Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig komma igång!


FelixNilsson

Rekommendera Poster

FelixNilsson

Jag tänkte börja lära mig att programmera en del nu av den tid som är kvar innan jag börjar mitt nya jobb. Den enda erfarenhet jag har är en ett-årig grundkurs för C++ från gymnasiet. Jag tyckte då Java verkar vara ett bra språk att börja med för att sedan jobba sig åt Objective C när kunskaperna inom Java är större. Tyvärr vet jag inte hur jag ska börja. Jag har försökt att hitta en bra guide på nätet, men alla säger olika.. Så nu riktar jag mig till er. För det första, vilket program behöver jag för att jag ska kunna sätta igång att programmera på en Mac? Någon som vet någon bra nybörjarbok för Java?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Felix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Felix!

 

Jag är på sätt och vis rätt person att fråga, eftersom jag börjat lära mig java från grunden, men på ett annat sätt är jag fel person att fråga eftersom jag inte har några stora kunskaper inom området :)

Jag rekommenderar boken Java : steg för steg, av Jan Skansholm. Den tycker jag har ett bra pedagogiskt sätt.

Programmet jag skaffat heter Eclipse, och finns på http://www.eclipse.org

 

Skriv gärna om hur det går för dig. Personligen har jag tagit en paus senaste veckorna p.g.a. lite personliga problem.

 

All lycka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FelixNilsson

Hej Felix!

 

Jag är på sätt och vis rätt person att fråga, eftersom jag börjat lära mig java från grunden, men på ett annat sätt är jag fel person att fråga eftersom jag inte har några stora kunskaper inom området :)

 

Jag rekommenderar boken Java : steg för steg, av Jan Skansholm. Den tycker jag har ett bra pedagogiskt sätt.

Programmet jag skaffat heter Eclipse, och finns på http://www.eclipse.org

 

Skriv gärna om hur det går för dig. Personligen har jag tagit en paus senaste veckorna p.g.a. lite personliga problem.

 

All lycka!

 

Ja men den ska jag kolla in! Fungerar Eclipse som en kompilator?

 

Ja, men jag kan fortsätta hålla kontakten med dig så kanske vi kan hjälpa varandra i framtiden om någon av oss sitter fast. Jag sitter och kollar lite på hur språket Python fungerar. Verkar vara väldigt likt C++! :)

 

Tack för din hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var så lite så :)

Jag kompilerade i terminalen. Väldigt enkelt :)

 

javac filnamn.java

 

Dessutom så rekommenderar jag att du lånar boken jag nämnde på bibliotek och testar först, för den kostar några hundra på bokhandel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...