Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nationaldagen


Sternis
 Share

Rekommendera Poster

Jo, men det finns en sammanblandning mellan begreppen "Dag före helgdag" och "Lördag". Svarta siffror inom parentes betyder inte "Lördag" utan just "Dag före helgdag", och en sådan kan mycket väl vara en vanlig vardag.

ja och därmed kommer det alltså va 50 utanför de flesta skolor den femte juni. Om nån unge blir påkörd å dödas så är det det ofullkomliga systemet som får bära ansvaret för det. Det har dom inte tänkt på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför måste de sätta gränsen 30 även "Dag före helgdag" - i vad mån det nu skulle hjälpa om det inte sitter en fartkamera där också...

Ja.

Fast då kommer folk reta sig på skylten varje lördag och så sjunker acceptansen för fartreglerna.

Ja ser ingen lätt eller självklar lösning, Vi måste nog ta tillbaka nationaldagen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För länge sedan, vid sonens skola, fanns i några år en digital(?) stor skylt som i klartext meddelade: "Du kör för fort" när man körde över 30. Den var mycket effektiv och varför den togs bort förstår jag inte. Har aldrig heller sett en sån någon annanstans.

Redigerad av Agnes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom är nog rätt effektiva, vi har sådana vid en skola vad jag kan komma på, den lyser dock även mitt i natten när alla ungar ligger hemma i sängen och drömmer om glass.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

e-snobben, den 15 Jun 2013 - 18:29, skrev:snapback.png

De flesta är laglydiga medborgare.

 

 

Det är inte min erfarenhet. De flesta är ögontjänare.

hm, nog är det så alltid. :blushing:

 

:detvarintejag:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man ska slå upp vad det är för datum när man kör så finns det ju risk att man förlorar fokus framåt. Kör du nåt större fordon då kan du ju lätt köra ihjäl fyra skolklasser, överdrivet kanske men inte helt omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm, nog är det så alltid. :blushing:

 

:detvarintejag:

 

Jag var ohyggligt noga med 30 utanför skolor när jag var politiker (jag var ansvarig för skolpolitiken i kommunen). Jag hade inga problem att visualisera löpet på Expressen om jag inte varit det: "Skolpolitiker fast för fortkörning utanför skola".

Ja, så är det!

Att hålla hastighetsbegränsningarna där det finns folk i rörelse ska man vara noga med. Det är även jag! Bortsett från att även jag kan visualisera löpet i tidningen så vet man aldrig vad som dyker upp, allt i från skolbarn till gamla med rollator.

 

Däremot så måste jag bekänna att jag är ögontjänare på de stora vägarna. Man har ju liksom lärt sig precis var kamerorna står eller var någonstans det kan finnas kontroller. Den inställningen är ju inte precis bra, men det känns så olidligt svårt att hålla nere hastigheten på en stor bred väg.

 

 

Ja om man ska slå upp vad det är för datum när man kör så finns det ju risk att man förlorar fokus framåt. Kör du nåt större fordon då kan du ju lätt köra ihjäl fyra skolklasser, överdrivet kanske men inte helt omöjligt.

Antar att inlägget är tänkt att provocera? För bästa lösningen är ju att alltid hålla rätt hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Vet man inte vad det är för datum håller man den lägre hastigheten.

 

2. Ser man folk på vägen bromsar man.

1. En lösning förvisso. Får man hoppas folk låter bli almanackan/mobilen.

 

2. Det var det som var grejen, ska man kolla i almanackan medans man kör så ser man ju inte folk på vägen, var du inte med när vi diskutera SMS-förbud alls?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Antar att inlägget är tänkt att provocera? För bästa lösningen är ju att alltid hålla rätt hastighet.

 

 

Nu var ju det problemet, vad är rätt hastighet enl skyltningen den dagen man kommer åkande där och ser skyltarna.

 

Och förresten rätt hastighet enl skylten behöver inte alls va rätt hastighet, rätt hastighet kanske är 20 km/tim om det är massor med folk eller 110 om det är fri sikt och garanterat ingen person inom en mil radie. Men nu för enkelhets skull kan vi hålla oss till att följa vad trafikverket hittat på är lagom hastighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var ju det problemet, vad är rätt hastighet enl skyltningen den dagen man kommer åkande där och ser skyltarna.

Det beror väl lite på vad tillgägsskylten säger, om det finns en sådan. Annars är det väl ganska eneklt... Är man osäker - välj den lägre hastigheten. :):crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror väl lite på vad tillgägsskylten säger, om det finns en sådan. Annars är det väl ganska eneklt... Är man osäker - välj den lägre hastigheten. :):crossfingers:

En anledning till osäkerhet kan vara dålig skyltning, och sådant ska undvikas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men man ska ju för böveln hålla ögonen på vägen!

Exakt, därför ska man inte titta efter vad det är för datum utan på vägen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är med största säkerhet inget som de bara hittat på. :armskeptisk:

jo egentligen, finns inget som säger att exakt 30 är den bästa hastigheten utanför alla skolor, Alla skolor eller rättare sagt vägarna utanför är alla olika, så de har bestämt att 30 är en hygglig kompromiss som kan gälla överallt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det fullständigt koko med hastighetsgränser utanför en skola över huvud taget. Det skall inte finnas några vägar för genomfartstrafik som skolbarnen kan komma i kontakt med. I teorin.

Helt rätt! Ett alternativ är ju att bygga om vägen så att man inte kan köra särskilt fort. Folk brukar sakta ned när de tror att vägen är för smal för möte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det fungerar dåligt i praktiken. Det blir chicken-race av det, och ungen som försöker cykla blir än mer utsatt.

 

Jag funderar snarare i banor om tvättbräda, räfflor i vägen som rister sönder hjulupphängningen om du överskrider 20 km i timmen...

De ska så klart ha en egen GC-väg tagen i anspråk av den avsmalnade vägbanan. Exempel:

 

3124_3_orig.jpg

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, problemet är bara att barnen hamnar för nära trafiken. Barn och bilar skall separeras, med rejält avstånd.

Visst, men räddas vad som räddas kan. För egen del har jag ingen bil ens, mitt samvete är vitt som snö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag vara lite elak märker jag att skolpolitiker resonerar som du, det vill säga, pengarna räcker inte till, så vägen får vara kvar och se ut som den gör... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, problemet är bara att barnen hamnar för nära trafiken. Barn och bilar skall separeras, med rejält avstånd.

 

Jag håller inte med om det (okej, jag har varit skolpolitiker). Barns skolväg skall vara bilfri, och vägövergångar skall i mesta möjliga mån byggas bort. Det är dyrt, men som med allt annat så handlar det om prioriteringar. Barnens gc-väg skall separeras, gärna med naturremsa och vajerräcke eller annat vägräcke, inte vara en bredare trottoar i direkt anslutning till trafiken. Busshållplatser skall anläggas så att barnen inte behöver korsa en väg för att komma till skolan. ....

 

ja, mycket kan göras för att öka säkerheten för våra barn. Och mycket är gjort men mer kan göras runt om alla våra skolor. Problemet runt skolorna är oftast inte alla bilister som kör förbi utan är alla föräldrar som ska skjutsa sina barn till skolan. På morgnar och sena eftermiddagar kan det ibland vara rena trafikkaoset. Fick vi till trafikmiljöer som även föräldrarna kunde känna sig trygga med så kunde ju fler barn faktiskt ta sig på egen hand till skolan. Trots att barnet kanske bara har dryga kilometern till skolan så ska de skjutsas, helst så nära skolbyggnaden som man bara får köra. Beror det på otrygga och osäkra trafikmiljöer eller beror det på något annat...?

Ska jag vara lite elak märker jag att skolpolitiker resonerar som du, det vill säga, pengarna räcker inte till, så vägen får vara kvar och se ut som den gör... ;)

???? vadå resonerar?

 

Inte så här. Vi har genomfört det. Det blev dyrt, men värt det. Det finns enstaka ställen kvar där det inte är anlagt gångbro ännu, men som helhet är nästan alla trafikfällor bortbyggda som fanns för tio år sedan. Det hänger på viljan.

Problemet med hängbroar, och för all del tunnlar också, är att de i någon mån är falsk trygghet. Man vill ta genaste vägen över och så chansar man på att korsa vägen istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så här. Vi har genomfört det. Det blev dyrt, men värt det. Det finns enstaka ställen kvar där det inte är anlagt gångbro ännu, men som helhet är nästan alla trafikfällor bortbyggda som fanns för tio år sedan. Det hänger på viljan.

Bra gjort!

 

... ???? vadå resonerar? ...

Att man vill ha det på ett visst sätt, men man har inte pengar så det räcker till det, och då blir inget gjort. Inte så mycket resonemang, som realitet, snarare. Men Svolder har ju lyckats! Heja på, alla andra.

 

Dock kan man kanske få problem i fattigare kommuner med den ambitionsnivån. Å andra sidan lägger de ju ned skolorna i stället... :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Problemet med hängbroar, och för all del tunnlar också, är att de i någon mån är falsk trygghet. Man vill ta genaste vägen över och så chansar man på att korsa vägen istället...

Problemet med livet är att det garanterat leder till döden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du pratar om de datum som står på vägmärket eller i din egen almanacka. För de skyltar som finns efter vägen är man ju även skyldig att ha koll på.

Det datumet som är den dag du kör, inte fasen har jag koll på varje dag vilket datum det råkar va, och det är ännu inget krav att man ska veta dagens datum för att få köra bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det fullständigt koko med hastighetsgränser utanför en skola över huvud taget. Det skall inte finnas några vägar för genomfartstrafik som skolbarnen kan komma i kontakt med. I teorin.

haha hur ska barnen komma till skolan då om det inte finns några vägar dit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag förstår inte du menar att vartenda skolbarn ska ha en cykelväg som går direkt till skolan utan att korsa någon annan väg? Det liknar mer ett tankeknåp, det kommer aldrig att gå, såvida det inte ligger på landet och alla bor i direkt anslutning till skolan då skulle det kunna funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...