Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Portable external monitor built from a MacBook Pro 15" screen


Write Back

Rekommendera Poster

Write Back
Jag hade en 15" MBP hemma som inte fungerade. Har tidigare letat efter en bärbar extern skärm då jag är i behov av två skärmar men gärna skulle vilja ha möjlighet att flytta på mig. Det finns ett par skärmar på marknaden i USA, priset ligger där mellan 700-1300. Men man vill ju ha en från Apple... Skämt åsido, bättre att återvinna än att köpa nytt.







Jag beställde lite kretskort på ebay http://www.ebay.com/itm/110942534244?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649 och en strömadapterhttp://www.ebay.com/itm/120978298911?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649. Leveransen gick på typ en vecka. De var väldigt hjälpsamma och lyckades även fixa fram en speciell LVDS-kabel som behövdes till min LED-skärm.


Sen köpte jag en HDMI->DVI kabel och en liten låda på Kjell & Co, en ställning och kardborreband på Material (en butik i Stockholm) sen var det bara att börja bygga ihop allt.


320:- kretskort och stömadapter

149:- HDMI-DVI

37:- Låda

129:- Ställning (med justerbar vinkel, som gjord för det här!)

12:- Kardborre

647:-/$100 Totalt


Först så bytte jag ut LVDS-kabeln som satt i skärmen mot den nya jag hade köpt. Sedan så klippte jag upp ett litet hål i undersidan på baksidan av skärmen för att kunna ta ut den nya LVDS-kabeln. Kabeln var för kort för att lösa det likadant som Apple gjort det genom att dra ut sladden på sidan. Ser bra ut med det lilla hålet, inget som stör. Sedan tog jag lite eltejp runt en av kablarna som var lite väl tunn.


Efter det så tog jag bort större delen av VGA-kontakten för att ström och DVI skulle gå att stoppa in i hålen jag gjort.

Hade ingen lödpenna så jag kunde inte ta bort hela VGA-kontakten så jag klippte helt enkelt bort det som var i vägen, oops.


Sedan så borrade jag hål i lådan för DVI, ström, LVDS och menyknapparna, sen var det bara att stoppa in kretskorten. Skruvade fast menyknapparna på ovansidan och satte fast lådan på baksidan av skärmen med kardborrebanden.


Funkar perfekt!

post-72944-0-77095300-1372941962_thumb.jpg

post-72944-0-69024100-1372941967_thumb.jpg

post-72944-0-96017400-1372941972_thumb.jpg

post-72944-0-45383300-1372941977_thumb.jpg

post-72944-0-76653500-1372941980_thumb.jpg

post-72944-0-78330900-1372941984_thumb.jpg

post-72944-0-09160700-1372941989_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är impad...och vet nu vad jag ska göra med en pajad laptop...om det händer :-)

 

Jag skulle dock låta boxen/paketet vara själva foten...montera den nere bak på skärmen - kanske ge den tyngd...gummifötter/gummiyta under boxen...riktad länga delen bakåt och ge skärmen lutstöd...kanske man inte behöver se sladdarna/sladden som går in i skärmen...boxen är ju vid hålet då...

Jag skulle också försöka få in den vidriga DVI-kontaken i boxen...ev. slakta den och löda för att få ner storleken. Ut ur boxen kommer bara en - den tunnaste jag hittar på marknaden - sladd som slutar med en HDMI-kontakt. En sladd. Det blir tyvärr en till när man pluggar in ström så klart.

 

Men..men...skulle jag orka :-D. Du gjoirde i alla fall något :-)

 

(Material på Folkkungagatan är en cool affär :-) - precis vad vi behövde på Söder - nu fattas bara Clas Ohlson här)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Write Back

Jag är impad...och vet nu vad jag ska göra med en pajad laptop...om det händer :-)

 

Jag skulle dock låta boxen/paketet vara själva foten...montera den nere bak på skärmen - kanske ge den tyngd...gummifötter/gummiyta under boxen...riktad länga delen bakåt och ge skärmen lutstöd...kanske man inte behöver se sladdarna/sladden som går in i skärmen...boxen är ju vid hålet då...

Jag skulle också försöka få in den vidriga DVI-kontaken i boxen...ev. slakta den och löda för att få ner storleken. Ut ur boxen kommer bara en - den tunnaste jag hittar på marknaden - sladd som slutar med en HDMI-kontakt. En sladd. Det blir tyvärr en till när man pluggar in ström så klart.

 

Men..men...skulle jag orka :-D. Du gjoirde i alla fall något :-)

 

(Material på Folkkungagatan är en cool affär :-) - precis vad vi behövde på Söder - nu fattas bara Clas Ohlson här)

 

Jag funderade på lite olika möjligheter att få skärmen stående. Jag vill ha möjligheten att kunna ta bort lådan då det är enklare att packa ner den i en väska då samt att jag inte vill öka vikten på skärmen. Ställningen jag köpte är helt sjukt perfekt. Går att justera vinkeln, känns som den var gjord för det här ändamålet :D. Går även att ha skärmen i stående format.

 

Det går att trycka in sladdarna mera, men jag vill ha lite svängrum när jag tar bort boxen och packar ner skärmen. Det skulle kunna gå att göra det till en sladd genom att tejpa ihop de. Jag tycker det är lite skönt med det utseendet. Se lite tech ut ;)

 

(Material är sjukt bra, den + Kjell & Co löser det mesta.)

 

Det här går enkelt att göra med en en iPad Retina skärm också.

Den har en annan enklare kontakt. Tror skärmen ligger på runt $40.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...