Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

De ständiga mailen om att man ärvt pengar....


kiplon

Rekommendera Poster

för några år sedan skulle man anmäla alla s.k nigeriabrev till

Nigeriabrev <nigeriabrev@rkp.polisen.se>

 

 

Huruvida det är aktuellt vet jag inte, tror inte de har folk att utreda och spåra alla dessa..

 

Hittade en sida om breven

 

http://knyt.se/blog/tag/nigeriabrev/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svars 97
  • Created
  • Senaste svar

jaha ja, nytt koncept i lurendrejeribranschen!

 

Fick ett litet mail från "Telia" i dag, grejen är bara den att jag inte har några affärer ihop med dem.

 

post-67957-0-82238900-1379526285_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Markera det som spam då, för att slippa mer av skiten.

Eller ignorera det helt, som man borde göra med irriterande människor. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha ja, nytt koncept i lurendrejeribranschen!

 

Fick ett litet mail från "Telia" i dag, grejen är bara den att jag inte har några affärer ihop med dem.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-09-18 kl. 19.40.16.png

Phishing-sida, en falsk sida med ett script som registrerar alla tangenttryckningar, dvs lösenord, användarnamn osv som sedan skickas till en server. Har fått flera liknande fast från PayPal där de står att mitt konto måste verifieras och hänvisas till en falsk PayPal-länk-sida, var nära att göra ett riktigt big mistake då jag inte kunde se något konstigt med mailet då det var proffsigt skrivet med deras logg, copyright etc men min magkänsla avgjorde saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har fått ett brev från amazon.com "auto-confirm1217@amazon.com" Där dom tackar för ordern, se detaljer i attached file... Jag har inte beställt nåt, vågar jag öppna filen och se vad dom tror jag beställt, eller ska jag låta bli att det är nåt lurt som det verkar??

 

Det lite konstiga är att jag fått brevet men på adresserna överst står inte min mejladress utan några andra, kan den bara kommit fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, dags igen......sätten är oändliga, endast fantasin sätter gränser

 

post-67957-0-65454200-1381272359_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

:hihihi:

 

post-67957-0-05678600-1383346183_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad hoppas de på att vinna?

De kan ju inte ta något från dig om du inte ger dem det frivilligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja nu handlar det inte om ett arv, men ett rätt kul brev dök upp i mailen idag:

Hej kompisen!Snälla bestämma sig för en tid och ta en titt på korrespondens.Jag eftersträva  möta dig och bli din vän.Jag är enda, jag är en rörlig och gladelig fästmö och jag har ingen att älska bredvid mig.Jag anta att vi kommer ledigt att hitta ett gemensamt språk. För mig spelar ingen roll avståndet mellan oss, språkbarriärer och åldersklyfta av den orsaken att allt det här kan finnas lösningen på.Tillåta du och jag lära känna varandra, kommunicera, byta korter, och jag anta att vi kommer att roa oss!Jag väntar på ditt begynnelse brev.Lenka! 		 	   		  
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

var och varannan dag får man viktiga mail, alltifrån banken som vill att man ska checka något i sin internetbank. Elller någon snygging som vill bli kompis med en, kruxet är bara att den där snyggingen är en tjej men det är klart att kompis kan man ju vara ändå :totaltgalen:

Ja, fullt upp har man med att besvara alla dessa brev och klicka på alla länkar :hihihi:

 

Sen är det ju förstås alla reklamutskick, exv blev jag häromdagen erbjuden Världens bästa Frigolitskyltar, eller Bästa Mattorna för kontorsmiljöer, eller Vill Du få en bättre dialog med Dina medarbetare? Och många andra fantastiska erbjudanden. Så ev kommer jag nu att köpa en skylt och en matta och sen se till att jag får en massa medarbetare så vi allihopa kan åka på världens bästa ledarskapsutbildning för att efter det sitta mjukt och skönt och jäsa på kontoret och beundra den enormt vackra skylten som visar vägen till oss.

 

Om jag nu har tid med allt det där? Jag har ju ärvt en massa pengar också, och dem vill jag ju sätta sprätt på förstås. Kanske ska jag öppna det där kontoret på Maldiverna istället? hm hm

 

Nä, nu väntar kvällens id, måste checka av att mitt mastercard fungerar ordentligt! :devil:

 

post-67957-0-37728200-1390247623_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Intressanta erbjudanden fortsätter att droppa in....

post-67957-0-92593700-1396087760_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

...och nu måste jag snabbt som ögat öppna ett konto i Nordea så jag kan åtgärda det här:

post-67957-0-89761800-1397919222_thumb.png

 

:hihihi::totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på invandrare i Sverige som inte har det så lätt med svenska språket. För dem är nog sådana här mejl inte lika lätta att genomskåda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på invandrare i Sverige som inte har det så lätt med svenska språket. För dem är nog sådana här mejl inte lika lätta att genomskåda.

ja, det går an att skoja om det, men självklart har du rätt i det. Liksom många äldre också, för den delen.

Och det är väl så de tar sig fram, skojarna. räcker ju att en på hundra eller något liknande går på det.

 

Vet en gång när jag var hemma hos en gammal dam och telefon ringde, det var MS-skojare i farten. Hon försökte på sin stappliga engelska svara artigt osv.... nu har hon ingen dator så det gjorde ju ingenting. Men hade hon haft det så hade hon säkert följt deras anvisningar. Om hon nu förstått vad de ville att hon skulle göra.

Jag stod bredvid henne och sa bara; lägg på! I bister kommandoton ;)

 

För övrigt så är det nog större risk att folk går på sånt här skojeri än att någon hackar sig in i deras datorer. Det största hotet är väl det vi själva står för, i vår naiva blåögdhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, det går an att skoja om det, men självklart har du rätt i det. Liksom många äldre också, för den delen.

Och det är väl så de tar sig fram, skojarna. räcker ju att en på hundra eller något liknande går på det.

 

Vet en gång när jag var hemma hos en gammal dam och telefon ringde, det var MS-skojare i farten. Hon försökte på sin stappliga engelska svara artigt osv.... nu har hon ingen dator så det gjorde ju ingenting. Men hade hon haft det så hade hon säkert följt deras anvisningar. Om hon nu förstått vad de ville att hon skulle göra.

Jag stod bredvid henne och sa bara; lägg på! I bister kommandoton ;)

 

För övrigt så är det nog större risk att folk går på sånt här skojeri än att någon hackar sig in i deras datorer. Det största hotet är väl det vi själva står för, i vår naiva blåögdhet.

Du skulle ha gett henne en miniräknare eller något och så kunde de ha fått instruera henne länge och väl! ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle ha gett henne en miniräknare eller något och så kunde de ha fått instruera henne länge och väl! ;)

...eller annars hade hon kunnat låna min macbook.... :hihihi:

Då hade de inte kunnat lura några andra på vääääääldigt många timmar :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller annars hade hon kunnat låna min macbook.... :hihihi:

Då hade de inte kunnat lura några andra på vääääääldigt många timmar :hihihi:

Precis! :D Tänkt dialog:

 

"- Please just press the windows button!

- Windows? Do jo mean the button looking lajk an old time öööh lussebulle?

- No, no, no! A button with four little windows on it!

- Aha, the lussebulle has four little things on it, is it this button?

- Oh, you old mutton..."

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! :D Tänkt dialog:

 

"- Please just press the windows button!

- Windows? Do jo mean the button looking lajk an old time öööh lussebulle?

- No, no, no! A button with four little windows on it!

- Aha, the lussebulle has four little things on it, is it this button?

- Oh, you old mutton..."

 

:totaltgalen:

:totaltgalen::hihihi::hihihi::hihihi:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Sätten att försöka komma åt pengar här och var är otaliga, fick idag ett mail som var undertecknat Lars Thunell minsann...

 

 

post-67957-0-41470400-1406562962_thumb.png

 

 

Självklart klickar jag på länken, det står ju att jag ska göra det.... :totaltgalen::devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätten att försöka komma åt pengar här och var är otaliga, fick idag ett mail som var undertecknat Lars Thunell minsann...

 

 

attachicon.gifSkärmavbild 2014-07-28 kl. 17.48.48.png

 

 

Självklart klickar jag på länken, det står ju att jag ska göra det.... :totaltgalen::devil:

Han är envis den där Thunell minsann, idag kom det en påminnelse från Swedbank.

 

Kollar man mailadressen så står det Swedbank, men kollar man upp adressen så är den inqures@ plastnet. com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...