Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utöka trådlöstnätverk med Airport express.


KingJonsson

Rekommendera Poster

KingJonsson

Jag har precis köpt mig en airport express och med den vill jag utöka mitt trådlösa nätverk (Thompson tg789vn) för det är odugligt när jag sitter på min altan och ska surfa. Hur gör man detta? Endel pratar om bryggning, hur gör man det på bästa sätt, skulle vilja ha en guide eller liknande.

 

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte utöka trådlöst från Thompsonen. Det fungerar endast med Apple till Apple prylar, tyvärr.

 

Typ en Airport Extreme som huvudenhet och en Express som utökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KingJonsson

Va fan då...

Men om jag köper en airport extreme också, byter jag ut thompsonen till extremen då och har den som router/modem eller hur funkar det?

Vilket är det bästa sättet att utöka det trådlösa nätverket om man vill göra det smidigt för sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va fan då...

Men om jag köper en airport extreme också, byter jag ut thompsonen till extremen då och har den som router/modem eller hur funkar det?

 

Vilket är det bästa sättet att utöka det trådlösa nätverket om man vill göra det smidigt för sig?

Ja, du byter ut din Thompson till Extremen. Jag hade en Thompson från Telia som jag kastade ut och ersatte med en Extreme, skillnaden var som natt och dag, så mycket bättre blev det. Du kanske klarar dig med Extremen utan att utöka nätverket.

Behövs det utökas har du ju din Express.

Jag rekommenderar dig varmt att köpa en Extreme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar utmärkt. Annars kan du titta på nätverksförlängare från andra fabrikat. Finns flera olika, men Apples produkter är ju svårslagna när det kommer till funktion och enkelhet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KingJonsson

Tack för alla svaren.

 

Exakt, jag vill köra apples produkter eftersom jag har båda iphone, ipad och macbook vilket borde göra att allt flyter ännu bättre.

Men om jag bara kastar ut thompsonen och ersätter den med extremen då funkar väl inte bredbandtelefonin och dylikt? Om man skulle borste från det, är det bara att sätta in extremen i "första jacket" och sen ska det funka att komma att surfa. Sen bryggar man expressen och utökar det trådlösa.

Ni vet ingen guide om detta som beskriver hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.

 

Exakt, jag vill köra apples produkter eftersom jag har båda iphone, ipad och macbook vilket borde göra att allt flyter ännu bättre.

Men om jag bara kastar ut thompsonen och ersätter den med extremen då funkar väl inte bredbandtelefonin och dylikt? Om man skulle borste från det, är det bara att sätta in extremen i "första jacket" och sen ska det funka att komma att surfa. Sen bryggar man expressen och utökar det trådlösa.

 

Ni vet ingen guide om detta som beskriver hur man gör?

 

 

Nej, att kasta ut Thomson rent fysiskt går inte. Men det går att avaktivera trådlöst nätverk och att den ska hantera nätverket. Man ställer in den i "bryggläge" så att säga och så låter man t ex en AP Extreme sköta all hantering i nätverket.

 

Om man kan stänga av hanteringen av nätverk helt och hållet om man t ex använder Telias Digital-TV vet jag inte.

 

Så från tele-jacket kopplas Thomson, precis som idag. Från den kopplas sedan en nätvkerskabel till WAN-porten på din AP Extreme (eller annan router) precis som vilket modem som helst.

 

I Thomson väljer man att slå av trådlöst nätverk, NAT-hantering (nätverkshantering), DHCP osv. AP Extreme konfigureras "som vanligt".

 

 

Själv så kör jag med Thomson som router och som även skapar ett trådlöst nätverk i ena delen av huset. I andra änden av huset har jag sen med kabel en AP Extreme inkopplad som "bygga", dvs Thomson sköter nätverket och sen så skapar min Extreme ett nytt nätverk trådlöst med samma SSID (namn) och kryptering/lösenord som Thomson gör för att skapa en ny och stark signal för det trådlösa nätverket.

 

Dator är ställd till att ansluta mot det trådlösa nätverket och ansluter till den router som ger bäst signal beroende på var i huset jag är.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KingJonsson

Okej! Tack så mycket, detta ska testas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KingJonsson

Skulle man inte kunna sätta upp ett nytt trådlöst nätverk med expressen?

 

Typ att thomson sköter nätverket och sen så skapar min Express ett nytt nätverk trådlöst med samma namn och sådär? Måste det vara just en Extreme till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna sätta upp ett nytt trådlöst nätverk med expressen?

 

Typ att thomson sköter nätverket och sen så skapar min Express ett nytt nätverk trådlöst med samma namn och sådär? Måste det vara just en Extreme till detta?

 

Nej, det går naturligtvis lika bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick precis Telias router tg799 v2 och märkte att den inte gick att brygga (själv utan supporten). Testade bara på skoj att ta mitt gammla modem ett D-link och som vanligt till min extreme + express och det funkade!!! Trodde att telefonen skulle vara död för jag hade ju beställt bredbands telefoni men den funkade också.

Så tydligen behöver man inte Telia Smart modemet. Skall även sägas att där jag bor kan jag inte få VDSL2 utan bara ADSL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...