Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

The One Year Project! (inga digitalkameror på ett år!)


Landberg

Rekommendera Poster

Tja! För ett par månader sedan så sålde jag alla mina digitala kameror för att köpa en Leica M2 och en Nikon 35ti. Under ett år ska jag enbart fota analogt. Har tyvärr inte plats för att kopiera bilderna så jag scannar in negativen så redigeringen sker digitalt. Syftet är inte att vara anti-digitalt utan att börja tänka mer när jag fotar. När jag vet att varje bild kostar så stannar jag upp lite mer och tänker efter innan jag trycker av.

 

Kolla gärna in den på www.rikardlandberg.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. häftigt initiativ :) .. har själv haft den tanken .. kan ofta kännas lite som om en utmärkande och/eller intressant bild idag inte kommer från en skicklig/engagerad fotograf - utan kanske mer per automatik (oundvikligen) ur den stora mängden av bilder som tas av en större mängd individer pga vidare (och fv bättre) tillgänglighet .. inte för att den bilden nödvändigtvis må vara sämre, men åtminstone kanske lite svårare att bli imponerad av .. (?)

 

.. vågar du även på att fota i sv/v ? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. häftigt initiativ :) .. har själv haft den tanken .. kan ofta kännas lite som om en utmärkande och/eller intressant bild idag inte kommer från en skicklig/engagerad fotograf - utan kanske mer per automatik (oundvikligen) ur den stora mängden av bilder som tas av en större mängd individer pga vidare (och fv bättre) tillgänglighet .. inte för att den bilden nödvändigtvis må vara sämre, men åtminstone kanske lite svårare att bli imponerad av .. (?)

 

.. vågar du även på att fota i sv/v ? ;)

 

Jag försöker inte vara cool eller nått sånt. Jag bara behövde göra något nytt med mitt fotande. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag försöker inte vara cool eller nått sånt. Jag bara behövde göra något nytt med mitt fotande. ;)

Skaffa en Nikon FMII, använd svartvit film enligt önskemål (korn avgör), soppa och förstora själv. Du behöver inte ha det som enda fotomedium, men dels är det förbaskat skoj och dels tvingas man tänka efter vad det är man håller på med. Varför skall jag ha ett rödfiler här och inte ett brandgult filter? Vad är det för effekt jag vill framhäva i den här bilden. Och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en Nikon FMII, använd svartvit film enligt önskemål (korn avgör), soppa och förstora själv. Du behöver inte ha det som enda fotomedium, men dels är det förbaskat skoj och dels tvingas man tänka efter vad det är man håller på med. Varför skall jag ha ett rödfiler här och inte ett brandgult filter? Vad är det för effekt jag vill framhäva i den här bilden. Och så vidare.

 

Ja jag har fotat mycket analogt förut och började även analogt med egen framkallnings osv en gång i tiden. Vill inte ha en SLR, rangefinder är det medium jag gillar att fotografera med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu finns det nya bilder för den som vill se!;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...