Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

De ständiga mailen om att man ärvt pengar....


kiplon

Rekommendera Poster

det här borde duga bara ett ord i adressen

Jovisst kan man göra så.

Men mailen dimper ner från s k samhällsinstitutioner av olika slag. Eller från s k Apple osv osv. Och dem kan man ju riktig brevväxling med också.

 

För att en spärr ska funka så måste mailprogrammet på något sätt reagera på en felaktig domän. Som i mitt exempel ovan; Teliapark.

 

Kruxet är bara, precis det Telly skriver, att domännamnet förmodligen bara används en gång.

 

Men på något sätt så måste operatörerna och mjukvarutillverkarna hitta något sätt att stävja detta.

Som det är nu, så törs man knappt lita på ett riktigt mail från t ex banken eller liknande.

Jag är själv bankkund i Nordnet och från dem får jag ofta mail på sådant som jag haft telefonkontakt med dem om. Å andra sidan så skickar dem inte med länkar så som lurendrejerimailen gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 97
  • Created
  • Senaste svar

Här verkar det fungera i alla fall

 

 

Nja, gör det? Det dimper ju ner i brevlådan lika fullt, även om det är angivet som skräp. Kräver manuell separat hantering.

Man vill ju inte få in sk/€en alls ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, gör det? Det dimper ju ner i brevlådan lika fullt, även om det är angivet som skräp. Kräver manuell separat hantering.

Man vill ju inte få in sk/€en alls ;)

Vet inte om det hjälper att markera

 

post-113-0-54434600-1420039077_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har idag fått två falska mail som utger sig vara från Apple.

 

post-67957-0-98914000-1421322192_thumb.png

 

post-67957-0-11871700-1421322268_thumb.png

 

Känner att jag rätt som det är kommer att klicka på någon sån här länk utav misstag. I någon stressig situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Dags å göra en Ronny här :)

Funderar skarpt på att besvara det här mailet och se till att arvet kommer till mig, och när jag väl har pengarna så kommer jag INTE att följa instruktionerna att skicka dem till välgörenhetsorganisationer. Åh vad jag skulle köpa värsta macen med hur många GB-RAM som helst och med hur stor SSD-disk som helst, äntligen kunna få den där förbaskade fibern indragen till huset. Skaffa en jättemegastor NAS eller liknande, för lagring av alla bilder. Slänga alla externa diskar, som så fort blir fulla,åt fanders. Men drömma kan man ju... ;):whistling::hihihi:

Det verkar ju hur helseriöst som helst....... :D

 

 

post-67957-0-27895800-1500061047_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags å göra en Ronny här :)

Funderar skarpt på att besvara det här mailet och se till att arvet kommer till mig, och när jag väl har pengarna så kommer jag INTE att följa instruktionerna att skicka dem till välgörenhetsorganisationer. Åh vad jag skulle köpa värsta macen med hur många GB-RAM som helst och med hur stor SSD-disk som helst, äntligen kunna få den där förbaskade fibern indragen till huset. Skaffa en jättemegastor NAS eller liknande, för lagring av alla bilder. Slänga alla externa diskar, som så fort blir fulla,åt fanders. Men drömma kan man ju... ;):whistling::hihihi:

Det verkar ju hur helseriöst som helst....... :D

 

 

attachicon.gifSkärmavbild 2017-07-14 kl. 21.20.56.png

 

Googlade mailadressen men det gav inga svar. Det brukar ju bli en massa träffar på scams så den är nog riktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon vill alltså inte använda välgörenhetsorganisationer för de tar så mycket pengar. Men Kiplon kan få 38% av summan för egen del. Jo tjena. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Googlade mailadressen men det gav inga svar. Det brukar ju bli en massa träffar på scams så den är nog riktig.

 

ja, det var liksom det jag kände på mig :totaltgalen: not :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Men med enbart ett kontonummer så kan ju folk bara göra en enda sak - att sätta in pengar på det. Och det kan de väl få göra om de vill?

För att de ska kunna ta ut pengar så behövs ju ytterligare info. Och den kan man ju undvika att lämna ut.

Om Dom har kontonumret,så kan dom faktiskt handla på nätsajter i många länder utan några andra uppgifter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Fick ett sånt där mail för ett par veckor sen,nån påstod att min farfar hastigt dött i Kanada nyligen... Vad jag vet,så avled gubben på ett svenskt lasarett nån gång mellan 1979 och 1981,inte helt säker på årtalet,men det var inte nyligen,och han var aldrig närmare Kanada än ett par besök i västra Norge på 50-talet... Så,jag tror inte riktigt att jag har några pengar att hämta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Men med enbart ett kontonummer så kan ju folk bara göra en enda sak - att sätta in pengar på det. Och det kan de väl få göra om de vill?

För att de ska kunna ta ut pengar så behövs ju ytterligare info. Och den kan man ju undvika att lämna ut.

Om Dom har kontonumret,så kan dom faktiskt handla på nätsajter i många länder utan några andra uppgifter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Dom har kontonumret,så kan dom faktiskt handla på nätsajter i många länder utan några andra uppgifter.

 

Om Dom har kontonumret,så kan dom faktiskt handla på nätsajter i många länder utan några andra uppgifter.

 

Källa på det?

 

Här har du en källa som påstår att du har fel:

https://www.facebook.com/swedbanksverige/posts/555572651185175

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Källa på det?

 

Här har du en källa som påstår att du har fel:

https://www.facebook.com/swedbanksverige/posts/555572651185175

På seriösa sajter behövs mer än numret,men i vissa afrikanska länder räcker det med bara kontonumret. Hur tror du annars att internetbedrägerier är så lönsamt? Muta nån på nån bank i exempelvis Sudan eller Nigeria,så räcker det gott och väl med ett gäng snodda kontonummer för att bli rik.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På seriösa sajter behövs mer än numret,men i vissa afrikanska länder räcker det med bara kontonumret. Hur tror du annars att internetbedrägerier är så lönsamt? Muta nån på nån bank i exempelvis Sudan eller Nigeria,så räcker det gott och väl med ett gäng snodda kontonummer för att bli rik.

 

Fast hur drabbas den svenska kontoinnehavaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På seriösa sajter behövs mer än numret,men i vissa afrikanska länder räcker det med bara kontonumret. Hur tror du annars att internetbedrägerier är så lönsamt? Muta nån på nån bank i exempelvis Sudan eller Nigeria,så räcker det gott och väl med ett gäng snodda kontonummer för att bli rik.

 

Du anger fortfarande ingen källa till det du skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om det nu är så att man via bara ett svenskt kontonummer kan tömma ett konto, med hjälp av en kontakt i Afrika. Då är ju svenska kontonummer hårdvaluta. Och det brukar sällan saknas fantasi när det kommer till kriminalitet.

 

Varpå jag kan tycka att det är lite underligt att det är så tyst om alla svenskar som får sina konton länsade. Tänk bara hur många kontonummer som lämnas ut bara tack vare Blocket. Var är alla skojare som gladerligen köper din skit, sätter in pengarna på ditt konto i förskott och sedan säljer numret till Afrika?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så att man via bara ett svenskt kontonummer kan tömma ett konto, med hjälp av en kontakt i Afrika. Då är ju svenska kontonummer hårdvaluta. Och det brukar sällan saknas fantasi när det kommer till kriminalitet.

 

Varpå jag kan tycka att det är lite underligt att det är så tyst om alla svenskar som får sina konton länsade. Tänk bara hur många kontonummer som lämnas ut bara tack vare Blocket. Var är alla skojare som gladerligen köper din skit, sätter in pengarna på ditt konto i förskott och sedan säljer numret till Afrika?

 

Ja, precis. Var är dem? Så det är nog en skröna att det räcker med ett kontonummer.

 

Däremot är det nog många som med stor skämskudde och massor av ågren förbannar sig själva att det gick på nåt omöjligt och påhittat erbjudande. Som skäms så mkt så de inte nänns polisanmäla eller liknande. Varför skulle de annars fortsätta dimpa ner i mailboxen titt som tätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Johansson'

Fast hur drabbas den svenska kontoinnehavaren?

Den svenska kontoinnehavaren drabbas av en hisklig massa konstiga räkningar från skumma ställen,och det har vad jag vet också förekommit att pengar på konton försvunnit,visst,banker och seriösa kreditföretag brukar lösa den ekonomiska biten,men det är nog inte så kul att ägna flera timmar om dan i ett par tre veckor med att sitta i telefonkö för att reda ut alltihop.

Grannens pöjk fick liknande problem på grund av en skum nätsida,den han skulle in på var hackad på nåt sätt,så hans uppgifter hamnade hos diverse rufflare. Både han och företaget han skulle handla ifrån fick ett helsike med att reda ut alltihop med banker,kontokortsföretag och myndigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svenska kontoinnehavaren drabbas av en hisklig massa konstiga räkningar från skumma ställen,och det har vad jag vet också förekommit att pengar på konton försvunnit,visst,banker och seriösa kreditföretag brukar lösa den ekonomiska biten,men det är nog inte så kul att ägna flera timmar om dan i ett par tre veckor med att sitta i telefonkö för att reda ut alltihop.

Grannens pöjk fick liknande problem på grund av en skum nätsida,den han skulle in på var hackad på nåt sätt,så hans uppgifter hamnade hos diverse rufflare. Både han och företaget han skulle handla ifrån fick ett helsike med att reda ut alltihop med banker,kontokortsföretag och myndigheter.

Nu var det ju bankkontonummer det var frågan om, inte kreditkortsnummer.

Och dessutom om en bank eller nätsida blir hackat så är det en HELT annan sak än att lämna ut bara ett kontonummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svenska kontoinnehavaren drabbas av en hisklig massa konstiga räkningar från skumma ställen,och det har vad jag vet också förekommit att pengar på konton försvunnit,visst,banker och seriösa kreditföretag brukar lösa den ekonomiska biten,men det är nog inte så kul att ägna flera timmar om dan i ett par tre veckor med att sitta i telefonkö för att reda ut alltihop.

Grannens pöjk fick liknande problem på grund av en skum nätsida,den han skulle in på var hackad på nåt sätt,så hans uppgifter hamnade hos diverse rufflare. Både han och företaget han skulle handla ifrån fick ett helsike med att reda ut alltihop med banker,kontokortsföretag och myndigheter.

 

Att det blir en del jobb kan jag begripa, men i princip handlar det väl bara om att kontakta sin bank och fråga när, var och hur jag gjorde en överföring till konto X i den där nigerianska banken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...