Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hej då Macen!


Night Prowler

Rekommendera Poster

Night Prowler

Jag är trött på macen och dess OSX och Apples överpriser. Det går inte köpa en sak utan att bli lurad känns det som. Jag har haft min imac 27" i snart 3 år men nu har jag fått nog av denna leksak. Just det, vad mig beträffar är iMac en leksak. På dessa 3 år har jag inte gjort någonting känns det som utom att surfat. Innan hade jag en HP och då fick jag saker gjort i alla fall. Antagligen passar Windows arbetsflöde bättre för mig. Sen att man får mycket mer för pengarna gör ju inte saken sämre. Och Apples skärmar ska vi inte tala om, jo, det tänker jag göra i alla fall. Bleeding i kanterna, låter konstigt när man drar ner ljuskontrasten osv. Nä, denna dator har jag fått nog av. Nu vill jag ha en riktigt arbetsdator och inte en leksak längre.

 

Once you go mac you never go back, stämmer inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Billigast för dig skulle väl vara att installera Windows på din iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är trött på macen och dess OSX och Apples överpriser. Det går inte köpa en sak utan att bli lurad känns det som. Jag har haft min imac 27" i snart 3 år men nu har jag fått nog av denna leksak. Just det, vad mig beträffar är iMac en leksak. På dessa 3 år har jag inte gjort någonting känns det som utom att surfat. Innan hade jag en HP och då fick jag saker gjort i alla fall. Antagligen passar Windows arbetsflöde bättre för mig. Sen att man får mycket mer för pengarna gör ju inte saken sämre. Och Apples skärmar ska vi inte tala om, jo, det tänker jag göra i alla fall. Bleeding i kanterna, låter konstigt när man drar ner ljuskontrasten osv. Nä, denna dator har jag fått nog av. Nu vill jag ha en riktigt arbetsdator och inte en leksak längre.

 

Once you go mac you never go back, stämmer inte riktigt.

Tråkigt att du känner så... Men säg vad det är du vill kunna göra med den, arbeta med osv. Finns många bra program - oftast helt gratis med (hela världen kretsar inte runt App Store). Är lättare att ge dig en skjuts på vägen om man vet vad du vill göra istället. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Om din iMac varit så dålig:

 

Varför behållit den så länge som 3 år??

 

Känns som du vart rätt nöjd ändå......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som du behövt göra och som du inte kan?

 

Vad är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Night Prowler

Tråkigt att du känner så... Men säg vad det är du vill kunna göra med den, arbeta med osv. Finns många bra program - oftast helt gratis med (hela världen kretsar inte runt App Store). Är lättare att ge dig en skjuts på vägen om man vet vad du vill göra istället. :crossfingers::yeahbaby:

Jag vill bland annat använda USB 3, min iMac har inte det. Jag vill arbeta med stora videofiler. Till det behöver jag mer kraft i hårdvaran; 32GB RAM, Intel i7 Hexa Core. I stället för att köpa en ny mac för minst 30.000 kr som klarar det bygger jag hellre än egen dator för hälften av pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Night Prowler

Om din iMac varit så dålig:

 

Varför behållit den så länge som 3 år??

 

Känns som du vart rätt nöjd ändå......

 

Jag har varit nöjd med surfningen och storleken på skärmen. Men nu vill jag jobba med datorn. Då känns inte OSX rätt. Visserligen kan jag köra Boot Camp men som sagt vill jag ha mer kraft och valmöjligheter med dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bland annat använda USB 3, min iMac har inte det. Jag vill arbeta med stora videofiler. Till det behöver jag mer kraft i hårdvaran; 32GB RAM, Intel i7 Hexa Core. I stället för att köpa en ny mac för minst 30.000 kr som klarar det bygger jag hellre än egen dator för hälften av pengarna.

Aah... det är hårdvarubegränsningar. Det är ju en annan sak. Men du skrev:

 

Antagligen passar Windows arbetsflöde bättre för mig.

...så jag tänkte om det var något mer arbetsanpassat/systemrelaterat.

 

Om din iMac är ≈ 3år, har den väl inte Thunderbolt heller... annars hade du ju kunnat hänga på en sån dosa. TB -> USB3.

 

Du får en bra Mac Pro begagnad till vettig peng, som du sen kan sätta in ett USB3kort i om du vill. Det du får ut för sin iMac borde täcka båda. :ThumbsUp:

 

Sett till OS, har du mer/fler möjligheter i OS X än i Windows. Oftast mer lättjobbat med.

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte vitsen med att starta en tråd om din mac bara för att du tycker den är för slö för det du vill använda den till,vad var syftet att ha den till när du köpte den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 år, är ju för tusan en gammal dator...luktar troll

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Night Prowler

Aah... det är hårdvarubegränsningar. Det är ju en annan sak. Men du skrev:

 

...så jag tänkte om det var något mer arbetsanpassat/systemrelaterat.

 

Om din iMac är ≈ 3år, har den väl inte Thunderbolt heller... annars hade du ju kunnat hänga på en sån dosa. TB -> USB3.

 

Du får en bra Mac Pro begagnad till vettig peng, som du sen kan sätta in ett USB3kort i om du vill. Det du får ut för sin iMac borde täcka båda. :ThumbsUp:

 

Sett till OS, har du mer/fler möjligheter i OS X än i Windows. Oftast mer lättjobbat med.

.

Det är nog både hårdvarubegränsningar och arbetsflödet/systemet jag vill ändra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Night Prowler

3 år, är ju för tusan en gammal dator...luktar troll

Om Apple hade satt dit en USB 3.0 ingång i stället för fyra USB 2.0 ingångar så kanske jag inte hade behövt gå tillbaka. USB 3.0 visades första gången 2007, så jag förstår inte varför en dator från 2010 inte har det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk så olika det kan vara. Jag köpte min första Mac år 2006 och sedan dess har jag inte gjort annat än jobbat på den. Jag sköter min kreativa verksamhet, min bokföring och ja - mitt liv :) med min Mac. Som informatör, skribent och textkonsult använder jag flera program som började sitt liv på Mac, som Scrivener och Ulysses. Jag har även skrivit akademiska uppsatser, där främst Scrivener varit grundverktyget för råtexten. Sedan har jag använt Nisus Writer Pro för färdigställande av sluttexten och slutlayouten.

Det händer även att jag fotograferar och då är ju Aperture ett suveränt program.

Jag kör en Macbook Pro, och det är en dator som alltid fungerat väl för mig - vilket inte mina tidigare Windows-maskiner gjorde. Jag har haft välrenommerade och dyra märken som Siemens-Nixdorf, IBM och Acer - men ändå höll inte datorerna mer än ett fåtal år innan systemet förstörde sig självt och det vart omöjligt att jobba i det. Jag tröttnade på ständiga återställningar och omformateringar.

 

För mig har Mac inneburit sparade pengar. Mindre tid har gått åt till felsökning, mer tid kan gå åt till kreativitet. Mac OS X tycker jag är väldigt bra och har ett enormt flexibelt arbetsflöde, men man måste släppa Windows-tänket. Försöker man göra som i Windows så blir det mindre bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har USB3 i min dator men det är inget jag använder, jag använder FireWire 800 mer för mina hårddiskar har det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vi är ju många här som ruttnat på Win och gått över till Mac. Så det är väl inte helt osannolikt att det finns de som gör tvärtom också.

 

Själv byggde jag en speldator med Win då min Macbook Pro inte var vass nog för spel och jag inte var sugen på att lägga pengarna en Mac Pro kostar. Men för allt annat än spelande vill jag ha OsX.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk så olika det kan vara. Jag köpte min första Mac år 2006 och sedan dess har jag inte gjort annat än jobbat på den. ...

 

+1 på den.

 

nu har jag visserligen inte så lång erfarenhet av mac, och än har jag inte råkat ut för några större missöden. Och det lär väl hända förr eller senare - peppar, peppar.

 

Men aldrig att jag skulle kunna tänka mig att gå tillbaks till PC, även jag såg till att investera i ett par riktigt bra laptops, före dess i några stationära PC;en. Ändå fick man hålla på med både det ena och det andra för att hålla systemet igång. När allt började bli rabarberkräm, dvs segt, så fick man rensa, ominstallera osv osv. När jag tänker på ordet Vista så får jag rysningar!

 

Fyrkantigt stelt och inte några större möjligheter att anpassa systemet individuellt är bara förnamnet när jag tänker tillbaka på alla mina år med PC. Omvägar, trixa och fixa för att göra det allra enklaste manövrar när man gör något är inget jag längtar tillbaka till.

 

Att jobba med bilder i macen är en fröjd, även om man bara använder standardprogrammet iPhoto. Att försöka jämföra det med hur man hanterar bilder i standardprogrammet i PC går liksom inte. Visserligen finns det säkert bra fotoprogram för PC men då kostar de en bra slant, och den kreativa hanteringen av bilder som man har i macen får man inte.

 

Det enda jag ångrar med denna "switch" är att jag var så snabb att köpa Office för OS X, dels för att jag vartefter upptäckte det ena roliga programmet efter det andra för samma användningsområde som antingen var gratis, bättre eller kunde införskaffas för en billig slant. Och dels för att office faktiskt fungerar sämre i OS X.

 

Sen finns det en sak till jag ångrar! Det är alla år med PC, alla timmar i sträck jag suttit med alla dessa dokument, texter, annonser, presentationer, programblad och mycket annat som jag gjort genom åren.... Klippa, klistra och hit och dit, innan det blev som jag ville. Allt detta är betydligt smidigare nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara att konstatera att allt inte passar alla. Jag började mitt datorliv med Mac av en slump eftersom min kompis hade Mac och höll på med mediaproduktion och hjälpte mig i mitt företag med logo, anonser mm. Men under resans gång och möten med PC på jobb o dyl är jag glad att jag har haft Macen. Den har passat mig perfekt. Hittills ska jag säga... Under dessa år har jag i stort sett bara sett övergångar från PC till Mac och sett många längtande ögon från dem som velat men inte "vågat". Ytterst få har lämnat Macen för att gå till PC och de som har gjort det har låtit ungefär som trådskaparen.

...

Jag håller med att det är svårt att anpassa Macen om man har specifika önskemål men det finns inget som tyder på att Win skulle ha ett bättre arbetsflöde. Det är snarare så att rötterna är djupa och det är vanans makt som bestämmer. I dag skulle jag ha svårt med Win för jag har inte använt vare sig 7 eller 8 och bryr mig inte längre.

...

Jag säger bara lycka till med återgången till Win! Det är ärligt menat. Hör gärna av dig och berätta hur det går. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ha förståelse för att trådstartaren känner det hen känner, men vad är syftet med tråden? Luktar troll som Poca skrev...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syftet är väl att uttrycka en allmän besvikelse över att en tre år gammal dator inte klarar av nya, tuffa uppgifter som kräver bättre hårdvara och, beroende på program, ett annat operativsystem. Den felaktiga slutsatsen är att det skulle vara något fel på Mac i allmänhet. Det har naturligtvis inte med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan förstå frustrationen som trådskaparen berättar om. Jag hade lite av samma bry med min gamla MBP (2010) som jag har kvar än idag 3 år and going strong.

 

Jag har kvar min MBP för resandet, någon form av arbete typ Keynote m.m. Annars gör jag allt annat på min PC ”självbygge” jag känner att jag vill ha större frihet med min hårdvara och inte bli i allt för stor grad dikterad vad och hur jag vill kunna uppgradera eller byta ut komponenter m.m. i min dator utan att Apple dikterar.

 

[Min PC @ Pc Win 8 Pro 64-bit]
[ASUS SABERTOOTH Z77][intel Core i7-3770K @ 3.5GHZ][Corsair HX 850w]
[ASUS GeForce GTX 680 2GB Direct CU II TOP OC ][32GB Corsair XMS3 Vengeance @ 1866MHZ][Pioneer Bluray brännare] och [512GB & 256GB OCZ SSD] och [HD Barracuda 2TB] & [Antec P280]

Gick på ca 23K för 8 mån sedan och det är fart på Pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan som sagt förstå att personen upplever problem, men ingenstans i inlägget någon fråga om vad det beror på, eller vad man kan göra åt det. Bara ett påstående som personen känner sig manad att dela med sin omgivning.

 

Ungefär som om jag skulle skriva på ett Volvo-forum att jag nu kommer byta till Volkswagen. Jaha, och?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Världen kan kanske uppdelas i Windowsmänniskor och Macmänniskor. I alla fall är det många som vill kunna stoppa in människor i fack på det sättet.

Det blir alltid debatt när någon vill lämna det ena facket och gå över till den andra sidan.

Personligen tycker jag det är jättebra. Passar inte det ena så byt. Det är endast genom att rösta med fötterna och byta leverantör som vi kan visa vårt missnöje.

Tänk vad trist om alla skulle gilla samma sak jämnt. Då skulle vi bara ha en tandkräm i hyllan i snabbköpet, bara en sorts frukostflinga och ett smörgåspålägg. Skulle vara trist.

Att man inte kan få något gjort på en Mac säger nog mer om användaren än om produkten fast alla har ju rätt till sin åsikt.

Att vi tycker olika skapar mångfalden av produkter vi kan välja bland. Det är en fördel för oss konsumenter.

Det är också det som skapar konkurrens och kan sätta press på gamla framgångsrika kolosser att skärpa till sig och tvingas bli kreativa igen och lyssna på sina kunder.

Själv kör jag både Mac och PC. Macen på grund jag en gång blev imponerad av gamla Lisa och sedan satsade på Mac 1985.

Sedan har jag visserligen under 10 år varit otrogen med PC på grund av mitt arbete.

När jag 2007 startade mitt eget bolag och kunde välja fritt blev det Mac igen. Det var som att komma hem igen.

Det tog en vecka så var jag lika hemma i Macens operativ som jag någonsin blivit i PC världen.

Som konsult får jag ofta inte använda mina Macar i kundens företagsnät. Jag får istället en låne laptop enligt deras standard.

Företag ligger ofta 2 generationer efter i Windows programvara.

Även på det stora företag jag jobbar på är de flesta vana med PC. Nu skaffar sig chefer ofta datorer till familjen på grund av familjetrycket som inte kör PC.

Det har skapat ett tryck från beslutsfattare med makt att även företaget måste släppa in alternativ till PC.

Det börjar skapa valmöjlighet också i företagsvärlden.

Att det inte går att vara produktiv med de alternativ som finns idag är strunt. Det är mer en fråga om jag föredrar att köra en Mercedes eller BMW mellan Stockholm och Göteborg. Både fungerar utmärkt och får jobbet gjort.

Allt är en fråga om preferenser.

Precis som vi säkert är öppna för ett annat bilmärke när det är dags att byta bör vi också överväga de olika alternativen när vi byter dator, surfplatta eller mobil.

Att vara lojal mot en producent missgynnar konkurrensen och innovation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också tröttnat på mina Macar. De bara funkar år efter år. Förbaskat. Körde i och för sig Apple II:an med UCSD Pascal, men Macen med 128k var ju en dåtida stor upplevelse. Har inte sett en bomb på länge länge, även om de faktiskt förekom! Köpte en PowerBook 100 i början av 90-talet. Blybatteri. Tungt. Nåja. Men tacka vet jag glada senare delen av nittiotalet när PC:n med Windows 95 äntligen gjorde entré. Med spänning i rösten presenterades i Rapport att nu fanns ett operativsystem för folket från programmerarna i Redmond. Där var det fart och fläkt. Ack, när Internet Explorer fyllde skärmen med blå färg och vit text. Det var tider det.

 

Nu får man vara glad för de små buggar som finns. Man får vara glad när man kan upptäcka att Apple glömt en uppdatering av Ruby och man får själv! ladda ner en färsk version. Oj, oj. Eller att ett icke-uppdaterat program som glömts av hårdvarutillverkaren måste ha en handpåläggning för att avslutas. Skönt.

 

Det är förd*****gt att allt bara måste funka! Varför måste det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...