Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhet på nätet


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Va? Jag hörde inte! :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Postad (redigerade)

Washington Post har presenterat några nya "slides" om PRISM.

http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/30/washington-post-new-slides-prism

 

The new slides underline the scale of the Prism operation, recording that on 5 April there were 117,675 active surveillance targets in the programme's database. They also explain Prism's ability to gather real-time information on live voice, text, email or internet chat services, as well as to analyse stored data.

 

http://www.washingtonpost.com/wp-srv/special/politics/prism-collection-documents/?hpid=z1

:armskeptisk:

 

- - -

 

Kanske det kan bli en liten gloabl folkrörelse att alla skickar ett par 3 random mail varje dag med en massa olika "stödord". Allt för att fylla upp deras servrar. ^_^

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige och England la in sina veto... så nu blir det bara en arbetgrupp och kommer bara vara om Prism. :armskeptisk:

 

http://www.guardian.co.uk/world/2013/jul/05/us-blocks-espionage-talks-europe-nsa-prism

 

Eller är man rädd at ngt skall komma fram som kan slå tillbaks? Är inte helt övertygad om att FRA är så oskyldigt som det beskrivs från förespråkarna. Och i Frankrike har det ju kommit fram nu att de har kör egen variant på Prism (liknande). Under hela tiden som gåt nu sen avslöjandet har det varit knäpptyst från svenska piolitiker. Nu har de ju världens chans att ifrågasätta FRA och få igång den debatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sverige och England la in sina veto... så nu blir det bara en arbetgrupp och kommer bara vara om Prism. :armskeptisk:

 

http://www.guardian.co.uk/world/2013/jul/05/us-blocks-espionage-talks-europe-nsa-prism

 

Eller är man rädd at ngt skall komma fram som kan slå tillbaks? Är inte helt övertygad om att FRA är så oskyldigt som det beskrivs från förespråkarna. Och i Frankrike har det ju kommit fram nu att de har kör egen variant på Prism (liknande). Under hela tiden som gåt nu sen avslöjandet har det varit knäpptyst från svenska piolitiker. Nu har de ju världens chans att ifrågasätta FRA och få igång den debatten.

Där svarade Reinfeldt bra på upprepat pressande i ärendet. Att det är bättre att vänta tills man har alla korten på bordet än att spontant häva ur sig mot sådant som kanske, eller kanske inte, är ett allvarligt övergrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjässarna som påstås dela ut raka rör från sina servrar till PRISM förnekar ju vältaligt och bestämt - dom Apple, Facebook, Google, etc) förklarar att dom bara lämnar ut info på specifik beställning och specifik person/konto - och att dom i vanlig ordning kräver en rannsakningsorder från åklagarmyndighet. Alltså; allt är fullståndigt normalt och allt flyter på som sig bör i en demokratisk rättsstat.

 

Nu menar en del att dom inte får berätta att dom utkrävts direktlinan av PRISM - att det är munkavle som gäller och berättar dom så är dom själva spioner och kan åklagas. Det är ju verkligen scarry shit! Men...jag tror faktiskt att Apple etc talar sanning - annars skulle dom nog ha sagt att dom helt enkelt inte kan uttala sig om saken (= det är sant). Ni vet; varken förneka eller bekräfta. Eller total tystnad.

Men dom har alltså valt att istället seriöst förklara att dom inte alls har bjussat på direktlina till sina servrar och att dom inte ens har hört talas om PRISM. Jag tror dom denna gång.

 

Faktum är att när allt briserade så reagerade jag direkt på medias påstående att PRISM hade direktlina till dessa företags servrar. Jag kände instinktivt att detta måste vara fel - inte för att jag tror gott om dessa multinationella superkapitalistiska konglomerat - nej, därför att det helt enkelt strider mot redovisad policy och avtal med oss kunder. Alla dessa företag fruktar skadade varumärken och class act stämningar. OM dom verkligen hade låtit PRISM koppla upp sig direkt mot deras servrar så skulle det inte dröja länge föränn många gigantiska class act-processer satte igång med miljardskadestånd i potten. Och det skulle vara en katastrof för t.ex. Apples varumärke.

 

Jag tror inte ens PRISM har frågat om dom kan koppla in sig - det har nog inte ens varit på agendan. Dom löser det på annat sätt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där svarade Reinfeldt bra på upprepat pressande i ärendet. Att det är bättre att vänta tills man har alla korten på bordet än att spontant häva ur sig mot sådant som kanske, eller kanske inte, är ett allvarligt övergrepp.

Nejdå, några sådana motiv bakom vetot finns givetvis inte - det där är bara demagogi. Han vet - som alla andra så klart - att alla korten aldrig någonsin kommer att ligga på bordet. Jag utgår från att regeringens veto har samma motiv som britternas veto; vi har sammarbetat med amrisarna på en nivå och med medel som inte bör uppdagas - FRA är sannolikt helt ihopkopplade med NSA och det mesta är olaglig verksamhet ur svenskt perspektiv och vår lagstiftning.

Regeringen lägger locket på helt enkelt. Tror du verkligen att dom la in veto för att dom först vill ha "alla korten på bordet"? Tror du att alla korten kommer att läggas på bordet? Är inte dessa USA/EU espionage talks - som regeringen och UK stoppar - ett försök att lägga upp fler kort på bordet?

Nå - vilket motiv regeringen har för sitt veto vet jag ju inte och kommer aldrig att få veta, men man behöver ju inte vara konspirationsfreak för att fatta att det inte har med att man vill vänta på "korten på bordet".

Jag tror att det enda man väntar på och önskar är att allt blåser över och sjunker ner i tystnad igen. Och så kommer att ske. Det går snabbt. Allt är snart glömt.

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjässarna som påstås dela ut raka rör från sina servrar till PRISM förnekar ju vältaligt och bestämt - dom Apple, Facebook, Google, etc) förklarar att dom bara lämnar ut info på specifik beställning och specifik person/konto - och att dom i vanlig ordning kräver en rannsakningsorder från åklagarmyndighet. Alltså; allt är fullståndigt normalt och allt flyter på som sig bör i en demokratisk rättsstat.

 

// ... //

 

Jag tror inte ens PRISM har frågat om dom kan koppla in sig - det har nog inte ens varit på agendan. Dom löser det på annat sätt.

[+] (på hela)

Nä, det frågas nog ingenting. Nu har det ju hela växt handlar ju inte bara om PRISM längre, utan långt längre vad de gör/gjort, inkl EU, EU's kontor. EU har ju ett utbytesavtal av data med EU. Vet inte hurpass mkt "utbyte" det går ut på. Kan tänka mig att mkt info går i rätt enkel riktning.

 

 

Där svarade Reinfeldt bra på upprepat pressande i ärendet. Att det är bättre att vänta tills man har alla korten på bordet än att spontant häva ur sig mot sådant som kanske, eller kanske inte, är ett allvarligt övergrepp.

Tyckte inte att han svarade på ngt ö h t :), satt mest och duckade/undvek. Ingen politiker i EU kan väl tycka att det är ok att deras kontor har blivit buggade och hackade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nejdå, några sådana motiv bakom vetot finns givetvis inte - det där är bara demagogi. Han vet - som alla andra så klart - att alla korten aldrig någonsin kommer att ligga på bordet. Jag utgår från att regeringens veto har samma motiv som britternas veto; vi har sammarbetat med amrisarna på en nivå och med medel som inte bör uppdagas - FRA är sannolikt helt ihopkopplade med NSA och det mesta är olaglig verksamhet ur svenskt perspektiv och vår lagstiftning.

Regeringen lägger locket på helt enkelt. Tror du verkligen att dom la in veto för att dom först vill ha "alla korten på bordet"? Tror du att alla korten kommer att läggas på bordet? Är inte dessa USA/EU espionage talks - som regeringen och UK stoppar - ett försök att lägga upp fler kort på bordet?

Nå - vilket motiv regeringen har för sitt veto vet jag ju inte och kommer aldrig att få veta, men man behöver ju inte vara konspirationsfreak för att fatta att det inte har med att man vill vänta på "korten på bordet".

Jag tror att det enda man väntar på och önskar är att allt blåser över och sjunker ner i tystnad igen. Och så kommer att ske. Det går snabbt. Allt är snart glömt.

[+] Jo, det var det dem stoppade. Skulle inte heller vara förvånad om de är ihopkopplade. :armskeptisk: Införandet/godkännandet av FRA gick alldeles för godtyckligt till.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Bjässarna som påstås dela ut raka rör från sina servrar till PRISM förnekar ju vältaligt och bestämt - dom Apple, Facebook, Google, etc) förklarar att dom bara lämnar ut info på specifik beställning och specifik person/konto - och att dom i vanlig ordning kräver en rannsakningsorder från åklagarmyndighet. Alltså; allt är fullståndigt normalt och allt flyter på som sig bör i en demokratisk rättsstat.

 

Nu menar en del att dom inte får berätta att dom utkrävts direktlinan av PRISM - att det är munkavle som gäller och berättar dom så är dom själva spioner och kan åklagas. Det är ju verkligen scarry shit! Men...jag tror faktiskt att Apple etc talar sanning - annars skulle dom nog ha sagt att dom helt enkelt inte kan uttala sig om saken (= det är sant). Ni vet; varken förneka eller bekräfta. Eller total tystnad.

Men dom har alltså valt att istället seriöst förklara att dom inte alls har bjussat på direktlina till sina servrar och att dom inte ens har hört talas om PRISM. Jag tror dom denna gång.

 

Faktum är att när allt briserade så reagerade jag direkt på medias påstående att PRISM hade direktlina till dessa företags servrar. Jag kände instinktivt att detta måste vara fel - inte för att jag tror gott om dessa multinationella superkapitalistiska konglomerat - nej, därför att det helt enkelt strider mot redovisad policy och avtal med oss kunder. Alla dessa företag fruktar skadade varumärken och class act stämningar. OM dom verkligen hade låtit PRISM koppla upp sig direkt mot deras servrar så skulle det inte dröja länge föränn många gigantiska class act-processer satte igång med miljardskadestånd i potten. Och det skulle vara en katastrof för t.ex. Apples varumärke.

 

Jag tror inte ens PRISM har frågat om dom kan koppla in sig - det har nog inte ens varit på agendan. Dom löser det på annat sätt.

Det vore väl märkligt om NSAs benämning på ett projekt läckte ut till Apple? De enda de behöver veta är att NSA kan komma att begära ut info och att då gäller vissa regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spionage är jättebra tills någon fastnar med näven i syltburken och alla byter taktik........ jag vet inte men jag misstänker att USA agerar självsvåldligt i terrorns namn. Med terrorjakt som slagord rättfärdigas vad som helst.... "Var patriot och var mot terror" ( och gå med på vad som helst ). :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det gör dem nog.
- - -
Hörde på nyheterna nyss, att de försökte övertala Bildt att ändra sig, men att det inte gick. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5585052

Men enligt den brittiska tidningen The Guardian hade de flesta andra EU-länderna också velat att samtalen skulle omfatta anklagelserna mot USA.
Att man spionerat på och buggat EU:s kontor i Washington och även försökt avlyssna telefon och datatrafiken till Europarådets byggnad i Bryssel där många av EU:s toppmöten hålls.

Enligt tidningen stoppades de planerna av Storbritannien och Sverige, som enligt tidningens källor i Bryssel hänvisat till att frågor om nationell säkerhet och underrättelseverksamhet inte är EU:s bord.

Så avlyssning av EU's kontor och datatrafik ... det är inte EU's bord??? :blink:marionette.gif

Man känner sig inte precis som en stolt svensk idag. Och flera kommentarer utomlads målar upp oss som "knähund". :(


Varför är det så tyst om Piratpartiet... De har ju friläge nu. :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Så - när det kommer till kritan så menar EU-förespråkarna att EU är ingenting alls.... :-D

 

Förresten...den där Snowden måste väl ändå vara en av historiens största klantskallar? Han kanske är "intelligent" på det binära...men i övrigt är det nog svårt att hitta någon mera korkad människa...eller; han är amerikan trots allt. Hans flykt visar att han inte har en susning om hur världen utanför USA ser ut och funkar - och han verkar förresten inte ha haft någon plan alls...hur hade han egentligen tänkt att detta skulle gå? Han åker först till Kina...Kina! Trodde han verkligen att han skulle få stanna i Kina!?! Jisses vilken ignorant idiot. Han är nog den mest korkade hjälte jag läst om någonsin.

Varför åkte han inte dikrekt till ett av dessa sydamerikanska länder som definitivt - och troligtvis enda länderna i världen - tar emot honom? Varför åkte han inte dit några veckor före han publicerade? Planerade lite grann? Kollade läget? Kontaktade lite viktigt folk i dessa/det landet? Bäddade en aning?

Nej, han verkar ha vaknat på morgonen och tänkte; jag tror att jag ska avslöja skiten...nu...idag...Jepp, så får det bli...sen får vi se vad som händer...jag drar till Kina - där ger dom mig garanterat asyl :-D :-D

 

Jag tror som många amerikaner att det bästa han kunde ha gjort var att stanna i USA och ge en helvetes massa intervjuer och media samtidigt som publiceringen av skandalen - han skulle ha hunnit med en hel del talkshows etc - hans exponering skulle ha varit extremt stor och omfattande och epitetet "spion" skulle inte vara lika lätt att stämpla på för vare sig många medborgare och framför allt för politiker som skulle ha avvaktat och ev. tagit hans sida för att gynna sin karriär. Det skulle snabbt ha blivit två tunga läger...polarisering......och det är t.o.m. tveksamt om det hade blivit åtal - åtminstone så skulle han vara ute och turnera i media och vara med familjen i ett år innan det var dags för rätten - borgen fixades i ett nafs av insamling i USA - ja, han skulle ha blivit en amerikansk profil; en hjälte för en del - en förrädare för andra (som Oliver North...typ...fast iverterat :-D). OM det ens blev åtal - vilket nog är svårt att komma ifrån - så skulle han få...tja, ett par år - ute efter ett år.

 

Nu drog han till Kina!!! Och sen Ryssland! Klart amrisarna ser honom som en simpel spion (dom fördjupar sig inte i saken - dom ser bara en amerikan som läckte och stack till Kina). Snowden är verkligen en looser. Synd...sådana som han är viktiga.

 

Redigerad av Zimmerman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast han är ju inte i Ryssland, han sitter ju fast i den internationella zonen på flygplatsen.

 

Och bara en riktig "loser" stavar det med två "o". ;)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Spionage är jättebra tills någon fastnar med näven i syltburken och alla byter taktik........ jag vet inte men jag misstänker att USA agerar självsvåldligt i terrorns namn. Med terrorjakt som slagord rättfärdigas vad som helst.... "Var patriot och var mot terror" ( och gå med på vad som helst ). :superirriterad:

Det "lustiga" i sammanhanget är ju att även världens pajas-stater börjat använda terroristretoriken. T.ex. när Schibbye och Persson blev fängslade kallades de terrorister av Etiopiska myndigheter.

 

Terrorist har blivit ett samlingsnamn för fiende, eller person som står i vägen för ens försök att r*******a hela världen. Eller något annat helt godtyckligt. Eller terrorist.

 

//KJ

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hela den norska, danska och franska motståndsrörelsen var terrorister. Dom engelska kolonisatörerna som ställde till med Boston Tea Party var definitivt terrorister - det var dessutom en hel del mord på engelska statstjänstemän genomförda av terrorister - dessa terrorister organiserade sig tillslut - bl.a. under Gerege Washington, Benjamin Franklin och Thomas Jefferson - knäckte engelska kronan och bildade Förenta Staterna.

Hela sydamerikas väg mot demokrati och utrensande av milärjuntor/diktatorer drevs av terrorister - en del är idag presidenter i sina respektive länder.

Nelson Mandela var en terrorist.

 

Redigerad av Zimmerman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EU's civilrättskommite´, el vad man skall kalla den (Parliament's Civil Liberties Committee)... skall göra en mer djupgående förfrågan om övervakningen. Antar att det är för att vi och England la in veto mot det andra där.

 

http://www.europarl.europa.eu/news/en/pressroom/content/20130701IPR14770/htm

 

Sen skriver dem...

Parliament also expresses grave concern about allegations that similar surveillance programmes are run by several EU member states, such as the UK, Sweden, The Netherlands and Germany. It urges them to examine whether those programmes are compatible with EU law and stresses that concerns have been expressed in other EU countries, such as Poland, in relation to the interception powers of secret services.

Vore bra om de kom fram till att FRA strider mot EUlagen. :crossfingers::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det "lustiga" i sammanhanget är ju att även världens pajas-stater börjat använda terroristretoriken. T.ex. när Schibbye och Persson blev fängslade kallades de terrorister av Etiopiska myndigheter.

 

Terrorist har blivit ett samlingsnamn för fiende, eller person som står i vägen för ens försök att r*******a hela världen. Eller något annat helt godtyckligt. Eller terrorist.

 

//KJ

Påpekat det tidigare. Efter WorldTrade Center ändrades semantiken eftersom det passade ändamålet. Och alla hängde på...

...

Snart är skattesmitning terrorism eftersom det slår mot staten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra intervju med Richard Stallman (GNU, FSF) :yeahbaby:

 

 

Funderar också på att skippa mobilen helt. yes2.gif

 

 

Bästa citaten... ;)

 

-Använd inte Facebook! (återkommande kommentar)

 

Windows 8.1 "Prison Edition" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...