Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny, vilka extra konfigurationer?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Jo jag har också haft i åtanke att Mavericks kommer i höst. Funderade först på att vänta tills den släppts för att få det på köpet med datorn. Men hell no att jag orkar vänta så länge ;)

 

Tror att med 8GB RAM och 256SSD kommer jag ändå uppleva datorn som något bättre än min Macbook Pro jag har idag.

 

Edit: Testade nyss hur lång tid det tog att starta min Macbook Pro Mid-2012. Det tog 55 (!) sekunder. En hel evighet. Sedan tar det enormt lång tid att vänta på att Mail, Dreamwaver och Chrome ska startas. Detta vore underbart att bli av med, dessa väntetider. Men det kanske inte har med processorn att göra?

Nej. Det är hårddisken som är flaskhalsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar
Peter Westerlund

Såg du min edit i föregående inlägg? (vill ha lite feedback på det :D )

 

Edit: Du hann före.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade

 

Såg du min edit i föregående inlägg? (vill ha lite feedback på det :D )

 

Edit: Du hann före.

Jo. Testade nyss på Airen. Uppstart MED inloggning och inskrivning av löseord ca 30 sekunder till skrivbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Så anledningen att det tog så lång tid för mig att starta datorn och att öppna program tar sån tid kan alltså bero på att min hårddisk är väldigt fullproppad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem BlackMagic DiskSpeedTest så kan du se hur bra disken går. I min iMac ligger jag på ca 60. Airen 260..... Den nyaste som du köper borde klara 7-800.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så anledningen att det tog så lång tid för mig att starta datorn och att öppna program tar sån tid kan alltså bero på att min hårddisk är väldigt fullproppad?

OM du har mindre än 20 GB ledigt ja. Annars nej. Det är diskens förmåga att skyffla data som bestämmer. Se mitt inlägg tidigare om att testa hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD-hårddisk är mycket snabbare än en konventionell hårddisk. Den är så snabb att hårddiskbussen är för långsam så därför har Apple nu flyttat hårddisken på Airen och även på den nya MacPron till PCI-Express så det är mycket kvickare än tidigare. Så de största nyheterna är blixtrande snabb SSD-hårddisk och superlång batteritid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återkoppla till starttider så stänger jag sällan av mina Macar. Viloläget är så bra att avstängning knappt behövs. Du kan ju också lägga in de vanliga programmen i Startobjekt som hittas Systeminställningar/Konton/Startobjekt. De valda programmen startar då automatiskt. Då tar det lite mer tid att komma igång men man kan ju göra annat undertiden och komma till en färdig dator som har alla progg uppe och klara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jag har 309GB ledigt av 499,25GB på min "500"GB SATA. Det mesta är "Övrigt".

 

Nu ska jag installera "BlackMagic DiskSpeedTest"....... Installerat!

 

Har startat det nu. Var är siffran jag ska läsa av? Är det dom två i mätarna jag ska säga? Write ligger på 60 och read på 67.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan läsa av siffrorna när du har kört bara en liten stund. Det blir ingen större skillnad om man fortsätter testet. Så om din MBP klarar runt 70 och din kommande Air borde klara 700 kan du ju själv räkna ut vad det betyder..... :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att krångla till det lite så kan du ju byta till en SSD i din Pro. OM du väljer en av de snabbare kommer du säkert över 300 i din nuvarande dator. Det blir skillnad. Nackdelen med SSD är att du får inte så mycket plats. Men har du Thunderbolt så är det inget större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen att man kan mäta att en hårddisk är tio gånger snabbare betyder inte automatiskt att datorn är tio gånger snabbare på de moment som involverar hårddisken eftersom det är många fler faktorer och moment som spelar in. Men det går inte långsammare......... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Nej alltså jag vill ha en Air för att den är liten och lätt. Så jag kommer inte köpa till delar för att maxa min Pro.

 

Sedan angående att "framtidssäkra" som en del skriver, så nappar jag inte på sådana argument. Jag kommer förmodligen köpa en ny mac om bara något år igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I bland kan man "framtiddsäkra" om förbättringen är rejäl. Dvs att köpa en betyligt vassare dator som håller sig fyra år i stället för tre. Men en dator slits och åldras innuti så det kan vara smartare totalt sett att förnya sig vart tredje år eller så. Lite beroende på de tekniska genombrotten så klart. Om du hade fått 50-100% så hög prestanda för med i7 kan man definitivt tala om framtidssäkring..... nu är det 10-20%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Det får nog bli en i5. Jag tror att de väntetider jag oftast stör mig på handlar om att öppna dokument, program och starta och stänga av datorn. Och som jag förstått det hänger det alltså mer på hårddisken än processorn. Med en i7 processor skulle jag märka att det gick snabbare när jag kanske lägger på något tungt filter på en bild i photoshop, vilket jag i princip aldrig sysslar med ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får nog bli en i5. Jag tror att de väntetider jag oftast stör mig på handlar om att öppna dokument, program och starta och stänga av datorn. Och som jag förstått det hänger det alltså mer på hårddisken än processorn. Med en i7 processor skulle jag märka att det gick snabbare när jag kanske lägger på något tungt filter på en bild i photoshop, vilket jag i princip aldrig sysslar med ändå.

Precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! (Testar även här då jag inte fick något svar på andra stället jag skrev) :)

Jag har aldrig ägt någon macbook men funderar på att köpa en nu då jag studerar och behöver en dator med mycket batteritid.
Men jag vill även "satsa" på en bra dator när jag köper så jag har några frågor;

1. Hur upplever ni macbook air? Är den användarvänlig och fungerar officepaketet bra?
2. Jag har läst ett flertal forum och funderar fortfarande på i5 eller i7 processor, är i7 mer högljud vid påfrestande arbeten? (som enligt http://forums.macrum...3&postcount=159)
3. Och ni som har fått MBA 13", vad är ni nöjda respektiva missnöjda med hittills?

Jag hoppas någon vill ta sig lite tid och svara på mina frågor, det hade uppsattas väldigt mycket! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Hej! (Testar även här då jag inte fick något svar på andra stället jag skrev) :)

 

Jag har aldrig ägt någon macbook men funderar på att köpa en nu då jag studerar och behöver en dator med mycket batteritid.

Men jag vill även "satsa" på en bra dator när jag köper så jag har några frågor;

 

1. Hur upplever ni macbook air? Är den användarvänlig och fungerar officepaketet bra?

2. Jag har läst ett flertal forum och funderar fortfarande på i5 eller i7 processor, är i7 mer högljud vid påfrestande arbeten? (som enligt http://forums.macrum...3&postcount=159)

3. Och ni som har fått MBA 13", vad är ni nöjda respektiva missnöjda med hittills?

 

Jag hoppas någon vill ta sig lite tid och svara på mina frågor, det hade uppsattas väldigt mycket! :)

 

Ikväll när jag fått min dator ska jag rapportera till dig här vad jag tycker om den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en hel del pengar bör du ta dig i väg till en återförsäljare och prova grundligt så du är medveten om vad du köper. Det som passar en passar inte en annan.... Själv upplever jag OS X som mycket användarvänligt och Airen fungerar utmärkt till det som jag ska ha den till. Använder inte Officepaketer utan kör med NeoOffice ( som är en Mac-klon av Open Office )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Själv rekommenderar jag OpenOffice. Gratis och fungerar utmärkt. Och är man van vid Microsoft Office kommer man känna igen sig. Fungerar till ett flertal operativsystem. Mycket uppskattat och populärt program :)

 

Finns att ladda ner på: http://www.openoffice.org/sv/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De direkta skillnaderna är att processkrävande moment som tunga filter går 10-20% fortare att tugga igenom med i7. Uppstart av program är relaterat tillhårddiskens förmåga att leverera. Mer kraft ger mer värme men det är ju inte det samma som att datorn blir varmare. Det är förmodligen mer drag i fläktarna som kyler mer samtidigt. Det jag inte förstår är att du sitter och väger 1,500:- på ett blivande arbetsredskap. Har du firma är det minus moms och datorn är avskrivningsbar. Men att ha en Air som arbetsmaskin för Photoshop när skärmen är klart sämre än en MacBookPro sätter jag ett frågetecken för. Den vanliga skärmen i Pron är lysande och väljer man retina så finns det inget bättre.

Geekbench säger 22,5% skillnad, onekligen ganska mycket som dessutom inte går att göra något åt i efterhand. i5 5976, i7 7284, enligt mig en skillnad som man inte ska ignorera. Jag hoppas och tror ändå att du blir nöjd med valet men som sagt, jag hade utan att tveka en millisekund satsat på processorn och sparat till en större hårddisk från OWC.

Diskarna från OWC ska ju dessutom vara vara cirka 1/3 snabbare än de som Apple har som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Nu har jag fått min dator och hunnit använda den litegrann :)

 

Här är mina tider jag klockat:

 

1:a startupen till val av språk: 31 sek

1:a avstängningen: 31 sek

2:a startupen: 15 sek

2:a avstägningen: 2 sek

Efter att ha flyttat över allt från min gamla dator, första avstägningen: 4 sek

Efter att ha flyttat över allt från min gamla dator, första startupen: 13 sek

 

Flytten tog däremot extremt lång tid och första försökt avbröts pga den tappade wifi-kontakten. Så vet inte om kanske bara hälften av alla filer kom med då. Hoppas inte det nu ligger massa dubbla filer på datorn....

 

I övrigt gillar jag verkligen min nya Macbook Air. Så mycket lättare och snyggare än Pron. Visst, när jag ställer datorerna bredvid varandra och jämför bilden så är Pron lite vassare. Lite bättre bild. Men det är inte för den saken skull dålig på Airen.

 

Här är en annan liten detalj jag gillar, att klumpen på nätsladden blivit aningen mindre jämfört med Pron:

 

ClouDrop%209%20jul%202013%2019%3A37%3A47

 

Edit: Glömde DiskSpeed-siffrorna: W: 680 R: 724

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...