Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhet på nätet


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Man kan ju tycka att dagens utveckling är "ok" men med viss reservation för det inte är bekvämt. Men utvecklingen är ju många små steg och till slut upptäcker vi att vi är i ett samhälle som vi inte vill ha men som inte går att backa tillbaka. Därför är det viktigt att strida för småsaker redan nu även om varje detalj i sig blir tillsynes onödigt upphaussad. Men det är inte antalet kameror som är grejjen utan hela processen och vad den leder till. Jag kan tycka att det är ok som det är just nu men inget mer. Det betyder att jag sakta har accepterat den långsamma utvecklingen ända från 70-talet vilket är uppseendeväckande korkat. Men det är ju för att man tror att det är nödvändigt och att utvecklingen inte går att stoppa. Båda dessa är feltänk. Vi får det samhälle vi förtjänar.

  • Rösta upp 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprit, alkohol, brännvin, sponken, menar du nog. Droger - om du menar narkotikaklassade molekyler - är en droppe i havet vad gäller spontant våld på offentlig plats (eller vilka platser som helst för den delen).

 

Ja nej den avskräckande förmågan minskar ju i samma grad som halten av droger eller idioti ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För något år sedan dök en arg man upp i en butik i Minneapolis, i den amerikanska delstaten Minnesota. Han krävde att få tala med föreståndaren. När denne dök upp höll mannen fram några rabattkuponger från Target – den kedja som butiken tillhörde.


– Min dotter fick det här i posten! Försöker ni uppmuntra henne att bli gravid? sa han.


Föreståndaren tittade på kupongerna. De gjorde reklam för mammakläder, barnrumsinredning och andra produkter som onekligen riktade sig till blivande föräldrar – inte till unga kvinnor i gymnasiet. Så föreståndaren bad om ursäkt. Några dagar senare ringde han upp mannen för att än en gång berätta hur olyckligt utskicket var. Då sa mannen att det var han själv som skulle be om ursäkt. Det hade visat sig att hans dotter var gravid. Target hade bara kommit på det före honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästan så jag ångrar mig... :unsure:

 

Löste Coopkort igår när jag handlade! :fundersam:

Redigerad av kiplon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka att dagens utveckling är "ok" men med viss reservation för det inte är bekvämt. Men utvecklingen är ju många små steg och till slut upptäcker vi att vi är i ett samhälle som vi inte vill ha men som inte går att backa tillbaka. Därför är det viktigt att strida för småsaker redan nu även om varje detalj i sig blir tillsynes onödigt upphaussad. Men det är inte antalet kameror som är grejjen utan hela processen och vad den leder till. Jag kan tycka att det är ok som det är just nu men inget mer. Det betyder att jag sakta har accepterat den långsamma utvecklingen ända från 70-talet vilket är uppseendeväckande korkat. Men det är ju för att man tror att det är nödvändigt och att utvecklingen inte går att stoppa. Båda dessa är feltänk. Vi får det samhälle vi förtjänar.

Bra sammanfattning! Plus ett på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sammanfattning! Plus ett på den.

Oj. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprit, alkohol, brännvin, sponken, menar du nog. Droger - om du menar narkotikaklassade molekyler - är en droppe i havet vad gäller spontant våld på offentlig plats (eller vilka platser som helst för den delen).

 

 

hört talas om kannibaldrogen?

alla fall jag mena alla droger där omdömesförmågan minskar i grad med intaget. Alltså även alkohol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp. Bra skrivet. En mogen medborgare reagerar på varje ny övervakningsgrej som Staten hittar på - oavsett hur obetydlig den kan verka utan kontext. Det är varje sund medborgares plikt att vara mycket skeptisk mot alla Statens påhitt om samkörningar, register, skanning, övervakning, etc. Annars är vi per definition inte MEDborgare - utan bara undersåtar och konsumentenheter. En mera omfattande övervakning av Stat och Myndighet är vad vi behöver - inte tvärtom. Vår nation bör bli ännu transparentare från Makten och Lagen.

Dom som bara accepterar allt är inte bara lata och usla ovärdiga medborgare - förutom dom rent korkade alltså - dom är också en fara för vårt land - terrorister i slowmotion - landsförädare - opatriotiska helt enkelt. :-D

 

Man kan ju tycka att dagens utveckling är "ok" men med viss reservation för det inte är bekvämt. Men utvecklingen är ju många små steg och till slut upptäcker vi att vi är i ett samhälle som vi inte vill ha men som inte går att backa tillbaka. Därför är det viktigt att strida för småsaker redan nu även om varje detalj i sig blir tillsynes onödigt upphaussad. Men det är inte antalet kameror som är grejjen utan hela processen och vad den leder till. Jag kan tycka att det är ok som det är just nu men inget mer. Det betyder att jag sakta har accepterat den långsamma utvecklingen ända från 70-talet vilket är uppseendeväckande korkat. Men det är ju för att man tror att det är nödvändigt och att utvecklingen inte går att stoppa. Båda dessa är feltänk. Vi får det samhälle vi förtjänar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tycka att dagens utveckling är "ok" men med viss reservation för det inte är bekvämt. Men utvecklingen är ju många små steg och till slut upptäcker vi att vi är i ett samhälle som vi inte vill ha men som inte går att backa tillbaka. Därför är det viktigt att strida för småsaker redan nu även om varje detalj i sig blir tillsynes onödigt upphaussad. Men det är inte antalet kameror som är grejjen utan hela processen och vad den leder till. Jag kan tycka att det är ok som det är just nu men inget mer. Det betyder att jag sakta har accepterat den långsamma utvecklingen ända från 70-talet vilket är uppseendeväckande korkat. Men det är ju för att man tror att det är nödvändigt och att utvecklingen inte går att stoppa. Båda dessa är feltänk. Vi får det samhälle vi förtjänar.

Jag håller med. +1. Kan man kanske kalla det för de små stegens tyranni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Utlänninsförordning (2006:97)

6 kap 2 §

Bestämmelserna i 1 § första stycket gäller inte

1. medborgare i en Schengenstat som reser direkt...

 

Utmärkt. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sprit, alkohol, brännvin, sponken, menar du nog. Droger - om du menar narkotikaklassade molekyler - är en droppe i havet vad gäller spontant våld på offentlig plats (eller vilka platser som helst för den delen).

 

Fast det där låter ju lika vettigt som att säga att Ryanair är bäst i världen på att inte slarva bort väskor, de påstår ungefär det. De slarvar bort väldigt få incheckade väskor per passagerare, men det vore ju mer intressant att veta hur många som slarvas bort i förhållande till totalt antal incheckade väskor. Eftersom det blir så dyrt annars så väljer många nämligen att resa utan incheckat bagage.

 

Översatt till droger, hur vanligt är det att en alkoholpåverkad utövar spontanvåld och hur vanligt är det att en narkotikapåverkad utövar spontanvåld? Givetvis i förhållande till antalet påverkade av de olika drogerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Det betyder att jag sakta har accepterat den långsamma utvecklingen ända från 70-talet vilket är uppseendeväckande korkat. Men det är ju för att man tror att det är nödvändigt och att utvecklingen inte går att stoppa. Båda dessa är feltänk. Vi får det samhälle vi förtjänar.

 

Om samhället var uppbyggt av bara snälla människor hade behovet av övervakning aldrig uppstått.

Men så är det väl inte? Det finns stygga personer som utnyttjar vår godtrogenhet och goda vilja.

I snälla lilla Sverige så vågar vittnen inte vittna pga hot om repressalier. Hells Angels har bildat en stati staten med egna lagar.

Ekonomiska brott har fått en lättmanipulerad marknad iom internet.

Ungdomsmobbing via Facebook och Twitter och andra sociala medier.

Servrar på nätet som kan göra dig anonym och ospårbar.

Extremgrupper använder mobil och internet för att hetsa varandra till stordåd.

Listan blir ju hur lång som helst där den snälla människan, offren, inte har en chans.

 

Tidigare var fingeravtryck det enda utpekande beviset, nu kommer DNA. Det verkar som att många tycker att sporten i brottslighet försvinner ju bättre bevisföringen görs.

Ett DNA-prov kan både fria och fälla vilket ju bl.a resulterat i flera frigivningar av långtidsdömda, ävendödsdömda, men oskyldiga över hela världen. Jag ser DNA-prov som ett integritetsskydd, inte som integritetskränkande.

 

Ovan sagda har alltså bara positiva effekter i ett demokratiskt samhälle, där ett 1984 inte skulle få folkets godkännande.

Så som slutkläm, reducera all form av personlig integritet för de destruktiva bölderna i samhällskroppen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NSA har erkänt nu att man har avlyssnat telefonsamtal utan tillstånd.... och att det även omfattat mail och sms. http://news.cnet.com/8301-13578_3-57589495-38/nsa-admits-listening-to-u.s-phone-calls-without-warrants/

Nej, då läser du galet, de anser sig ha fått sanktionerat att avlyssna sådant genom hemliga beslut/lag*. De har dock inga domstolsbeslut ("warrants" syftar på det här) på det, det stämmer.

 

 

 

*USA har ett lite annorlunda maktfördelningssystem där utvidgningen av lag genom föreskrifter (policy/order et c) är mer omfattande än här (verkställande makten, ytterst presidenten). För att hålla koll på att det blir som det är tänkt har man just ganska ofta utskottsförhör (lagstiftande makten > kongressen).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tekniska och juridiska utvecklingen känns för en lekman som mig att allt som går att göras kommer att göras. Enda hindret är att det måste gå en viss tid så att man låter gemene man tro att man verkligen har tänkt över fördelar och nackdelar. I själva verket sitter man och hoppar på stolen i sin iver att leka med de nya möjligheterna man har fått tills den gågna tidsrymden tillåter effektueringen utan större protester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tekniska och juridiska utvecklingen känns för en lekman som mig att allt som går att göras kommer att göras. Enda hindret är att det måste gå en viss tid så att man låter gemene man tro att man verkligen har tänkt över fördelar och nackdelar. I själva verket sitter man och hoppar på stolen i sin iver att leka med de nya möjligheterna man har fått tills den gågna tidsrymden tillåter effektueringen utan större protester.

Jo, de smyger in mer o mer (på ett lite småfult sätt) så det känns nästan som ett naturligt steg sen. :glare:

 

- - -

 

Nu får Snowden medhåll från 3 f d NSAmedarbetare. http://www.expressen.se/nyheter/gamla-lackor-ger-snowden-stod/ :yeahbaby:

Redigerad av iEricF
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple verkar vara föredömen, både iMessage och FaceTime är krypterade mellan användarna så Apple varken kan eller vill ta del eller lämna ut det som användarna gör. Inte heller sökningar i karttjänsten eller Siri sparas.

 

Källa: Macken

 

For example, conversations which take place over iMessage and FaceTime are protected by end-to-end encryption so no one but the sender and receiver can see or read them. Apple cannot decrypt that data. Similarly, we do not store data related to customers’ location, Map searches or Siri requests in any identifiable form.

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...