Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Night Prowler

Hej då Macen!

Rekommendera Poster

Jag kan köpa den för 1500:- så slipper du ha den hemma! Jag kan komma och hämta den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två saker är drygt med Mac, det är möjligheten att uppgradera hårdvara själv. Dock var det därför jag köpte Mac. Less på att skruva upp och igen mina gamla PC burkar varje år för att byta ut olika saker.

Sen är det möjligheten till spel som ändå börjar bli bättre och bättre. Men jag börjar blinorolig för min iMac som blir obehagligt varm nör jag spelar med den pga den kompakta konstruktionen. Därför blir nog nästa Mac en macmini för min del för kontorsuppgifter sen en PC jag kan bygga ihop själv och spela på.

Men kommer aldrig lämna mitt kära OS X helt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Två saker är drygt med Mac, det är möjligheten att uppgradera hårdvara själv. Dock var det därför jag köpte Mac. Less på att skruva upp och igen mina gamla PC burkar varje år för att byta ut olika saker.

Sen är det möjligheten till spel som ändå börjar bli bättre och bättre. Men jag börjar blinorolig för min iMac som blir obehagligt varm nör jag spelar med den pga den kompakta konstruktionen. Därför blir nog nästa Mac en macmini för min del för kontorsuppgifter sen en PC jag kan bygga ihop själv och spela på.

Men kommer aldrig lämna mitt kära OS X helt

Vad som är varmt för en människa och vad som är varmt för en dator är lite olika. Däremot om temperaturen är klart högre nu än förr bör man fundera lite. Det första man kan kolla är Aktivitetskontroll för att se så inte en process har hängt sig och snor kraft. Det ger onödigt hög temperatur. För lite RAM-minne gör att man måste skyffla data i onödan mellan RAM-minnet och hårddisken vilket ger mer värme. Kollas i Aktivitetskontroll/Systemminne/Sidor ut. Hittas GB efter mindre än ett dygn från start av Macen är mer RAM lösningen. Sidor ut beskriver onödig trafik från hårddisken. En viss trafik sker alltid och man kan få GB efter någon vecka eller så utan att det är problem. Siffran är ackumulativ och visar totalen sedan datorn startades sist.

...

Men det vanligaste är att datorn är dammig. Rengör underkanten på iMacen och hålet mitt bak. Vid behov öppna burken ocoh blås rent. Beroende på var den står och hur mycket den går kan den vara fullsmockad med damm på ett år vilket resulterar i kass kylning.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Apple hade satt dit en USB 3.0 ingång i stället för fyra USB 2.0 ingångar så kanske jag inte hade behövt gå tillbaka. USB 3.0 visades första gången 2007, så jag förstår inte varför en dator från 2010 inte har det.

varför köpte du den då?

• Rösta upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför köpte du den då?

Om jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig gjort det. Då hade jag byggt en PC för lika mycket pengar och fått en mycket snabbare och starkare dator med mera möjligheter. Men man lär sig så länge man lever.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men 2010 visste du ju att USB 3.0 fanns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men 2010 visste du ju att USB 3.0 fanns?

Men inte att jag skulle ha användning av det några år senare. Som sagt om jag hade vetat det så skulle jag inte ha köpt en. Men nu är det inte bara USB 3 som är problemet. Utan en massa andra saker också. Till exempel stödjer inte OS X 10-bits färgdjup. Det gör till och med Windows XP! Haha. Inte så konstigt att proffsstudios använder PC och windows i stället för OS X.

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för att du bevisar det påståendet.

Haha...det har du redan gjort är jag rädd för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10-bits färgdjup WTF?!

snubben är ett troll...sluta mata honom.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10-bits färgdjup WTF?!

snubben är ett troll...sluta mata honom.

?

Om man har en 10-bit monitor så vill man gärna använda hela 10-bit möjligheten. Men jag förstår att om man sitter på en MBP så behöver man bara 8-bit eftersom det är vad den bara klarar av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder linux på en ombyggd PC <-- ger macfolket kalla kårar :)

Varför det? Fungerar det och du är nöjd så är väl det bra. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

+1 @alix

Trådskaparens slutsats är konstig och fel i mina ögon med.

En 3år gammal dator kan inte ha den allra senaste hårdvaran. Det kommer nya saker hela tiden.

Sen kan man ju vara bitter, förvånad eller arg pga det... men det är väl köparen som bestämmer över köpet av datorn...

Luktar troll...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det här hade varit ett PC forum och jag gjorde en liknande tråd fast tvärtom, hade jag aldrig blivit anklagad för att vara troll. Men jag antar att man inte får kritisera något som Apple gör för då är man automatiskt ett troll. :D Ganska intressant faktiskt. Något för vetenskapen att forska vidare i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste nog hålla med TS här.

Även om jag inte håller med Night Prowler på alla punkter så finner jag det inte så värst underligt att man skriver ett inlägg den dagen man lessnat och hoppar av Mac tåget.

Ska man bli kallad för troll p.g.a. detta och lite kritik mot Mac i allmänhet?

Det är ju inte en nyskapad användare som bara suttit och trollat på forumet.

Sitter vi och kallar någon för troll p.g.a. detta lilla så bekräftar vi fördomarna de riktiga trollen - i kommentarsfälten på vanliga Macworld och IDG - har om oss (eller "fanboys" som vi blir kallade där).

TS har gnällt lite på Mac, men utan att spåra ur. Och har vederbörande fel så kan man påtala det utan att kalla någon för troll.

//KJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat: Att köpa en dator och sedan, tre år senare, blir besviken på att den datorn inte har USB3 är märkligt eftersom man borde väl veta att den datorn man köpte då kommer åldras med varje dag som går och att det samtidigt kommer ut ny hårdvara och förbättringar hela tiden.

Ännu konstigare blir det att trådskaparen tycker att det är MAC:ens fel... han köpte ju datorn och bestämde sig för just den konfigurationen. Det är väl, om det är överhuvudtaget ett fel, köparens fel som antagligen också visste sedan 2007 (tror jag han skrev) att det finns USB3 och ändå köpte an den där iMac utan USB3.

Att antyda att han är ett troll var kanske att ta i... trots allt är det ett märkligt beteende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"På dessa 3 år har jag inte gjort någonting känns det som utom att surfat."

Hur kan detta vara datorns fel eller brist, och enligt trådskaparen MAC:ens???

Kanske trådskaparen kan ge några exempel på:

1) hur blev han lurad?

2) varför får han ingenting gjort med sin iMac?

3) varför köpte han datorn överhuvudtaget?

Vore ju intressant att se svaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om det här hade varit ett PC forum och jag gjorde en liknande tråd fast tvärtom, hade jag aldrig blivit anklagad för att vara troll. Men jag antar att man inte får kritisera något som Apple gör för då är man automatiskt ett troll. :D Ganska intressant faktiskt. Något för vetenskapen att forska vidare i.

Alla omotiverade trollanklagelser kommer att tas bort. Den huvudsakliga inställningen i detta forum är knappast Applefanatisk. Kollar man lite så finns det en hel del kritik och allt sväljs inte med hull och hår. Så länge kritiken är vettig så är den absolut välkommen. Sen har alla sina idéer om vad som är viktigt och mindre viktigt och alla ska ha rätten att tycka.

Redigerad av Axelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"På dessa 3 år har jag inte gjort någonting känns det som utom att surfat."

Hur kan detta vara datorns fel eller brist, och enligt trådskaparen MAC:ens???

Kanske trådskaparen kan ge några exempel på:

1) hur blev han lurad?

2) varför får han ingenting gjort med sin iMac?

3) varför köpte han datorn överhuvudtaget?

Vore ju intressant att se svaren...

Jag skrev i första inlägget att windows arbetsflöde antagligen passar mig bättre. Jag behöver nu en stark och snabb arbetsdator med en skärm som inte lider av kantblödning. Eftersom jag inte kan uppgradera något av detta förutom RAM tycker jag att iMacen har brister.

1) Jag har aldrig påstått att jag har blivit lurad. Läs punkt 3.

2) För Windows arbetsflöde passar mig bättre.

2) Tja allt skulle ju vara så bra med mac. Men till min förvåning stämde det inte.

Om detta är datorns fel eller mitt fel låter jag vara osagt. Jag kommer hur som helst bygga en stark och snabb windowsbaserad dator så att jag får saker gjort igen. Och så slipper jag betala äppelskatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2) För Windows arbetsflöde passar mig bättre.

Vilket är?

2) Tja allt skulle ju vara så bra med mac. Men till min förvåning stämde det inte.

Allt är relativt och i ditt fall verkar det som att du inte hade planer på att få något gjort eftersom du inte tog reda på fakta innan du köpte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en del inlägg säger, allt är en fråga vad du som datorägare prioriterar. Vill du, i efterhand, kunna uppdatera med ny teknik tex ett usb3kort, är pc det naturliga valet. Prioriterar du annat, det kan vara gränssnitt, workflow, egenskaper hos os eller specifika program kan ditt val baseras på detta. Inget är heligt, behoven styr.

Själv var jag en gång expert på os2 som jag då tyckte var överlägset Windows men Windows har utvecklats från blåskärms XP, över sådär Vista till 7an (som jag tycker är bra), 8an är oxå ok om det körs på pekskärm, med mus dåligt (tycker jag).

Jag personligen tycker att SL är toppen (och kör det på mina macar), Lion var sådär och ML fyller inte mina behov. Vissa prioriterar Icloud och kör då L eller ML, jag vill ha isync (SL).

Inget os/applikation fyller alla krav, det du själv tycker är viktigt, styr.

Uppenbarligen tycker trådskaparen att PC har egenskaper som han hyllar..Helt OK. Vilket inte innebär att jag har samma preferenser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa reagerar negativt. Jag bytte till PC för att jag ville bygga själv

Aha..... mitt "varför" syftade till att du skrev att ditt hembygge med linux ger macfolk kalla kårar. Altså: är du nöjd med ditt bygge och det fungerar så är det bra. Jag tror inte att en Mac passar alla. Apple har ett visst tänk och gillar man inte det så är det ju så. Det finns väl ingen anledning att försöka övertala någon som gjort ett annat val att slänga den i sjön och byta till en Mac..... :armskeptisk: Men är det någon som undrar så är det väl klart att man lyfter fram det man tycker är viktigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mac är inte för människor som bygger egna datorer eller som vill hålla på och pilla i datorns hårdvara. Visionen med Mac har från början varit ett system som ska vara så enkelt att använda för vanliga människor. Mac är även snygga datorer.

Detta innebär att man inte kan göra så mycket mer än byta minne och hårddisk, och så har det ju varit sedan första Macintosh lanserades 1984. Den var en allt-i-ett-dator. (Ja gäller även för Apple Lisa som lanserades innan Mac och som egentligen var den fösrta Macen, men den var en dyr arbetsstation, Macen var en nedbantad Lisa till ett mer överkomligt pris).

Bygger man sin egen dator själv blir det billigare, precis som att det är billigare att laga sin egen middag hemma i köket jämfört med att gå restaurang och få allt serverat. :)

Mac är för oss som vill ha en dator serverad, med snygg design och grejer som fungerar utan att man behöver tänka så mycket. Jag ha en dator för att använda den professionellt och jag vill att den bara ska fungera. Jag är egentligen ointresserad av tekniken bakom. Jag vill plugga in strömsladden och sedan tuta och köra och that's it. :)

Windows-datorer har ett annat tänk i grunden. Så därför passar Windows och Mac olika köpargrupper. Och det är ju inget fel i det, människor är olika.

• Rösta upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som någon påpekade känns det lite konstigt att du gnäller på att din tre år gamla iMac inte har USB 3. Det var först förra året som USB 3 blev någorlunda mainstream på datorer överlag. Och USB 2 är fortfarande mycket vanligt på nya datorer på PC sidan.

Att du sen rabblar speccar ("32GB RAM, Intel i7 ") som du vill ha får mig att tro att du egentligen är en gamer som är besviken på det klena spelutbudet och spelupplevelsen på Mac.

Och ja, är man en fanatisk gamer så är det PC som gäller där man kan bygga en dator själv och mickla för att maxa spelen men för allt i övrigt matchar en mac dator med OSX valfri PC med Windows.

Det som kan kännas lite ovant för en PC användare som går över till Mac är Apples "walled garden". Apple bestämmer vad som är bäst för dig, i Windows är filosofin "and the kitchen sink to", i OSX är det mera "make more with less", i gengäld får du en helhetsupplevelse som saknar motstycke i datorvärlden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är olika, jag har ju konstaterat att jag inte åtgärdat annat än RAM och HD i någon av de datorer jag ägt så jag har inget behov av att kunna bygga om min dator. Jag tycker att program som iTunes och iPhoto är smidiga. Om man är av åsikten att man själv organiserar sina filer bättre så fungerar ju inte de programmen alls.

Jag kör mer Windows än Mac då det är Windows som gäller på jobbet och sitter jag där så saknar jag Macen. Vid Macen saknar jag viss Windowsmjukvara men annars så trivs jag bättre med hur saker/arbetsflöde är organiserat i min Mac. Men för min far är det helt tvärt om om. Han har köpt Mac och begriper inte varför, han vill att det ska fungera som på hans gamla PC. Det är olika vad man vill.

För mig är inte en PC värd pengarna eftersom jag vill ha Mac OS. Föredrar man Windows så får man ju mer för pengarna med en PC än att köpa Apple-hårdvara som ju blir dyrare om man ser till MHz/MB/etc per krona. Hoppas du trivs med ditt byte tillbaks.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...