Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder och musik i molnet


mrEmilK

Rekommendera Poster

Jag ska försöka att begränsa min fråga något. Det är nämligen så att jag har ca 120gb bilder i iPhoto och 30gb musik i iTunes lagrat på familjedatorn här hemma. I flera år har vi hållt på med backuper, överföringar, remote-åtkomster, mastersyncer och diverse krångel och jag hade nu tänkt fixa till detta tjafs som ett litet sommarprojekt. :)

 

iMacen som agerar familjedator har ett antal olika konton där alla skulle vilja komma åt bilderna och musiken. Dessutom har vi en Mac Mini med mediacenter som också skulle vilja ha åtkomst. Eftersom jag är en inbiten dropboxanvändare så bestämde vi tillslut att öka utrymmet där till 200gb och lägga iPhoto-library och iTunes-mappen där i. "Hurra" tänkte jag först, jag lägger dropbox mappen under root, alla användare pekar iPhoto och iTunes till denna plats och sedan sköter Dropbox jobbet med att ta backup och synka filerna till Mac Minin. Efter många slitsamma timmar insåg jag att denna lösning inte var möjlig, främst pga begränsningarna i iPhoto och iTunes på Macen, delad åtkomst och allt mellan himmel och jord. Så jag surfade runt efter hur andra har skött detta problem och stötte på en officiell guide från Apple som rekommenderade att man skapade en ny skivavbild som alla användare fick åtkomst till och att man lade iPhoto-library och iTunes-mappen i den. Det är inte en jättelegant lösning men det fungerade i alla fall.

 

Det jag inte tänkte på att jag nu har EN 180gb stor fil som ska synkas till Dropbox varje gång jag gör en ändring i EN bild. Ohållbar lösning med andra ord. Jag är så pass trött på den här sk*ten nu så jag vänder mig till er i en vädjan om hjälp. Hur hade ni löst det om ni satt i samma sits som jag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemmadelning i OS X borde väl fixa biffen?

 

Vad du än gör så ska du ju inte använda externa tjänster för att synka dina bibliotek, det blir olidligt långsamt. Vill du ha fullfjädrad nätverkslagring så är det ju en NAS du ska kika på som du kopplar in på nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tråkiga är att det är så otroligt långsam uppkoppling vid mediacentret, ofta kan den inte ansluta över huvudtaget så det är därför det skulle vara smidigt om en kopia av filerna ligger på samma dator som använder dem. Skulle helst vilja ha en backup i molnet annars hade väl NAS fungerat bra det med. Just nu lutar det nog åt att försöka fixa nätverksproblemen en gång för alla och sätta in en NAS med raid-stöd i garderoben som tar hand om mediabiblioteket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...