Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny, vilka extra konfigurationer?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Jag går i köptankar av en Macbook Air 13". Har förstått att jag bör uppgradera till 8 GB minne. Men vet inte hur jag ska göra med de övriga extraalternativen.

 

Min Macbook Pro jag har idag fick 6732 på benchmark-testet. Vill ju gärna ha en konfiguration på nya Airen som gör att den känns snabbare än nuvarande dator.

 

Men har inte råd att satsa på allt. Vad bör jag välja mellan Core i7 Torbo Boost processor och 512 GB flashminne? Vilken sak gör störst skillnad?

 

Jag är webbdesigner/-utvecklare så jag sitter och programmerar i DW och designar i Photoshop om dagarna. Har alltid Google Chrome uppe med ca 15 flikar. Programmet Mail brukar också vara igång och jag rör mig ganska mycket i Finder bland mappar och filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Jag hade satsat på max minne och processor, du kan alltid stoppa i en större flashdisk

senare när du har kunnat spara ihop till det. Minne och processor blir du låst till vad du valde från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Var köper man nytt SSD då? Hittar inte på Apple Store

 

Edit: Finns det några nackdelar med i7 processor? Det drar väl mer batteri?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var köper man nytt SSD då? Hittar inte på Apple Store

 

Edit: Finns det några nackdelar med i7 processor? Det drar väl mer batteri?

 

Här får du det mest uttömmande svaret avseende i5 vs i7 processor: http://www.anandtech.com/show/7113/2013-macbook-air-core-i5-4250u-vs-core-i7-4650u/5

Själv valde jag i7, då jag inte vill behöva oroa mig i framtiden för om jag "valde fel". Det är tryggt att ha lite extra kraft i maskinen, särskilt som jag kommer ha airen som huvuddator ett tag framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att tänka på att Airen har en sämre skärm som inte är lika bra som Pron angående bildbehandling. 8 GB är lite RAM-minne för PS men kanske kompenseras med den snabba Flashdisken. Den snabbaste Airen har 7284 i Geekbench vilket du inte kommer att märka skillnad i kraft från din Pro. Men min gissning är att Airen kommer att kännas mycket snabbare pga Flashdisk som är monterad nuförtiden på PCIExpress. Bra tester återstår att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Edit: Finns det några nackdelar med i7 processor? Det drar väl mer batteri?

Med tanke på att batteritiden är extrem så är det inget att grunna på. Den orkar mer så den drar mer ström när du belastar den annars bör det inte vara mer än minimal skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var köper man nytt SSD då? Hittar inte på Apple Store

 

Edit: Finns det några nackdelar med i7 processor? Det drar väl mer batteri?

http://www.macsales.com

 

Ska dessutom vara betydligt snabbare än de som Apple sätter i från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Sjukt svårt detta... i5 eller i7....hmmm...

 

Det står på Geekbench att den Macbook Air med i5 fick 5957 poäng. Det är ju lägre än min Macbook Pro jag har idag. Men å andra sidan vet man ju inte vad det är för övriga konfigurationer på den Macbook Airen. Om det är lägsta flashlagringen och ramminnet.

 

Men jag vill ju inte uppleva att min nya Air är segare än min gamla Macbook Pro. Finns verkligen den risken med i5 på nya Airen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorpoängen i Geekbench visar kraften när du ger den mycket jobb, inte snabbheten när du växlar mellan program. Som jag skrev tidigare sitter SSD-disken på PCI-Express och gör den redan snabba disken väldigt snabb. Du kommer inte att märka skillnad på i5 eller i7. Har du ingen SSD i din MBP så blir det stor skillnad vilken Air du än väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Så vid användning av Dreamweaver och Photoshop och bläddrande mellan filer i Finder. Var skulle jag möjligen kunna märka skillnad med i7? Och, är det större tendens att datorn blir varm och börjar spinna med i7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De direkta skillnaderna är att processkrävande moment som tunga filter går 10-20% fortare att tugga igenom med i7. Uppstart av program är relaterat tillhårddiskens förmåga att leverera. Mer kraft ger mer värme men det är ju inte det samma som att datorn blir varmare. Det är förmodligen mer drag i fläktarna som kyler mer samtidigt. Det jag inte förstår är att du sitter och väger 1,500:- på ett blivande arbetsredskap. Har du firma är det minus moms och datorn är avskrivningsbar. Men att ha en Air som arbetsmaskin för Photoshop när skärmen är klart sämre än en MacBookPro sätter jag ett frågetecken för. Den vanliga skärmen i Pron är lysande och väljer man retina så finns det inget bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Kollar på specifikationerna för bildskärmen mellan Macbook Air och Macbook Pro där Airen har 1440 x 990 px och Pron 1280 x 800 px. Så jag förstår inte på vilket sätt du menar att Pron har bättre skärm? Men jag vill ändå ha en lätt Air nu. Någon Retina-dator har jag inte ens övervägt. Jag må ha eget företag, men det är mer av en bisyssla och har definitivt inte hur mycket pengar som helst. Dessutom är det bara Airen som har de nya processorna. Sedan används Photoshop mest till webdesign i mitt fall. Så väldigt högupplöst är inget krav. Men så länge skärmen är minst lika bra som den skärm jag har idag så är det bra.

 

Men jag kan lägga 1 500 kr extra på bättre processor. Det enda jag vill är att jag märker skillnaden. Och att det inte finns några nackdelar med det. Att den bara klarar 11 istället för 12 timmar vid vanlig användning är ok. Men om den blir varm och börjar spinna mycket då är det sämre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya Airen med Haswell har de stora förbättringarna på batteritiden. Dvs effekten är betydligt lägre än på den äldre serien och alstrar då mindre värme. Ren processorprestanda är ungefär som tidigare, men SSD-disken sitter på en snabbare buss än tidigare vilket gör att allt som har med hårddisken att göra är kvickare än tidigare. Så du kommer inte att märka om ett filter går fortare med din Pro, i5 eller i7 förrän du tar fram klockan och mäter. Men en nyare dator är alltid lite mer slipad och lite vassare så lite kvickare upplevs det förmodligen.

...

i7 är i teroin ca 20% mer kraftfull. Det innebär att ett filter som tar 60 sekunder tar kanske bara 50 sekunder. I vissa fall är det ösnkvärt, men sett ur min synvinkel som vanlig användare är det ointressant.

...

Air har en bra skärm. Men skärmen är inte färgkorrekt utan avviker rätt mycket jämfört med Pron som är väldigt bra. Air är inte helt lämplig om du ska ha proffessionell bildbehandling. Detta gäller de tidigare modellerna men jag har inte hört något som säger att skämen har blivit bättre.

 

Ett första test av Air

http://macworld.idg.se/2.1038/1.512746/forsta-testet-av-nya-macbook-air?queryText=macbook

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chris241181

Håller med Axelman. Skärmen är bra, men inte riktigt bra.
Ska du ha allt ska du köpa retina 13´.
Du måste ha 8GB och kanske tänker du på 256SSD istället för 512SSD...för då sparar du några kronor och kan köpa i7 istället.

Personligen så tycker jag att när man köper en ny dator så ska man vara framtidssäker, dvs. maxa ut när det gäller notebooks. Finns ju inte heller så mycket att lägga till vid köpet av en air. Det som jag skulle "spara in" på är SSD/HDD utrymme...

Hur som helst kommer du att bli nöjd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Svårt detta när en skärm kan vara sämre trots bättre siffror. Då vet man ju inte hur man ska tolka specifikationerna.

 

Testet du länkade till och de flesta andra tester om nya Airen har jag förstås redan läst. Har sett ett stort antal Youtube-videor också.

 

Med vad du sagt lutar det åt en i5-processor. Däremot blir man ju lite skakig av att höra dina återkommande varningar om bildskärmen. Har inte sett några test gällande skärmen så där står jag helt ovetande. Jag bara tror inte att jag skulle uppleva så stor skillnad i min användning. Jag sitter inte så ofta och jobbar med fotografier. Utan det är som sagt mer webbdesign.

 

För bättre skärm men fortfarande få en lätt dator vore det Retinan som vore alternativet. Men den känns för dyr och då måste jag vänta till nästa uppdatering av datorn eftersom jag vill ha den nya haswell-processorn och dess fördelar.

 

Edit: Alltså, som läget är nu har jag bestämt mig för 256SSD och 8GB RAM. Det är bara frågan om i5 eller i7 som kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Masa dig iväg och kolla in skärmen, vetja! Det är ju du som ska störas av den, ingen annan... :w00t:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Masa dig iväg och kolla in skärmen, vetja! Det är ju du som ska störas av den, ingen annan... :w00t:;)

Egentligen är det oväsentligt. dålig kan den inte vara att jag skulle bli missnöjd med köpet. Det kan jag inte tänka mig. Och en ny Air kommer jag köpa nu. Kommer inte vänta på en ny Retina. Som jag förmodligen ändå inte skulle köpa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt detta när en skärm kan vara sämre trots bättre siffror. Då vet man ju inte om man kan tro specifikationerna.

 

Testet du länkade till och de flesta andra tester om nya Airen har jag förstås redan läst. Har sett ett stort antal Youtube-videor också.

 

Med vad du sagt lutar det åt en i5-processor. Däremot blir man ju lite skakig av att höra dina återkommande varningar om bildskärmen. Har inte sett några test gällande skärmen så där står jag helt ovetande. Jag bara tror inte att jag skulle uppleva så stor skillnad i min användning. Jag sitter inte så ofta och jobbar med fotografier. Utan det är som sagt mer webbdesign.

 

För bättre skärm men fortfarande få en lätt dator vore det Retinan som vore alternativet. Men den känns för dyr och då måste jag vänta till nästa uppdatering av datorn eftersom jag vill ha den nya haswell-processorn och dess fördelar.

 

Edit: Alltså, som läget är nu har jag bestämt mig för 256SSD och 8GB RAM. Det är bara frågan om i5 eller i7 som kvarstår.

Upplösningen säger bara EN sak om skärmen. Betraktningsvinkel, förmågan att återge nyanser, färgkorrekthet, ljusläckage är minst lika viktiga men beskrivs inte i datorns specifikationer. Det är ju kul om en bil har 250 hk och kan accelerera 0-100 på 7 sekunder. Men det säger ingenting om förarsätet om man inte står ut i det eller om det är bekvämt. Inte heller hur chassiet fungerar. En BMW går som klistrad vid vägen. En Chrysler gungar och häver sig som ett skepp i sjönöd. Men båda gör 0-100 på 7 sekunder................

...

Skärmen på Air är bra! Frågan är om den är TILLRÄCKLIGT bra för proffessionell bildbearbetning. Den kanske passar dina krav utmärkt, vad vet jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det oväsentligt. dålig kan den inte vara att jag skulle bli missnöjd med köpet. Det kan jag inte tänka mig. Och en ny Air kommer jag köpa nu. Kommer inte vänta på en ny Retina. Som jag förmodligen ändå inte skulle köpa. :)

Jag säger inte att du ska köpa en retina. Pekar bara på en klar skillnad mellan en vanlig Pro som är våldsamt bra och en Air som bara är bra...... För en privatperson har det ingen betydelse då man vänjer sig vid skärmars färgton. Men vill du leverera 100% korrekta bilder är det tveksamt. Det går ju att ansluta en riktigt bra skärm hemma och kalibrera den så är problemet löst.

...

Jag är ju itne ute efter att dryga mig utan att ge ett råd på en detalj som är nog så viktig att tänka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Axelman, jag förstår hur du menar nu. Tack för förklaringen. Jag tror skärmen duger för min användning.

 

Nu återstår bara att övertyga magen om att i5:an duger. Försöker förutse känslan efter att jag köpt datorn nu. Kommer hem med den och varje gång den tänker överhuvudtaget kommer man tro att i7an hade gjort det fortare.

 

Eller....man köper i7an och varje gång datorn blir minsta varm eller börja låta så tror man att man hade sluppit det med i5an.

 

Det här känns som dött lopp... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag kollat på SVT Play tillsammans med frun liggandes i sängen på min 11" och det går riktigt bra efter förutsättningarna. Men sätter jag ihop min Air med min iMac så ser man stor skillnad. Dels för att min iMac kommer från en tid då gulstick var ett problem om min har ett svaaaaaaaagt gulstick som inte gör något och bidrar till en varmare ton vilket är skönt. Airen har ett klart blåstick som blir väldigt tydligt om man sätter dem bredvid varandra vilket tester också påpekar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman, jag förstår hur du menar nu. Tack för förklaringen. Jag tror skärmen duger för min användning.

 

Nu återstår bara att övertyga magen om att i5:an duger. Försöker förutse känslan efter att jag köpt datorn nu. Kommer hem med den och varje gång den tänker överhuvudtaget kommer man tro att i7an hade gjort det fortare.

 

Eller....man köper i7an och varje gång datorn blir minsta varm eller börja låta så tror man att man hade sluppit det med i5an.

 

Det här känns som dött lopp... ;)

När skillnaderna inte är större och dina krav inte är högre så nöj dig med i5. För att ta billiknelser så så länge man kör 90 så är det ingen skillnad på i7 och i5. Men om du måste köra så fort som möjligt kommer i7 att dra i från sakta men säkert. Hur ofta behöver du det? I så fall kanske du skulle titta på en MacBook Pro 15" som har riktigt feta prestanda typ 12 000 i Geekbench men också en annan prislapp.

...

Apples policy är lite knepig. Ibland är det stor skillnad med att köpa den dyrare processorn, ibland väldigt liten. Här är det viss skillnad men man kan vara utan den.

...

OS X Maveriks verkar också kunna bidra till att hushålla med resurserna och göra att du får ut ännu mer ur en Air. Men den kommer inte förrän till hösten. Air + Maveriks låter väldigt attraktivt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Jo jag har också haft i åtanke att Mavericks kommer i höst. Funderade först på att vänta tills den släppts för att få det på köpet med datorn. Men hell no att jag orkar vänta så länge ;)

 

Tror att med 8GB RAM och 256SSD kommer jag ändå uppleva datorn som något bättre än min Macbook Pro jag har idag.

 

Edit: Testade nyss hur lång tid det tog att starta min Macbook Pro Mid-2012. Det tog 55 (!) sekunder. En hel evighet. Sedan tar det enormt lång tid att vänta på att Mail, Dreamwaver och Chrome ska startas. Detta vore underbart att bli av med, dessa väntetider. Men det kanske inte har med processorn att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade inte att du skulle vänta utan att det kommer mer godis....

...

Var bara medveten om att 8 GB RAM kan i vissa fall vara för lite när man fläskar på i PS. Tester visar att SSD-disken ändå gör att Airen går förhållandevis bra med mindre mängd RAM än en Pro med mer RAM och konventionell hårddisk.

...

Själv gillar jag min Air våldsamt och kallar den för Smutten för den är så liten och smutt....! :hihihi: Jag bytte upp mig från en MacBook i vit plast. Den kändes bra då men jämfört med Airen så blev den en elefant! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...