Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airplayproblem - fungerar i itunes ej övrigt


ulysse

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett problem jag inte lyckats lösa med diverse felsökning. Jag har nyligen köpt en Bang & Olufsen Beoplay A9 som strömmar via airplay. Den fungerar till min ipad och min iphone men jag har problem att koppla den till dator.

 

Jag har två stycken macdatorer, och får samma problem med båda.

Dator 1: Macbook pro, ca 2009, mac OS X 10.7.5

Dator 2: Macbook air, ca 2011, mac OS X 10.7.5

 

När jag startar datorn och sätter igång itunes visas en airplaysymbol uppe till vänster bredvid volymreglaget. Om jag trycker där kan jag strömma musik från datorn direkt till högtalaren via mitt trådlösa nätverk.

 

Om jag däremot sätter igång spotify så har den ingen egen airplayknapp och jag försöker då "högerklicka" på volymkontrollen uppe i menyn för att få valbara ljudutgångar. Där kan jag dock inte se högtalaren längre.

 

Jag har ingen airport express, apple tv eller liknande utan använder endast datorn, högtalaren och det trådlösa nätverket. Då jag oftast använder andra program (läs Spotify) och inte itunes när jag lyssnar på musik har det här blivit lite av ett problem som jag skulle behöva lösa. Skulle därför behöva hjälp med felsökning och lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis det är en funktion som kom med ML att du kan använda vilket program som helst för att strömma med airplay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så itunes är tillräckligt uppdaterat för att lösa det men inte övrig mjukvara i datorn då?

 

Hur fungerar det med en 2009 års modell? Kan man få in ML i den eller är det att begära för mycket på en 4 år gammal Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvarumässigt är det inga problem att uppdatera från 10.7 till 10.8 då prestandakraven är desamma mellan dessa båda OS även om Apple passade på att fasa ut vissa äldre modeller. Dock är båda dina datorer kompatibla. 4 GB RAM är att rekommendera, men det är det även till 10.7 och har du mindre och tycker det fungerar bra så är det ingen nackdel att uppgradera, skulle vilja påstå att det skulle kunna kännas lite rappare på 10.8 då det är mer optimerat och förfinat än vad 10.7 var lite snabbt lanserat av Apple.

 

Annars finns ju AirParrot som ger samma funktionalitet till tidigare system än 10.8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mattem: tack så mycket för svaret, tror jag börjar med att kika på airparrot och se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...