Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken iMac för Final Cut X?


Desorium

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är i planerna att köpa en iMac med behöver råd om hur mycket krut jag behöver i datorn.

 

Datorn kommer användas till att redigera video i Final Cut X. Materialet som kommer redigeras kommer vara filmat på Cannon EOS 60D och 5D Mark II. Hur mycket kraft behöver jag egentligen?

 

Processor ?

Grafikkort ?

RAM ?

 

Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FCPX är den app som kräver ALLT för att spinna fint; maxa CPU, GPU, RAM och kör inget annat än SSD. Det är dom enda tipsen som gäller om inga andra parametrar finns.

Det finns ingen maskin på planeten idag som helt tillfredställer FCPX :-D

Över huvud taget gäller samma regel idag som det alltid gjort; videoproduktion - och 3D-produktion - kräver fetaste riggarna som marknaden kan klämma ur sig. Nya monstermacen (med dubbla grafikkort!) som kommer i höst är framtagen just för FCPX/Motion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv använder jag FCPX på min MacBook Pro 13" Retina och allt fungerar fint! Datorn har en i5:a, och 8gb ram. Men om du ska köpa nytt och har pengarna så uppgradera! Det utvecklas ju hela tiden nya program och kameror, och de blir ju med tiden mer och mer krävande..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Hmm.. Har inte budget ännu att köpa den värsta versionen. Så vad är bättre att lägga krut på? Ram? Processor? Grafikkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du ska köpa en 27". Som bilden visar är det ingen skillnad i prestanda mellan 2,9 och 3,2 men det är en jätteskillnad med 3,4 för det är en annan processor. 21" kan inte uppgraderas efteråt med RAM medan 27" kan du knö in upp till 32 GB sen.

post-363-0-94462700-1374570532.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna köpa en Mini 2,3 GHz, SSD och Apple 27" Thunderboltdisplay så får du nästan mer prestanda för mindre pengar. Skulle du tröttna på Minin så kan du sälja den eller göra en mediacenter och skaffa den nya MacPron. Med iMacen är du fast i ett koncept.

post-363-0-74925300-1374570964.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Så snabb dator som möjligt givetvis med mycket ram osv. Jag vill bara delge dig vad jag använder och som fungerar riktigt bra.

 

För det första filmar jag alltid Full HD med mina kameror, en Canon 5D MKII och en MKIII.

Dator är en Mac Pro, tidig 2008, 2 X 2.8 GHz quad-core Intel Xeon, 14 Gb RAM, en 250 GB SSD för system- och programfiler.

Lagringsdiskar (för videofilerna alltså) är två stora interna diskar som sitter i RAID 0 för snabbare läsning (datorn ser dessa två diskar som en stor).

Videokort är ett NVIDIA GeForce GTX 285 med 1 Gb videominne. Använder två äldre 21' Macskärmar.

Denna konfiguration som har några år på nacken fungerar alldeles utmärkt när man redigerar. Allt flyter på utan störningar. Vad som tar tid är export till olika videoformat. Likaså tar import och konvertering till ProRes (från AVCHD) lite tid. Detta stör mig inte så mycket då import och rendering kan köras på natten.

 

Utan att ha provat så är jag säker på att en iMac 27' funkar alldeles utmärkt för Final Cut X. Se bara till att du har en snabb extern disk/diskar som arbetsdisk.

 

Pär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

 

Inte en dum idé att hålla ut tills den nya Pron kommer ut... Jag bor i USA så MAcarna är ju betydligt mycket billigare här :)

 

Men hur stor skillnad är det mellan i5 och i7???

 

Det är en 27 tummare jag hade i tanken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 27" i5 är de två första 2,9 + 3,2 i7 är den sista 3,4 så det är bara att läsa innantill....

 

På Minin är den första i5 och de två andra i7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det ser jag men jag menar hur lönt är det att välja i7 över i5? Jag kommer inte redigera 4K video. Jag är en entusiastisk amatör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27" i7 3,4 arbetar ungefär 30% snabbare än i5. Men det är ju flera delar i en dator som avgör hur mycket fortare allt går. Mycket RAM gör att OS X inte swappar över till den långsammare hårddisken i onödan. En SSD-hårddisk snabbar upp bla start av program rejält och kortar swaptiden.

...

Processor kan du inte byta sen. RAM kan du uppgradera enkelt och mycket billigare själv. Byta hårddisk går men är pilligt och är inget för nybörjaren.

...

Det blir väldigt dyrt att plussa på allt. Så är du en glad amatör så välj den långsammaste processorn, 256 SSD och utöka RAM själv sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... Inte mycket utrymme för bilder och musik med bara 256GB dock... Hur är det med fusion drive? Något att hänga i julgranen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm... Inte mycket utrymme för bilder och musik med bara 256GB dock... Hur är det med fusion drive? Något att hänga i julgranen?

Du kan hänga på externa hårddiskar som går FORT tack vare Thunderbolt. Den interna hårddisken har du systemet och viktigare program och filer på. FusionDriven är lika snabb som SSD på kortare sträckor/mindre filer. När det kommer till att hantera större filer så går den som en vanlig hårddisk när den lilla SSD-delen tar slut. Det är en bra kompromiss överlag. Men jag kan inte svara på om det är smart om man ska redigera FinalCut X. Kolla testet....

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.481965/sa-snabb-ar-fusion-drive?queryText=test%20fusion%20drive

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag använder externa hårddiskar för redigering. Tror ändå att fusion drive är vad jag behöver. Har för tillfället en Macbook Pro från 2009 med 256Gb. Har fått flytta bilder och musik för att göra rum för att hårddisken blir för långsam annars. Måste ju hålla 25% fritt...

 

Vilken av dessa två alternativ är mest lämplig för min situation?

http://store.apple.com/us/product/G0MS5LL/A/refurbished-imac-34ghz-quad-core-intel-core-i7

eller

http://store.apple.com/us/product/G0MS6LL/A/refurbished-imac-34ghz-quad-core-intel-core-i7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första. RAM kan du själv fixa mer enkelt och billigt. 1 TB eller 3 TB hårddisk spelar inte så stor roll. Jag skulle ta den med det värre grafikkortet med 2 GB videominne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Tack för all hjälp. Tror att jag har läget under kontroll nu tack vare råd och tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SSD är ett MÅSTE! jag arbetar rätt mycket med FCP X som jag kör på en rätt gammal imac, men eftersom disken bara ligger på 120gig så har jag bara det aktuella projektet på datorn, sedan så använder jag mig av en ext HDD via firewire för råfiler och gamla projekt.

 

Och detta har fungerat finfint hitintills!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...