Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD eller SSHD


johnbergstrom

Rekommendera Poster

johnbergstrom

Hej,

 

Jag vill ha en ny hårddisk till min macbook pro 13" från mitten av 2010.

 

Vad ska jag ha, en SSD eller SSHD disk?

 

/ John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan acceptera det lägre lagringsutrymmet/högre priset så skulle jag satsat på en SSD. Det jag gillar, förutom den snabbare hastigheten, är att datorn blir väldigt tyst. Inget mer hårddisk-knatter. I en bärbar dator är det också fördelaktigt med en SSD eftersom den inte är känslig för rörelser som kan uppkomma när man flyttar datorn.

 

Din dator stödjer upp till SATAII hastigheter. Men en SSD kommer trots detta att upplevas betydligt snabbare än en traditionell hårddisk. Samsungs 840 serie är populära just nu och funkar bra i din dator.

 

Jag har ingen erfarenhet av SSHD, men de är säkert en bra kompromiss för de som vill ha mer lagringsutrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johnbergstrom

Om du kan acceptera det lägre lagringsutrymmet/högre priset så skulle jag satsat på en SSD. Det jag gillar, förutom den snabbare hastigheten, är att datorn blir väldigt tyst. Inget mer hårddisk-knatter. I en bärbar dator är det också fördelaktigt med en SSD eftersom den inte är känslig för rörelser som kan uppkomma när man flyttar datorn.

 

Din dator stödjer upp till SATAII hastigheter. Men en SSD kommer trots detta att upplevas betydligt snabbare än en traditionell hårddisk. Samsungs 840 serie är populära just nu och funkar bra i din dator.

 

Jag har ingen erfarenhet av SSHD, men de är säkert en bra kompromiss för de som vill ha mer lagringsutrymme.

Jag är ute efter mycket utrymme eftersom jag jobbar mycket med både foto och musik.

men är de stor skillnad på hastigheten mellan SSD och SSHD?

 

Kan jag inte använda SATAIII?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda en SATAIII disk men får inte ut full hastighet då din dator har SATAII.

SATAIII diskar är bakåtkompatibla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Difference between SATA I, SATA II and SATA III
What is the difference between SATA I, SATA II and SATA III?

SATA I (revision 1.x) interface, formally known as SATA 1.5Gb/s, is the first generation SATA interface running at 1.5 Gb/s. The bandwidth throughput, which is supported by the interface, is up to 150MB/s.

SATA II
(revision 2.x) interface, formally known as SATA 3Gb/s, is a second generation SATA interface running at 3.0 Gb/s. The bandwidth throughput, which is supported by the interface, is up to 300MB/s.

SATA III (revision 3.x) interface, formally known as SATA 6Gb/s, is a third generation SATA interface running at 6.0Gb/s. The bandwidth throughput, which is supported by the interface, is up to 600MB/s. This interface is backwards compatible with SATA 3 Gb/s interface.

SATA II specifications provide backward compatibility to function on SATA I ports. SATA III specifications provide backward compatibility to function on SATA I and SATA II ports. However, the maximum speed of the drive will be slower due to the lower speed limitations of the port.

Example: SanDisk Extreme SSD, which supports SATA 6Gb/s interface and when connected to SATA 6Gb/s port, can reach up to550/520MB/s sequential read and sequential write speed rates respectively. However, when the drive is connected to SATA 3 Gb/s port, it can reach up to 285/275MB/s sequential read and sequential write speed rates respectively.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...