Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro hittar inte SSD


lucasenglund

Rekommendera Poster

lucasenglund

Tjena! Är helt ny på forumet, men efter många timmars googlande så kände jag att det bästa alternativet lär vara att fråga er här.

 

Sitter på en Macbook Pro 15", late 2011.

 

Köpte för ett par dagar sedan en helt ny intel 520, 240gb SSD disk samt ett "2'nd bay HD kit" på macforum i stan.

 

Började med att formatera min vanliga HDD då jag kände att det kan vara gött med en nystart.

Skruvade sedan isär datorn, satte SSD'n där cd-läsarn satt, och skruvade ihop honom igen.

 

När jag skulle installera OS X så hittar inte datorn SSD'n, så jag lade det på HDD'n istället, då jag ändå tänkt att byta upp mig från Lion till ML så fort ssd'n börjat funka och allt var klart.

 

Men väl inne i Lion så hittar inte skivverktyget ssd'n.. Testade SMC reset etc. men allt utan någon lycka..

 

Skruvar då ur SSD, kopplar in den via usb-docka efter att ha startat upp lion. Då dyker disken upp, men måste formateras. Så jag formaterar disken till Mac OS Extended Journalförd, och sätter i den i datorn igen. Startar upp datorn och öppnar skivverktyget, men disken syns ej?!

 

Vore galet tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sätt ssd:n där du hade den gamla disken istället o den gamla i optibay o installera ML på ssd:n

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tjena,

Vet inte om du har löst problemet men jag hade exakt samma problem som dig och jag behövde formatera min SSD till mac formatet. Misstänker att de flesta SSD kommer i NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...