Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ejehag

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har googlat detta ämne massor och hittat många bra svar men inget som kunnat hjälpa mig så nu lägger jag en egen tråd. Vill även tillägga att jag är dålig på allt vad nätverk heter.

Har en Macbook pro 15,4" från 2010.
Har fiber från Bahhof Internet 100/10 hastighet.
Kommer upp i 90-95 / 9 Mbit när jag mäter på bredbandskollen.

Köpte en Netgear router för 6 månader sedan men signalen visade sig vara för svag. Bor i ny 1-plans villa med ett mediaskåp i tvättstugan. Netgear Routern klarade ej sprida signalen ifrån skåpet men funkade hyffsat om den stod synligt centralt i huset. men pga andra boxar, telefonbox, sonos och koppling till ethernetuttagen vill jag ha allt i mediaskåpet. Fick ett råd ifrån IT-leverantören på mitt arbete som också kört fiber ett tag och de rekommenderade en annan router med externa antenner. D-Link dir 825 quad band.
Signalen är nu under kontroll men hastigheten är inte mer trådlöst än den varit tidigare dvs ca 20-30 /10 Mbit oavsett var jag är i huset.

Nu är ju då frågan, har jag fel inställningar någonstans?
Vad bör jag kontrollera?

Vissa verkar komma betydligt högre trådlöst, andra inte.
Jag kan någonstans acceptera att det är sämre trådlöst men jag vill ha det bevisat så jag inte har fel utrustning eller inställningar.

Tacksam för ALL HJÄLP och TIPS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du 5GHz bandet?

Vad får du för "överföringshastighet" om du alt-klickar på WiFi fjädern i listen på din Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag ställt in både 2,4 & 5 Ghz bandet med likadana inställningar. så Ja det skall användas.
Överföringshastighet mellan 130-200 lite beroende på avstånd till routern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu går den på 2,4 Ghz bandet, kanal 3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör köra på 5GHz bandet och ha datorn tillräckligt nära din router för att få "överföringshastighet" 300 för att få ut i närheten av 100Mbps över trådlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på att jag skall vara nära min router. Men frågan är vad kan jag få ut? Skall jag inte kunna få ut mer än 20-30 Mbit på en 100-lina på trådlöst med ett avstånd på ca 7-10 meter ifrån routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är med på att jag skall vara nära min router. Men frågan är vad kan jag få ut? Skall jag inte kunna få ut mer än 20-30 Mbit på en 100-lina på trådlöst med ett avstånd på ca 7-10 meter ifrån routern?

Är det fri sikt dessa 7-10 meter eller är det tjocka, armerade betongväggar emellan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna gå in i routerns inställningar och kolla uteffekten. Min var satt på 50% men supporten rådde mig att inte köra på 100% för det kunde göra att det gick sämre. Varför vet jag inte. Men prova att höja uteffekten. Vi ha ju inte samma router men det borde gå att göra samma inställningar. Bifogar bild

post-363-0-25760500-1371719482_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telly 82 - det är förhållande fri sikt de 7-10 meterna. Inga tjocka väggar och öppen planlösning.

 

Axelman- tack för ett bra tips. Hittade liknande inställningar som du visar och där har jag low, medium och high att välja på men high var redan valt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att du bör få högre anslutningshastighet med de förutsättningarna.

 

Du har alltså dubbla sändare i routern, en som sänder 2.4 GHz och en som sänder 5 GHz? Tänker mest så att den inte är inställd på att sända (kombinerad) 2.4/5 GHz N-nätverk för då går den ner till 2.4 GHz för alla enheter så fort t ex en telefon som enbart stöder 2.4 GHz-bandet ansluts.

 

Ställ in så att du har prioritet ett på ditt 5 GHz-nät på datorn före det på 2.4 GHz.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick 94Mbps med bredbandskollen när jag har överföringshastighet 162 mot min router och 113Mbps med överföringshastighet 243.

Antar jag maxade min lina då jag bara har 100Mbps

Jag har en AirPort Extreme gen5 och använder 5GHz bandet och gjorde testet med en MacBook Air mid-2012 vilken bara klarar överföringshastighet på max 300 precis som din MacBook Pro

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med om att du bör få högre anslutningshastighet med de förutsättningarna.

 

Du har alltså dubbla sändare i routern, en som sänder 2.4 GHz och en som sänder 5 GHz? Tänker mest så att den inte är inställd på att sända (kombinerad) 2.4/5 GHz N-nätverk för då går den ner till 2.4 GHz för alla enheter så fort t ex en telefon som enbart stöder 2.4 GHz-bandet ansluts.

 

Ställ in så att du har prioritet ett på ditt 5 GHz-nät på datorn före det på 2.4 GHz.

Här kan nog vara något jag missat. På min MBP kan man se vilket band den går på och ibland går den på 2,4 och ibland 5 men mest 2,4. Jag lyckades få 5 Ghz bandet precis och då kom jag upp i 72 Mbit. Så nu är bara frågan hur man ändrar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick 94Mbps med bredbandskollen när jag har överföringshastighet 162 mot min router och 113Mbps med överföringshastighet 243.

Antar jag maxade min lina då jag bara har 100Mbps

Jag har en AirPort Extreme gen5 och använder 5GHz bandet och gjorde testet med en MacBook Air mid-2012 vilken bara klarar överföringshastighet på max 300 precis som din MacBook Pro

Då är det ett bevis på att jag har något felinställt. 243 fick jag också i överföringshastighet när det visade sig att jag var ansluten till 5 Ghz bandet. Men hur blir man det hela tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det ett bevis på att jag har något felinställt. 243 fick jag också i överföringshastighet när det visade sig att jag var ansluten till 5 Ghz bandet. Men hur blir man det hela tiden?

Vet inte hur det fungerar med din router men med min AirPort Extreme har jag satt upp två nät med två SSID, "AirPort" och "AirPort 5GHz" och låter alla mina Macar ansluta till 5GHz bandet och övriga som inte klarar 5GHz ansluter till "AirPort" som går på 2,4Ghz bandet.

Jag har medvetet valt att separera banden med varsit SSID/nätverksnamn annars har jag ingen koll på när/om datorerna byter band från 5GHz till 2,4Ghz och tappar hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det fungerar med din router men med min AirPort Extreme har jag satt upp två nät med två SSID, "AirPort" och "AirPort 5GHz" och låter alla mina Macar ansluta till 5GHz bandet och övriga som inte klarar 5GHz ansluter till "AirPort" som går på 2,4Ghz bandet.

Jag har medvetet valt att separera banden med varsit SSID/nätverksnamn annars har jag ingen koll på när/om datorerna byter band från 5GHz till 2,4Ghz och tappar hastighet.

INtressant. Hur har du gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det fungerar med din router men med min AirPort Extreme har jag satt upp två nät med två SSID, "AirPort" och "AirPort 5GHz" och låter alla mina Macar ansluta till 5GHz bandet och övriga som inte klarar 5GHz ansluter till "AirPort" som går på 2,4Ghz bandet.

Jag har medvetet valt att separera banden med varsit SSID/nätverksnamn annars har jag ingen koll på när/om datorerna byter band från 5GHz till 2,4Ghz och tappar hastighet.

Detta tror jag att jag kan göra då man kan välja olika namn och lösen för banden. Men det räcket med olika namn så kan jag välja vilket jag vill ansluta till i de olika enheterna. Ska testa detta direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag haft det splittat ett trådlöst för 2,4 Ghz och ett för 5 Ghz bandet.
Resultat = Sämre

När jag kör MBP på 5 Ghz blir överföringshastigheten på 82 och 25 Mbit
När jag kör MBP på 2,4 Ghz blir överföringshastighetenpå 52 och 20 Mbit

Nu har jag ändrat så båda ligger på samma och då har jag överföringshastighet 117 (2,4) visar den samt 35 Mbit.

Mattem - Undrar mest var man skulle kunna konstatera att den är kombinerad 2,4 & 5 så den verkligen går på kombinerad mode istället för ett band och gången.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ställer man in i routern.

 

Ett möjlig förklaring skulle kunna vara att du vid separata frekvensband så används bara en antenn till var i stället för två och därmed sämre räckvidd och hastighet. Får du samma "fel" om du låser den på enbart 5 GHz?

 

Fördelen med 5 GHz-bandet är att där finns det mindre som stör och teoretiskt sett högre hastighet, nackdelen är att 5 GHz har sämre räckvidd än 2.4 GHz-bandet.

 

Saker som effektivt kan påverka är t ex el-centraler eller om det finns t ex gott om elkablar i vägget vid din "media-central". Även om den står i ett plåtskåp förhindrar effektivt radiovågorna. Att placera den utanför skåpet är en fördel.

 

Vet inte om din modell tillåter att man ansluter externa antenner som kan monteras fristående från routern för att maximera signalstyrka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb sökning på din routermodell visar att den har sina svagheter i signalstyrka samt att den är "långsam". Såg liknande recension på netonnet på den modellen, dvs dålig räckvidd.

 

http://reviews.cnet.com/routers/d-link-xtreme-n/4505-3319_7-33246906.html

The bad: Slow mixed mode performance; 5Ghz range could be better; bulky design.

The bottom line: The D-Link Xtreme N Dual Band Gigabit Router DIR-825 is a stable performer with great features and an excellent Web interface. The outdated and bulky design, relatively short range, and merely average throughput, however, lessen its appeal.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ställer man in i routern.

 

Ett möjlig förklaring skulle kunna vara att du vid separata frekvensband så används bara en antenn till var i stället för två och därmed sämre räckvidd och hastighet. Får du samma "fel" om du låser den på enbart 5 GHz?

 

Fördelen med 5 GHz-bandet är att där finns det mindre som stör och teoretiskt sett högre hastighet, nackdelen är att 5 GHz har sämre räckvidd än 2.4 GHz-bandet.

 

Saker som effektivt kan påverka är t ex el-centraler eller om det finns t ex gott om elkablar i vägget vid din "media-central". Även om den står i ett plåtskåp förhindrar effektivt radiovågorna. Att placera den utanför skåpet är en fördel.

 

Vet inte om din modell tillåter att man ansluter externa antenner som kan monteras fristående från routern för att maximera signalstyrka.

Testade nu att bara köra på 5 Ghz bandet.

Överföringshastighet 81 och 40 Mbit så lite högre fast lägre överföringshastighet.

Har specificerat att dataföretaget jag köpte routern av att problemet med min netgear 6 månader gamla router var att signalen var för svag och att jag skulle ha något kraftigt.

 

Är det bättre jag lämnar tillbaka den och köper Apples egna Airport Extreme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

b58160.png

NetSpot är ett finurligt litet gratisprogram från AppStore. Bra att ha för att kolla signalstyrka. Som ni ser så har jag kanske inte den bästa placeringen av min router i fönstret i vardagsrummet. Signalstyrkan på balkongen är inte den bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med Apples routers är att de inte har stöd för externa antenner. Hurvida de är sämre än andra motsvarande konsumentprodukter vet jag inte. Nya Extreme och Time Capsule har ju ändrad utformning som ska ge bättre signalstyrka. Express är ju betydligt mindre till sin utformning och bör vara signalsvagare än sina större syskon då den bör ha mindre yta för antenner.

 

Edit:

Nyttig läsning om trådlösa nätverk:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.421652

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska ni få mer matig info. Sitter nu på samma plats som tidigare mätningar med en PC. (Förlåt mitt själsord).

Med PC´n mäter jag 46/10 Mbit på det trådlösa.
Med min MBP mäter jag sekunderna före och efter 22/10 Mbit.

Nu kan det ju omöjligt bero på Routern?

Har mätt upp hela huset också med Appen NetSpot. Mycket bra App.
På endast 5 Ghzbandet får jag räckvidd 5-7 meter från Routern sen 0 db.
På både 2,4 & 5 Ghz får jag 60 db i stora delar av huset och lägre i övriga halvan.
Frågan är bara om min MBP använder båda frekvensbanden samtidigt eller endast ett åt gången? Verkar inte nå 5 Ghz bandet så fort man är mer än dessa 5-7 meterna från Routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...