Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhet på nätet


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Olsons Ägg

CIA, DGSE, Mossad m.fl. organisationer har mördat folk, avsatt regeringar o annat. Att övervaka nätet är – moraliskt sett – en bagatell för dem.

Är ju deras jobb att bryta mot lagen, så att säga...

 

Jag har alltid utgått från att nätet inte är särskilt privat.

Redigerad av Olsons Ägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA är så självsvåldligt att man kommer att vara som ett strå i vinden. När det slutar blåsa så blir det buissness as usual i alla fall. Inte ens EU kan ändra på USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan skramla hur vi vill. USA gör ändå som de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. :) Det har redan diskuterats lagstiftning mot detta. :yeahbaby:

Hur ska svensk lag kunna påverka hur norska företag, i Norge, hanterar sina svenska kunders uppgifter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ska svensk lag kunna påverka hur norska företag, i Norge, hanterar sina svenska kunders uppgifter?

Är det inte de som handlar hos oss för att allt är så dyrt i Norge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte de som handlar hos oss för att allt är så dyrt i Norge?

De handlar sprit, vi handlar lax, olja och stickade tröjor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför spränga ett kassaskåp eller råna en värdetransport när man ganska riskfritt kan råna på internet?

Buset har funnit en ny plattform som de nästan kan betrakta som sin egen då de inte känner några gränser samtidigt som våra myndigheter har handfängsel och är rörelseibegränsade i sina motåtgärder.

Vi värnar om den personliga integriteten, men resultatet är att man skyddar busets integritet, och vi andra som är ointressanta ur spaningssynpunkt sitter skräckslagna inför ett 1984.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att staten ska montera in kameror i alla hem i Sverige - varje rum - rörelsedetektion så det inte spelar in när ingen är där. Detta skulle förhindra och lösa enorma mängder brott - den preventiva effekten kan icke överskattas. Den som inget har att dölja är för denna reform - bara skumma och perversa är emot.

Alla offentliga platser bör också kameraövervakas och all kommunikation via post, telefon, radio och internet bör skannas. Ingen med rent mjöl i påsen har något att frukta.

Kontanter bör avvecklas snabbt och endast transaktioner mellan registrerade och konstant av myndigheterna synade bankkonton skall vara lagliga. Materiell och imateriell byteshandel måste då omedlbart i lag förbjudas - annars börjar skummisar och knarklangare att använda det som betalsystem.

Alla medborgare bör DNA-registreras så att man vid behov kan följa en medborgares rörelser, var han/hon har varit, berört, etc. DNA-tracking är det ultimata, ty det kan inte medborgare välja bort (man kan välja bort att använda telefon, internet, etc - men inte att lämna DNA efter sig).

Vi som är goda medborgare har bara vinst att hämta i detta system. Vi blir tryggare och varmare inombords. Som små bäbisar kan vi tryggt somna in med nappen i munnen när den farliga och oberäkneliga världen övervakas av Staten och tuffsnälla Polisen. bara patrasket sörjer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är alltid lika skrattretande att läsa inlägg där författaren skrattar åt andras rädsla för övervakningssamhället när han samtidigt är så himla rädd om sin personliga integritet att han skriver inlägget under pseodonym.

"Har man rent mjöl i påsen har man inget att dölja" - utom när man diskuterar harmlösa ämnen på ett datorforum. Snacka om självmål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kontanter bör avvecklas snabbt och endast transaktioner mellan registrerade och konstant av myndigheterna synade bankkonton skall vara lagliga. Materiell och imateriell byteshandel måste då omedlbart i lag förbjudas - annars börjar skummisar och knarklangare att använda det som betalsystem.

 

Dra åt skogen. Jag har inte tänkt på konsekvenserna av det kontantlösa samhället. DET blir övervakning det....... snacka om "inlåsning" i ett system.... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vad gäller just kameraövervakning över torg å liknande för att förhindra våldtäkter, rån å misshandel så måste den som ogillar det ogilla ännu mer patrullerande poliser iom att de övervakar ju mycket bättre och ser mer i detalj än vad en kamera kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra åt skogen. Jag har inte tänkt på konsekvenserna av det kontantlösa samhället. DET blir övervakning det....... snacka om "inlåsning" i ett system.... :stjarnsmall:

kanske, å andra sidan skulle det försvåra betydligt för de kriminella om det inte fanns kontanter. Finns fram å baksida på de flesta mynt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra åt skogen. Jag har inte tänkt på konsekvenserna av det kontantlösa samhället. DET blir övervakning det....... snacka om "inlåsning" i ett system.... :stjarnsmall:

Undrar hur de (övervakarna) resonerar kring telefoner med kontantkort? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att staten ska montera in kameror i alla hem i Sverige - varje rum - rörelsedetektion så det inte spelar in när ingen är där. Detta skulle förhindra och lösa enorma mängder brott - den preventiva effekten kan icke överskattas. Den som inget har att dölja är för denna reform - bara skumma och perversa är emot.

Alla offentliga platser bör också kameraövervakas och all kommunikation via post, telefon, radio och internet bör skannas. Ingen med rent mjöl i påsen har något att frukta.

Kontanter bör avvecklas snabbt och endast transaktioner mellan registrerade och konstant av myndigheterna synade bankkonton skall vara lagliga. Materiell och imateriell byteshandel måste då omedlbart i lag förbjudas - annars börjar skummisar och knarklangare att använda det som betalsystem.

Alla medborgare bör DNA-registreras så att man vid behov kan följa en medborgares rörelser, var han/hon har varit, berört, etc. DNA-tracking är det ultimata, ty det kan inte medborgare välja bort (man kan välja bort att använda telefon, internet, etc - men inte att lämna DNA efter sig).

Vi som är goda medborgare har bara vinst att hämta i detta system. Vi blir tryggare och varmare inombords. Som små bäbisar kan vi tryggt somna in med nappen i munnen när den farliga och oberäkneliga världen övervakas av Staten och tuffsnälla Polisen. bara patrasket sörjer.

Visst, satir och ironi i en salig blandning. Men det finns en hake. Kameran kommer att endast registrera dig i timtal när du sitter framför datorn, det enda spännande som händer är när du stillsamt lyfter på ena skinkan för att skäppa ut en helig ande.

Scenariot du presenterar, likt 1984, är att en massa resurser i så fall skulle resultera i att myndigheten på ett vetenskapligt oantastligt sätt kan visa att alla människor släpper väder, även framför datorn.

Jag tror inte att det kommer så mycket mer dold övervakning i framtiden, för det krävs en massa resurser, och resultaten för dessa enoma insatser skull aldrig betala sig. Nog att det finns en massa som tror på din ironiserande profetia, men de har nog inte räknat på det.

När det gäller kameror på gator och torg, jag skulle välkomna fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vad gäller just kameraövervakning över torg å liknande för att förhindra våldtäkter, rån å misshandel så måste den som ogillar det ogilla ännu mer patrullerande poliser iom att de övervakar ju mycket bättre och ser mer i detalj än vad en kamera kan.

Jag blev misshandlad på en kameraövervakad spårvagn. Gärningsmannen lämnade vagnen, polis fixade bild på honom, men han hittades inte.

 

Undrar hur de (övervakarna) resonerar kring telefoner med kontantkort? :fundersam:

Indien införde ID-kort för personer

äldre än 15 år vid senaste folkräkningen, de räknar var 10 år. Nu krävs ID för kontantkort, som utlänning ska även foto skickas in. Vid oroligheter förra året begränsades 600 miljoner abonnemang (jag antar att det var landets samtliga privata) så att de bara kunde skicka några få SMS/dag. ID behövs även för att använda internetkaféer (dator, tid in/ut, passnr, visumnr osv), men vissa ställen slarvar. Givetvis ska hotell osv inom 24 timmar meddela någon sorts polismyndighet vilka som bor där, men så är det ju nästan överallt. Ett ganska anonymt sätt att bo i det landet, som utlänning, är att åka tåg, men då är det, av andra skäl, lämpligt att ange sitt (registrerade) mobilnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev misshandlad på en kameraövervakad spårvagn. ...

Usch, det var tråkigt att höra. Jag beklagar verkligen. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Jag blev misshandlad på en kameraövervakad spårvagn. Gärningsmannen lämnade vagnen, polis fixade bild på honom, men han hittades inte.

 

Givetvis ska hotell osv inom 24 timmar meddela någon sorts polismyndighet vilka som bor där, men så är det ju nästan överallt.

 

Trist. Beklagar verkligen.

 

Är det så med hotell i Sverige, EU?

--------------------------------------------------------

Gamla tiders växeltelefonister kunde lyssna av samtalen de kopplade. (Och det gjorde dom säkert.)

Kan nåt liknande göras på internet?

 

telefon.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

...

Är det så med hotell i Sverige, EU?

--------------------------------------------------------

Gamla tiders växeltelefonister kunde lyssna av samtalen de kopplade. (Och det gjorde dom säkert.)

Kan nåt liknande göras på internet?

 

telefon.jpg

Jag har för mig att hotell i EU är skyldiga att bokföra sina gäster, men vet inte om det rapporteras till någon myndighet.

 

Det där misshandeln gick ganska bra, killen var så full att han missade näsan. Jag fick bara en svullen kind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev misshandlad på en kameraövervakad spårvagn. Gärningsmannen lämnade vagnen, polis fixade bild på honom, men han hittades inte.

Och vad vill du säga med det, hade du önskat att det inte fanns nån kameraövervakning så chansen hade varit ännu mindre?

 

Jag kan kontra med när kolleger som blivit utsatta för misshandel, till medvetslöshet, där förövarna blivit tagna och straffade med stor hjälp av kameran. Den har varit omistlig som bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Jag tror inte att det kommer så mycket mer dold övervakning i framtiden, för det krävs en massa resurser, och resultaten för dessa enoma insatser skull aldrig betala sig.

 

Det tror jag. Resurser finns. Info på internet och databaser är värdefull.

Polis/säkerhetstjänst/militär lyssnar in på det de vill (tror jag iaf) och det får kosta vad det kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att hotell i EU är skyldiga att bokföra sina gäster, men vet inte om det rapporteras till någon myndighet.

 

Det där misshandeln gick ganska bra, killen var så full att han missade näsan. Jag fick bara en svullen kind.

Utlänninsförordning (2006:97)

6 kap 2 §

Bestämmelserna i 1 § första stycket gäller inte

1. medborgare i en Schengenstat som reser direkt in från eller ut till en Schengenstat på ett fritidsfartyg,

2. besättningsmän och passagerare på luftfartyg som kommer från en ort utanför Schengenstaterna och som har särskilda skäl, eller

3. besättningsmän och passagerare på fartyg som kommer från utrikes ort och som har särskilda skäl.

 

Befälhavaren på ett luftfartyg skall utan dröjsmål anmäla ankomsten och lämna uppgift om luftfartyget samt om personer ombord till polismyndigheten.

Befälhavaren, eller en representant för befälhavaren, på ett fartyg skall utan dröjsmål anmäla ankomsten och lämna uppgift om fartyget samt om personer ombord till Kustbevakningen. Anmälningsskyldigheten gäller inte sådana fritidsfartyg som avses i första stycket 1.

 

6 kap 13 §

Den som driver hotell, pensionat eller annan yrkesmässig uthyrningsverksamhet för övernattning skall se till att utlänningar på ett egenhändigt undertecknat registreringskort lämnar uppgifter om sig. Rikspolisstyrelsen får meddela föreskrifter om vilka uppgifter som skall lämnas.

Utlänningen skall styrka sin identitet med en giltig legitimationshandling.

 

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20060097.htm#K6

 

Och vad vill du säga med det, hade du önskat att det inte fanns nån kameraövervakning så chansen hade varit ännu mindre?

 

Jag kan kontra med när kolleger som blivit utsatta för misshandel, till medvetslöshet, där förövarna blivit tagna och straffade med stor hjälp av kameran. Den har varit omistlig som bevis.

Visst är kameror bra för att säkra bevis, men de verkar inte särskilt avskräckande. Jag tror inte så många mördade är nöjda med att kameran underlättade spårandet av mördaren.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nej den avskräckande förmågan minskar ju i samma grad som halten av droger eller idioti ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facbook och Microsoft redovisar sina uppgifter: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/it-jattar-redovisar-spionsamarbete_8268450.svd

 

Men det lär väl inte säga hela sanningen.

 

"Uppgifterna offentliggörs efter en överenskommelse med USA:s säkerhetsmyndigheter, uppger företaget."

 

Låter mer som att det är coachade uttalanden. Och:

 

"Även Microsoft redovisade USA:s begäran om uppgifter under andra halvan av 2012."

 

Ett halvår säger väl inget. Var säkert ett halvår då det var minst aktivitet.

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...