Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

De ständiga mailen om att man ärvt pengar....


kiplon

Rekommendera Poster

nu är det faktiskt inget roligt längre, spärrar och spärrar adress efter adress. Det har droppat in tre mail från s k Swedbank idag. Från olika konstiga mailadresser varje gång men med samma budskap och innehåll.

 

Spärra adresser är ju lönlöst eftersom det hela tiden är nya konstiga domännamn i adresserna varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 97
  • Created
  • Senaste svar

rasat in ytterligare två skitmail, nya adresser hela tiden. :superirriterad: Räknar dem med att jag ska råka klicka på länken av misstag? För det kan inte finnas någon på denna jord som går på detta helt uppenbara falska. Erbarmligt dåligt fuskgjort

 

:superirriterad::superirriterad::superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rasat in ytterligare två skitmail, nya adresser hela tiden. :superirriterad: Räknar dem med att jag ska råka klicka på länken av misstag? För det kan inte finnas någon på denna jord som går på detta helt uppenbara falska. Erbarmligt dåligt fuskgjort

 

:superirriterad::superirriterad::superirriterad:

Finns det inget spamfilter som tar hand om sånt? Får nästan ingenting. 2-5 spam i veckan, (oftast runt 2-3).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget spamfilter som tar hand om sånt? Får nästan ingenting. 2-5 spam i veckan, (oftast runt 2-3).

jag vet inte än, men tänkte sätta mig och luska med det. sedan mitt förra inlägg här har det ramlat in ytterligare två likadan mail till men med skitkonstiga mailadresser.

 

Kikade i Apples Mails inställningar och kan bara se att man kan markera det som skräppost inget annt. I Mail-Act-on hittar jag inte heller någon sådan funktion.

 

Däremot i min webbmail så kan jag blockera adresser, men det har jag ju inte mkt för.

 

Nog för att man får skräppost från företag som vill sälja ditten och datten varje dag i stort sett, men dem slänger jag ju bara. Men här är det samma skit hela tiden

 

:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rasat in ytterligare två skitmail, nya adresser hela tiden. :superirriterad: Räknar dem med att jag ska råka klicka på länken av misstag? För det kan inte finnas någon på denna jord som går på detta helt uppenbara falska. Erbarmligt dåligt fuskgjort

 

:superirriterad::superirriterad::superirriterad:

Säg att du skickar en miljard spam. (Ja, på engelska då.)

Säg att en tiondels promille går på det. Det blir 100000 människor.

Säg att du lurar 500 spänn av var och en. Det blir 50 miljoner spänn.

 

Säg att du bara kan lura 1000 personer och att du kan plocka 10000 spänn från kontot hos var och en. Det blir ändå 10 miljoner spänn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inget spamfilter som tar hand om sånt? Får nästan ingenting. 2-5 spam i veckan, (oftast runt 2-3).

 

 

Säg att du skickar en miljard spam. (Ja, på engelska då.)

Säg att en tiondels promille går på det. Det blir 100000 människor.

Säg att du lurar 500 spänn av var och en. Det blir 50 miljoner spänn.

 

Säg att du bara kan lura 1000 personer och att du kan plocka 10000 spänn från kontot hos var och en. Det blir ändå 10 miljoner spänn.

Finns det program som kan hjälpa till att generera mailadresser med otaliga förslag på domännamn? Ungefär som ett lösenordsprogram kan generera lösenord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Finns det program som kan hjälpa till att generera mailadresser med otaliga förslag på domännamn? Ungefär som ett lösenordsprogram kan generera lösenord?

Ja, på båda.

Men det är bättre att köpa adresserna. Och domännamnen behöver inte vara giltiga. De behöver du ju dessutom inte många av, ett dussin för att skicka dig ett dussin spam. Du använder samma domän till alla du skickar första mejlet till, nästa domän för andra mejlet, osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja nu handlar det inte om ett arv, men ett rätt kul brev dök upp i mailen idag:

Hej kompisen!Snälla bestämma sig för en tid och ta en titt på korrespondens.Jag eftersträva  möta dig och bli din vän.Jag är enda, jag är en rörlig och gladelig fästmö och jag har ingen att älska bredvid mig.Jag anta att vi kommer ledigt att hitta ett gemensamt språk. För mig spelar ingen roll avståndet mellan oss, språkbarriärer och åldersklyfta av den orsaken att allt det här kan finnas lösningen på.Tillåta du och jag lära känna varandra, kommunicera, byta korter, och jag anta att vi kommer att roa oss!Jag väntar på ditt begynnelse brev.Lenka! 		 	   		  

Du glömde att lenka till brevet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, på båda.

Men det är bättre att köpa adresserna. Och domännamnen behöver inte vara giltiga. De behöver du ju dessutom inte många av, ett dussin för att skicka dig ett dussin spam. Du använder samma domän till alla du skickar första mejlet till, nästa domän för andra mejlet, osv.

Hoppas de bara har ett dussin domännamn då, för då har jag nästan fått min dos av toket avklarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas de bara har ett dussin domännamn då, för då har jag nästan fått min dos av toket avklarat.

Problemet är att om det finns ett dussin spammare som har ett dussin domäner var, så blir det ett gross.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått ett sånt här mail, som jag förmodar är bonnfångeri av en annan typ...

 

post-113-0-28334800-1406699928_thumb.jpg

 

(Har inte varit utomlands med våra bilar kan jag väl tillägga)

 

Tänker inte klicka på länken i mailet.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått ett sånt här mail, som jag förmodar är bonnfångeri av en annan typ...

 

attachicon.gifSkärmavbild 2014-07-30 kl. 07.56.57.jpg

 

(Har inte varit utomlands med våra bilar kan jag väl tillägga)

 

Tänker inte klicka på länken i mailet.

 

 

 

 

 

Nej, hur skulle de ha fått tag på din e-post? Luktar bluff lång väg.... :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den äkta E-ZPass-sidan har en varning:

attachicon.gifSkärmavbild 2014-07-30 kl. 08.03.26.png

 

http://www.e-zpassiag.com/

Bra Telly82, borde kollat lite mer..

Aldrig hört talas om denna formen av blåsning, man kanske skulle tipsa om det till pressen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått ett sånt här mail, som jag förmodar är bonnfångeri av en annan typ...

 

attachicon.gifSkärmavbild 2014-07-30 kl. 07.56.57.jpg

 

(Har inte varit utomlands med våra bilar kan jag väl tillägga)

 

Tänker inte klicka på länken i mailet.

 

 

 

 

Har också fått ett antal sådana mail. De åker i papperskorgen direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu blir jag osäker? Häromdagen kom det ett mail från Skatteverket om besked om skatteåterbäring, med medföljande länk till verkets hemsida. Där skulle man fylla i sina kontaktuppgifter och via säker krypterad bankIDsida ange vilket konto som pengarna skulle gå in på.

Nog luktar det lite humbug allt, eftersom iaf bankerna aldrig skickar sådana mail. Men jag som tror mig vara så himla duktig på att inte bli lurad, har nog gått på en nit. Men hemsidan såg väldigt äkta ut och om jag inte missminner mig så hade den en adress med https://.

MEN JAG GICK PÅ DET!!!!

Idag ser det ut så här när man klickar på den länken:

post-67957-0-55004200-1408626547_thumb.png

OCH JAG KAN INTE BEGRIPA HUR LÄTTLURAD JAG ÄR! Men anledningen till att jag nog inte tänkte mig för var att jag under den dagen hade hört många som fått sina besked från skatteverket, så när mailet kom så tänkte jag nog bara, att okej, nu är det min tur att få besked. :dumstrut:

 

Men jag hade lite missmodiga aningar efteråt. Just det konto som jag angav har jag dock en väldigt liten summa på, i princip ingenting. Men det är det kontot som allting går in på i slutet på månaden. Så under ett par dagar har jag hela löningen där. Hur vet jag om kontot är kapat?

 

Idag kom det ett nytt mail och det var inte lika snyggt maskerat, klickar man fram vilken avsändaradress det är så begriper man direkt att det är något lurt

post-67957-0-06641900-1408626871_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits om i dagspressen, men du har kanske missat detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är iaf kortet spärrat.

 

Och jag skäms över hur lättlurad man kan vara :dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut::dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har skrivits om i dagspressen, men du har kanske missat detta.

nej, det har jag inte missat. Och jag förbannar mig själv över hur jag, TROTS DET, ändå gick på det.

 

Men det är ju som Telly nån gång skrivit, det räcker ju att någon promille går på det så räcker det.

 

Trodde väl aldrig att jag skulle tillhöra den där lilla promillen , skäms Kiplon :dumstrut:

 

Och det var ju inte kontonumret de frågade efter utan kortnumret. Därför är nu kortet spärrat och inget bedrägeriuttag har gjorts.

 

 

Dessutom, det mest skämmiga med detta är att jag ju vet att jag inte kommer att få någon skatteåterbäring. Det brukar alltid bli tvärtom, så jubelidiot är jag :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

nej, det har jag inte missat. Och jag förbannar mig själv över hur jag, TROTS DET, ändå gick på det.

 

Men det är ju som Telly nån gång skrivit, det räcker ju att någon promille går på det så räcker det.

 

Trodde väl aldrig att jag skulle tillhöra den där lilla promillen , skäms Kiplon :dumstrut:

 

Och det var ju inte kontonumret de frågade efter utan kortnumret. Därför är nu kortet spärrat och inget bedrägeriuttag har gjorts.

 

 

Dessutom, det mest skämmiga med detta är att jag ju vet att jag inte kommer att få någon skatteåterbäring. Det brukar alltid bli tvärtom, så jubelidiot är jag :dumstrut:

Du är för snabb med att kalla dig för idiot. Folk överlag är för snabba med att skrika "idiot" åt folk som blir lurade. Sådant här hade inte funnits om ingen gick på det. Folk blir lurade, och det är inte bara lågutbildade eller korkskallar. Du själv bevisar det :)

 

Hörde på radio en polis som arbetade med att utreda sådana här brott. Han berättade att brottsoffren ofta är helt vanligt folk som inte är dummare än någon annan men för en stund varit ouppmärksamma eller av någon anledning fallit för en specifik bluff.

 

Rent generellt så borde folk vara mer försiktiga med att kalla andra för idioter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är för snabb med att kalla dig för idiot. Folk överlag är för snabba med att skrika "idiot" åt folk som blir lurade. Sådant här hade inte funnits om ingen gick på det. Folk blir lurade, och det är inte bara lågutbildade eller korkskallar. Du själv bevisar det :)

 

Hörde på radio en polis som arbetade med att utreda sådana här brott. Han berättade att brottsoffren ofta är helt vanligt folk som inte är dummare än någon annan men för en stund varit ouppmärksamma eller av någon anledning fallit för en specifik bluff.

 

Rent generellt så borde folk vara mer försiktiga med att kalla andra för idioter.

Du har nog helt rätt, tror jag. Iaf om varför folk i gemen går på det.... hur det är med mig ska jag låta vara osagt. ;)

Men det infernaliskt uträknade sättet det görs på, är rätt genomskinligt om man bara tar sig tid att tänka efter lite. Och det var just det som jag inte gjorde, när jag satt och gick igenom dagens skörd. Med tusen grejer i huvudet i en stressig situation så tänker man inte efter.

 

Och det är precis det som de utnyttjar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tror inte det går en dag utan att det dimper ner olika slags mail som sägs komma från seriös källa.

Nu skärmdumpa jag en i raden av otal olika, just den här varianten från Telia har jag inte sett tidigare.....

 

post-67957-0-92836100-1419871478_thumb.png

 

 

Att spärra avsändare vartefter är en ojämn kamp, när kan vi slippa allt detta dravel?

Variationerna och all kreativ fantasi hur man ska flå folk på pengar är oändliga.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det inte att skapa en regel i mail att alla brev från adress x hamnar i papperskorgen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det inte att skapa en regel i mail att alla brev från adress x hamnar i papperskorgen?

Jovisst, men adress X används bara en gång...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, men adress X används bara en gång...

det här borde duga bara ett ord i adressen

post-154-0-95568800-1419881085_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...