Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny, vilka extra konfigurationer?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar
chris241181

Jag har förmånen att äga en MBP13retina late2012 och en MBA11 mid2013 och det är verkligen en stor skillnad mellan dessa två. Retina är superskarp och det känns som om färgåtergivningen är också bättre på den. Trots detta tycker jag att MBA11 har en bra skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag har förmånen att äga en MBP13retina late2012 och en MBA11 mid2013 och det är verkligen en stor skillnad mellan dessa två. Retina är superskarp och det känns som om färgåtergivningen är också bättre på den. Trots detta tycker jag att MBA11 har en bra skärm.

 

Jag brottas själv med tankarna som irriterar sig lite på att min nya Air har sämre färgåtergivning än min Macbook Pro (ej retina) mid-2012. Så även den har betydligt bättre bild.

 

Men jag kan trösta mig med att jag ändå hade velat ha denna Air. Är också glad att jag inte satsade på en Super-Air med alla extra konfigurationer. Nu kan jag med gott samvete köpa en ny Air eller Pro Retina om något år igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också extremt nöjd över mitt inköp!

 

Köpte den enklaste varianten 13" med i5-processor, 4Gb minne samt 128 SSD eftersom den endast skall användas till surf, mailhantering, airplay samt läsa dokument och enklare excelarbeten. För mig var det viktigt att jag fick en lätt dator med vettig prestanda och lång batteritid.

 

Har använt datorn i 2-3 veckor och den överträffar lätt alla mina förväntningar även om jag inte valt någon värstingmodell.

 

Vid tyngre handhavande använder jag givetvis mitt kraftpaket i form av iMac 27" -late 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog en i5, 8 GB minne och 256 SSD då jag är en "normal" användare och borde klara mig bra med i5. Min pojkvän som jobbar på ASUS försökte övertala mig att ta en pc men med det fantastiska batteritiden hos MBA var det inte ens en fråga om pc.

Men ni som har haft dessa sötnosar hos er ett tag, är ni fortfarande nöjda? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chris241181

Ja!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag brottas själv med tankarna som irriterar sig lite på att min nya Air har sämre färgåtergivning än min Macbook Pro (ej retina) mid-2012. Så även den har betydligt bättre bild.

 

Hoppsan. Var det ingen som varnade dig? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Hoppsan. Var det ingen som varnade dig? :hihihi:

 

Jo! Och det var bra, för nu var jag medveten om detta redan när jag köpte datorn. Jag visste att det var bilden jag skulle få leva med vara sämre än på Pron. Men jag börjar faktiskt vänja mig nu. Som sagt, jag är trots den något bleka bilden ändå nöjd med min dator. Supernöjd faktiskt. Den är ju så snygg! Man mår ju bra av att sitta och arbeta på den och hålla i den.

 

Ett minus bör dock läggas på batteritiden som inte alls håller 12 timmar för mig. Kan dessvärre inte lämna laddaren i sovrumet som jag hade hoppats. Den måste följa med mig dit jag går med datorn som backup. Det är däremot mycket bättre batteritid än på Macbook Pro. Jag tror och hoppas den når upp till 12 timmar när Mavericks kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Oskar Löfberg

Lånar den här jag med! Ska börja plugga nu, och behöver en ny dator. Som student så är priset a och o! Länge tänkt att billigaste mbp (inte retina) skulle vara bra, men ser nu att 13" mba med 125gb ssd och 4gb minne och i5 blir en tusenlapp billigare (kollar med priserna med studentrabatt). Så jag undrar vilken som är mest prisvärd? En extern hårddisk kommer jag skaffa i vilket fall, och om jag uppgraderar mba minnet till 8gb blir det fortfarande liiite billigare än pron. Alltid tänkt att macbook air är lite klen, men börjar bli ganska sugen nu faktiskt! :)

 

Jag kommer plugga musik, kommer inte spela in något med datorn nu, men kanske längre fram, skulle vara kul om den pallade med logic pro. I övrigt skulle den mest användas till Surf, lite film och textredigering typ word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jo! Och det var bra, för nu var jag medveten om detta redan när jag köpte datorn. Jag visste att det var bilden jag skulle få leva med vara sämre än på Pron. Men jag börjar faktiskt vänja mig nu. Som sagt, jag är trots den något bleka bilden ändå nöjd med min dator. Supernöjd faktiskt. Den är ju så snygg! Man mår ju bra av att sitta och arbeta på den och hålla i den.

 

Ett minus bör dock läggas på batteritiden som inte alls håller 12 timmar för mig. Kan dessvärre inte lämna laddaren i sovrumet som jag hade hoppats. Den måste följa med mig dit jag går med datorn som backup. Det är däremot mycket bättre batteritid än på Macbook Pro. Jag tror och hoppas den når upp till 12 timmar när Mavericks kommer.

Det är ju inte så att skärmen är dålig på Airen utan tvärt om. Men den är ruggigt bra på Pron.

...

Sen får jag tyvärr anklaga dig för godtrogenhet om du tror att batteritiden stämmer med det utlovade. :hihihi: Alla tester visar att den utlovade tiden inte fungerar under normal användning av normalanvändaren på någon bärbar. Men Apples tider är riktigt bra så blir det ännu bättre så kan man ju inte klaga. Det ska bli intressant att se vad Mavericks klarar av att göra. Jag ska ladda ner den till min Air och se hur mycket bättre det blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lånar den här jag med! Ska börja plugga nu, och behöver en ny dator. Som student så är priset a och o! Länge tänkt att billigaste mbp (inte retina) skulle vara bra, men ser nu att 13" mba med 125gb ssd och 4gb minne och i5 blir en tusenlapp billigare (kollar med priserna med studentrabatt). Så jag undrar vilken som är mest prisvärd? En extern hårddisk kommer jag skaffa i vilket fall, och om jag uppgraderar mba minnet till 8gb blir det fortfarande liiite billigare än pron. Alltid tänkt att macbook air är lite klen, men börjar bli ganska sugen nu faktiskt! :)

 

Jag kommer plugga musik, kommer inte spela in något med datorn nu, men kanske längre fram, skulle vara kul om den pallade med logic pro. I övrigt skulle den mest användas till Surf, lite film och textredigering typ word.

 

Det är stor skillnad i prestanda på MBP 13" och MBP 15". 13" Air eller Pro har ungefär samma prestanda. 15" är proffsens fartmonster med dubbelt så hög arbetskapacitet och ett annat pris..... Den nyaste generationen processorer finns bara i Air just nu och ger ingen särskild prestandahöjning med en rejäl utökning av batteritiden vilket är nog så viktigt i en bärbar.

...

Att välja 4 GB RAM är direkt dumt eftersom RAM inte går att uppgradera och 4 GB räcker inte om du börjar med tyngre saker.

...

MBA har ju nyss släppts i en ny version med mycket nytt som inte Pro har fått än. Visserligen kan du få SSD-diskar i alla bärbara, men i Air har man satt den på en snabbare anslutning som mer än fördubblar hastigheten vilket är viktigt om du ska köra tungt.

...

Min iMac 2010 klarar runt 60 i hårddisktest med vanlig mekanisk disk. Min Air från 2011 klarar 250 med SSD. Den nya Airen klarar 700, alltså tre gånger snabbare än min Air. Det är en väldigt stor skillnad.

...

Enda nackdelen med Air är skärmen. Pron har en bättre skärm vilket är viktigt vid bildbehandling. Nu är ju skärmen i Air väldigt bra men inte helt färgkorrekt och saknar lite i färgupplösning. Så är skärmen viktig ta Pro annars inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...