-ner som han tipsar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips för problem med rullkulan på dessa modeller av Apples möss är att köra den upp och ner på ett vikt A4-ark runt i cirklar och olika rörelser, man kan se att man får ut stora bitar med smuts på det vita pappret. Brukar borsta av dessa så man inte få in skräpet igen när man för rörelserna över pappret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej!

Det finns utmärkta filmsnuttar på Youtube som visar hur man rengör musen. Man tar i sär den och kan skruva loss paketet med kulan. Det är lite pilligt men jag har gjort det tre gånger. Lite tålamod behövs bara. Fast... nu senaste gången så funkar kulan bara i en riktning vertikalt, oavsett i vilken riktning jag väljar att röra kulan. I systeminställningarna kan jag ändra på rörelseriktning men samma grundfel kvarstår.

 

Hoppas att du kan klara uppgiften med att rengöra kulan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...