Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jämförelse mellan SSD:n i nya MBA11 och MBA13


chris241181

Rekommendera Poster

chris241181

Hej!

Undrar om några av er vill dela med sig av sina resultat av Blackmagic Disk Speed Test...

Mitt antagande är att SSD:n i 13 tums MBA är snabbare än den i 11 tums MBA. Hittar dock inga riktiga bevis på det i specs. Kan ju vara så att det är olika diskar i olika versioner av MBA 2013...

Jag får:

Write: ca 415
Read: ca 720

(MBA 11, i7, 8GB, 128SSD)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en ny MBA 13, i7, 8GB, 512GB SSD och jag får:

 

Skrivning: ca 700

Läsning: ca 720

 

(Jag gjorde tio mätningar och fick följande spridning och medel:

Skrivning: min 677, max 714, medel 702

Läsning: min 708, max 728, medel 720)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs här:

 

http://blog.macsales.com/19008-performance-testing-not-all-2013-macbook-air-ssds-are-the-same

 

 

(Läs även kommentarerna)

 

Precis som då jag köpte min, hösten 2011 — har man olika SSD. Då Samsung och Toshiba, där Samsung var mycket snabbare. Då variera det hur som helst mellan modellerna vad man råkade få.

Nu Samsung och SanDisk/Marvell…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBA 13 tum. i7, 8GB & 128GB HD.

 

Jag får ca 435/730

 

Ungefär mer eller mindre varje test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Write: ca 702
Read: ca 726

(MBA 13, i5, 8GB, 256SSD)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som uisgy skrev beror resultaten inte främst vilken MBA det handlar om, utan vilken SSD exemplaret i fråga råkar vara utrustat med. Det är ju egentligen rätt fantastiskt att man som konsument inte kan styra det. De är inte alltid likvärdiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Kan ju också vara så¨att Apple resonerat att de som köper 512 GB modellen är de lite mer professionella användarna som får snabbare SSD och de som köper MBA med de mindre diskarna är mera åt konsument hållet.

De förra betalar mer och får snabbare disk och de senare betalar mindre och får lite mindre snabbt, kom ihåg att runt 400 i write är fortfarande dubbelt så snabbt som de snabbaste mekaniska diskarna på marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill se om det är en slump eller en genomgående trend att 128 har sämre värden än 256 och 512 för i så fall bör man tänka på det när man köper Airen. Jag skulle i så fall inte välja 128 GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill se om det är en slump eller en genomgående trend att 128 har sämre värden än 256 och 512 för i så fall bör man tänka på det när man köper Airen. Jag skulle i så fall inte välja 128 GB.

 

I granntråden "Vi som köpt.." verkar det som om de som har 256- och 512 GB varianterna får höga värden och i den här tråden får 128 "lite sämre".

Men fortfarande: 400 i skriv är mer än dubbelt så snabbt som de snabbaste mekaniska diskarna, men visst önskar man att Apple kunde informera om sådana här saker i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...