Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Merdon

Macbook Pro A1278 + SSD Samsung 840

Rekommendera Poster

Merdon

Hej, har en polare med en Macbook Pro 13 från 2010 tror ja (A1278).

Har själv en Macbook Pro 15 (late 2011) och uppgradera till Samsung 830 SSD förra året. Blev en enorm skillnad.

Tänkte därför hjälpa honom att uppgradera till en Samung 840 SSD 250GB.

Min fråga är därför följande

1) Datorn är lite äldre, men jag antar att det kommer vara enorm skillnad även för honom?

2) Fungerar Samsung 840 SSD till hans mac, har inte sett några indikationer på att det inte ska göra det, men rätta mig om jag har fel.

3) Tänkte även passa på att lägga in 8GB ram, han arbetar mycket med photoshop så tror det kan behövas. Har läst att hans burk max kan ha 8GB, stämmer det eller är det bara någon begränsning apple anger som inte stämmer?

Tackar för alla svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Telly82
Postad (redigerade)

Apple har bara testat upp till 8GB, eftersom det inte fanns större minnen vid lanseringen. Enligt MacTracker så ska 16GB funka.

Din polares SATA-port (till hårddisken) är på 3 Gbps, din är på 6 Gbps. Så det blir inte lika stor skillnad med en SSD.

Redigerad av Telly82

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Merdon

Apple har bara testat upp till 8GB, eftersom det inte fanns större minnen vid lanseringen. Enligt MacTracker så ska 16GB funka.

Din polares SATA-port (till hårddisken) är på 3 Gbps, din är på 6 Gbps. Så det blir inte lika stor skillnad med en SSD.

Tackar för svaret, hitta den här sidan på tomshardware som jämför 3Gbps vs 6Gbps. Verkar som skillnaden mellan dem trots allt är minimal.

http://www.tomshardware.com/reviews/sata-6gbps-performance-sata-3gbps,3110-7.html

Inget annat man bör tänka på innan vi beställer ram + SSD?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gojlos

Det kommer att funka jättebra, inget annat du behöver tänka på.

Synd dock att dt bara är 3 speed, som Telly skriver det blir inte lika stor skillnad.

Skillnaden blir dock betydelsefull ändå. Hade själv en MacBook från 2008 tidigare som jag satte i en SSD i, även där märks skillnaden som natt och dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...