Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför uppdaterar Windows mer än Mac OS?


kenla

Rekommendera Poster

Hej,

Jobbar med både Mac och PC och sitter och funderar på några skillnader jag upplever.

 

  • Windows uppdateras minst en gång i veckan och jag kan se mängder av uppdateringar där de listas.
  • Mac OS uppdateras väldigt sällan däremot uppdateras Appar ganska ofta.

Varför är det så här? Eller visar ej Apple alla uppdateringar de gör på Mac OS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple duttar inte ut massa småändringar, de lägger ut flera förändringar på ett och samma tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows är sårbart, det är inte Mac, i alla fall inte alls lika mycket. Så Windows måste vara mer alerta helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte riktigt med om att Mac OS uppdateras väldigt sällan, tycker det kommer nya uppdateringar ofta - det är ju bara några veckor mellan dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje version av Mac OS X har uppdaterats ett antal ggr

Värst var Mac OS X 10.4 som fick hela 11 uppdateringar...

 

 

post-113-0-90554900-1372349278.jpg

 

post-113-0-79237800-1372349294.jpg

 

post-113-0-25057200-1372349309.jpg

 

Du kan läsa mer om Mac OS X här

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/OS_X

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Tycker själv att det känns mer säkrare med en anpassning av appar till operativsystemet än tvärt om, så för mig är Mac OS min favorit.

 

Jobbmässigt är PC min favorit eftersom alla krångel med PC leder till att jag har sysselsättning :-) Elakt kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbmässigt är PC min favorit eftersom alla krångel med PC leder till att jag har sysselsättning :-) Elakt kanske?

Det är just därför som chefer för IT-avdelningar på företag förordar Windows: Då behöver han en massa underlydande som hjälper användarna med en massa krångel. Och eftersom en chefslön ofta sätts i relation till antalet underlydande så höjer IT-chefen sin egen lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just därför som chefer för IT-avdelningar på företag förordar Windows: Då behöver han en massa underlydande som hjälper användarna med en massa krångel. Och eftersom en chefslön ofta sätts i relation till antalet underlydande så höjer IT-chefen sin egen lön.

 

Jag har jobbat med videoinstruktioner genom åren och bland annat varit inblandad på ett hörn med en mjukvara för skärminspelning samt delning av videoguider via servermjukvara. Låt oss säga att vi erbjuder en supportavdelning på bankens IT-avdelning mjukvaran för inspelning och delning av videoguider. Det blir ganska ansträngt för IT-avdelningen på banken att inse vad videoinstruktioner kan ersätta i form av anställda.

 

Videoguider gör stor nytta när det kommer till att t.ex. byta informationssystem i en organisation. Jag jobbade för ca 8-10 år sedan i ett dotterbolag till Volvo med 11 000 anställda varav ett fåtal av dessa arbetade i ett massivt informationssystem för arbetsordrar. Det förekom en hel del felslag i systemet och på ett år var kostnaden för alla dem 500 000 kr. Tänk er att i stället köpa in mjukvaran för videoguider för 25 000 kr om året och dela guider till användarna för hur de ska hantera systemet.

 

Nu finns det iofs en baksida med videoguider också men det är en annan historia.

 

Nu kom jag kanske lite vid sidan om tråden men jag kunde inte bärga mig när Telly82 berörde en sak jag tycker är viktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Har försökt gå till botten med det här men det är inte helt lätt att göra en exakt bedömning av mitt eget påstående i rubriken på den här tråden. Jag skrev rubriken som jag upplever det och inte hur det faktiskt förhåller sig. En omständighet är att Windows verkar visa per styck uppdatering medan Mac OS visar antal tillfällen när mina datorer får dem - en sak som talar till Windows nackdel när jag upplever varje uppdatering.

 

Hursomhelst så har jag gjort lite mer efterforskning:

 

Jag kikade igenom Windows 7, Update i kontrollpanelen i min Jobb-PC och där listas 217 uppdateringar vid 100 uppdateringstillfällen från 2012-09-21.

 

Enligt Apples webbplats har de 11 uppdateringstillfällen om jag väljer Operativsystem, Safari och Java för samma tidsperiod. Jag har inte kunnat beräkna hur många uppdateringar det är.

 

http://support.apple.com/kb/ht1222?viewlocale=sv_SE

 

Detta visar att Windows 7 uppdateras ca 10 gånger oftare än Mac OS X och då är som sagt webbläsare och java med i beräkningen för båda lägren. Längre än så här har jag inte brutit ner det.

 

Om jag väljer att köra Windows på Mac så får jag uppdateringar från två läger? Eller hur blir det?

 

Min uppfattning är att allt går för fort och att det därför blir dessa problem. Om dessa datorer jag tittat på varit bilar hade vi aldrig gått med på att det är så mycket barnsjukdomar. De klienter jag undervisar har problem emellanåt och speciellt då datorer "fryser" och måste startas om vilket ibland betyder att de förlorar arbeten de håller på med i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om jag väljer att köra Windows på Mac så får jag uppdateringar från två läger?

Ja, det får du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jobbar med både Mac och PC och sitter och funderar på några skillnader jag upplever.

 

 

  • Windows uppdateras minst en gång i veckan och jag kan se mängder av uppdateringar där de listas.
  • Mac OS uppdateras väldigt sällan däremot uppdateras Appar ganska ofta.
Varför är det så här? Eller visar ej Apple alla uppdateringar de gör på Mac OS?

Windows uppdateras inte alls minst en gång i veckan utan exakt en gång i månaden. Microsoft skickar ut uppdateringarna den andra tisdagen i månaden. De enda undantagen är när det upptäcks akuta säkerhetshål som utnyttjas i det fria.

Många andra mjukvarutillverkare för Windowsplattformen har anslutit sig till detta de senaste åren - Mozilla, Sun, Adobe, etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows uppdateras inte alls minst en gång i veckan utan exakt en gång i månaden. Microsoft skickar ut uppdateringarna den andra tisdagen i månaden. De enda undantagen är när det upptäcks akuta säkerhetshål som utnyttjas i det fria.

Många andra mjukvarutillverkare för Windowsplattformen har anslutit sig till detta de senaste åren - Mozilla, Sun, Adobe, etc.

 

Tack för det enda vettiga svaret i tråden. Microsoft tar säkerhet på mycket stort allvar, vilket man tyvärr inte kan säga om Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gömt inlägg som är OT och tangerar personangrepp.

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i månaden?!!! Inte på vårat jobb i alla fall, snarare varje vecka - eller så är det IT-avdelningen som av rent jävelskap startar om - eller skickar ut kommandon om att man ska starta om - varje vecka pga uppdatering. Eller så är det virusupdejten som ska in hela tiden - och det skyddet behövs ju med Win

Nu använder jag inte kontorsdatorn - en PC med Win7 - men jag ser den varje dag och ser vad som pågår :-D

Jag kör ett antal Macar och jag skulle inte kunna leva med detta jidder av updates och omstarter och visuralerts etc etc - mina Macar står på vecka efter vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i månaden?!!! Inte på vårat jobb i alla fall, snarare varje vecka - eller så är det IT-avdelningen som av rent jävelskap startar om - eller skickar ut kommandon om att man ska starta om - varje vecka pga uppdatering. Eller så är det virusupdejten som ska in hela tiden - och det skyddet behövs ju med Win

Nu använder jag inte kontorsdatorn - en PC med Win7 - men jag ser den varje dag och ser vad som pågår :-D

Jag kör ett antal Macar och jag skulle inte kunna leva med detta jidder av updates och omstarter och visuralerts etc etc - mina Macar står på vecka efter vecka.

 

Ja Zimmerman, jag upplever att det är uppdateringar varje vecka för Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Windows 7 brukar det komma virusuppdateringar varje dag (Windows defender)

I övrigt upplever jag det som om viktiga uppdateringar dyker upp 1 gång/månad.

Som någon skrev, andra tisdagen i månaden verkar stämma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det görs nya virus hela tiden för Windows, medan antalet virus för Mac OS X är i det närmaste icke-existerande. Det som finns för Mac är trojaner, vilket inte är samma som virus. En trojan är ett program som användaren laddar ner och som egentligen är ett annat program än det utger sig för att vara. Exempelvis användaren laddar ner Microsoft Word från en piratsajt och programmet raderar allt på hårddisken. Ett virus är skadlig programkod som smittar sig från program till program och dator till dator.

Virus och trojaner för Windows är inte kompatibla med Mac, de påverkar alltså inte en Mac. För att det ska påverka en Mac så behöver de vara specialskrivna för Mac. Windows är det mest använda operativsystemet och därför finns det en större mängd skadlig kod och skumma program som görs till Windows, och därför behöver Windows uppdatera säkerheten betydligt mer frekvent än en Mac.

Dessutom - Har man inställt på Macen att uppdateringarna ska hämtas och installeras i bakgrunden så är detta en process som användaren inte märker något av.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Nu har vi då andra tisdagen i månaden och det har kommit 11 nya viktiga uppdateringar till Windows 7.

Som sagt, det verkar stämma med många viktiga uppdateringar 1 gång/månad och i övrigt virusuppdateringar.

Verkar inte som Microsoft duttar ut sina uppdateringar.

Enligt mitt tycke inte så jobbigt.

 

Vill klargöra att jag föredrar OS X 100 ggr av 100

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Vill tillägga att jag hanterar ett antal hundra PC med Windows 7 för elever och lärare. Elevdatorerna körs sporadiskt och inte alltid av samma person + att kunskapen om datorer i vissa fall är på nybörjarstadiet och att det finns stora språkproblem i elevgruppen. Många bärbara datorer stängs av med att locket stängs så att de går i "sovläge". När så en elev får en dator som ska uppdateras tar det i bland så lång tid att datorerna inte kan användas under delar av lektionen eller så kan de inte användas alls under hela lektionen. Fungerar inte datorn så ställs den och eleven försöker med nästa dator osv. Vissa lärare uppdaterar inte sina datorer och så får de problem. Så vi har problem med upp dateringar i Windows 7!

 

Om vi kört Mac så tror jag att vi klarat oss betydligt bättre. Vi hade inte haft så mycket avbrott i datoranvändandet som vi har med PC och Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...