Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pages - Sidnumrering


jaypowell

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag skulle bli glad om det är någon på forumet som i punktform skulle kunna förklara för mig hur jag använder funktionen sidnumrering i Pages.

 

Jag vill (vilket är kravet när man skriver en uppsats på högskolan) få sidnumreringen att göra sid 1 (försättsblad) sid. 2 (abstract) och sid 3 (Innehållsförteckning) OSYNLIGA, för att sedan visa sidnummer 4 och framåt.

 

Känner lite irritation att jag inte har lyckats lista ut problemet själv och hoppas på att någon duktig medlem kan ge mig rätsida på pages :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dela in ditt dokument i avsnitt med Infoga > Avsnittsbrytning. Det räcker med ett avsnitt för de inledande sidorna (som inte ska ha pagina) och ett avsnitt för de sidor som ska ha pagina. Ställ alltså markören i början av sid fyra och välj Infoga > Avsnittsbrytning.

 

Använd sen funktionen Infoga > Automatiska sidnummer och välj Visa i > Aktuellt avsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Mattis.se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kommer vi till en följdfråga (...)

 

Jag markerade mina sidor (sid 4 och framåt) gjorde en avsnittsbryttning och fick rätsida på sidnumreringen. Nu inser jag att jag ville lägga till en tom sida (någonstans i mitten) men det går inte så länge "sidorna är hopbuntade" . Hur kan jag smidigast "bryta upp sidorna" för att sedan göra en ny avsnittsbryttning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig inte här, menar du att "Infoga Sidbrytning" inte fungerar?

En avsnittsbrytning är bara en markör i texten. Den gäller tills nästa avsnittsbrytning. Så om du har lagt in en avsnittsbrytning på sidan fyra så gäller den alla sidor från denna och framåt - även de som du lägger till. De gäller ända fram till nästa avsnitt du lägger in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår dig inte här, menar du att "Infoga Sidbrytning" inte fungerar?

En avsnittsbrytning är bara en markör i texten. Den gäller tills nästa avsnittsbrytning. Så om du har lagt in en avsnittsbrytning på sidan fyra så gäller den alla sidor från denna och framåt - även de som du lägger till. De gäller ända fram till nästa avsnitt du lägger in.

 

Jag la in "avsnittsbrytning" på sida 4. Den låste sig fram till sida 21 (vilket var sista sidan i dokumentet). När jag sedan bestämde mig för att infoga en tom sida (Infoga -> Avsnitt -> Tom sida) så kan jag antingen lägga den som sida 3 alternativt sida 22. De andra sidorna är "bundlade" på något sätt..

 

Tänk dig, du arbetar i CS-programen, kör olika layers och sen bestämmer dig för att slå ihop alla till ett layer.

 

Frågan jag ställde var, hur kan jag bryta upp denna avsnittsbrytning? Ställer jag in dokumentet så att "visa sidminiatyrer" läggs på vänster sida, så är sida 4-21 ramat in i gult, och den går inte att bryta upp! (hänger du med?) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag la in "avsnittsbrytning" på sida 4. Den låste sig fram till sida 21 (vilket var sista sidan i dokumentet). När jag sedan bestämde mig för att infoga en tom sida (Infoga -> Avsnitt -> Tom sida) så kan jag antingen lägga den som sida 3 alternativt sida 22. De andra sidorna är "bundlade" på något sätt..

 

Tänk dig, du arbetar i CS-programen, kör olika layers och sen bestämmer dig för att slå ihop alla till ett layer.

 

Frågan jag ställde var, hur kan jag bryta upp denna avsnittsbrytning? Ställer jag in dokumentet så att "visa sidminiatyrer" läggs på vänster sida, så är sida 4-21 ramat in i gult, och den går inte att bryta upp! (hänger du med?) :)

Det verkar som om du la in något annat än en avsnittsbrytning, eftersom det ser ut på det sättet.

 

Hade du markören (blinkande) överst på sid 4 och valde "Avsnittsbrytning"?

post-11001-0-41427100-1370358150.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår principen med avsnittsbrytningen och har nu fått rätt på sidnumreringen :)

 

Följdfrågan var mer lite överkurs. Jag som tänker lite för mycket. Vet inte hur jag ska utveckla mitt resonemang för att det ska kunna bli begripligt,

 

men på ett ungefär, låt oss säga att vi arbetar parallellt i två dokument och vid ett senare tillfälle så vill jag "klistra in" 4 sidor från dokument två, in i dokument ett. I dokument ett har jag redan använd funktionen "avsnittsbrytning" och inser nu att jag vill lägga in dessa 4 sidor någonstans i mitten av detta dokument.

 

För att kunna göra detta, måste jag "radera" avsnittsbrytningen", annars hamnar mina 4 sidor antingen över eller under det aktuella avsnittet. Hur raderar jag avsnittsbrytningen? (självklart förstår jag att jag skulle kunna använda klipp o klista och på så sätt lösa mitt problem) men jag vill veta om det är lika enkelt att ta bort som det är att infoga en avsnittsbrytning.

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev: Så ska det inte bli. Vad la du in egentligen?

 

Du ska kunna klistra in några sidor var som helst.

Du ska kunna lägga in två sidbrytningar var som helst (och därmed få in en tom sida).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du tänker CS och lager och jag tror det är där problemet ligger. :)

 

Du ska inte använda Infoga - Avsnitt - Tom sida. Detta infogar ett nytt avsnitt på en tom sida. Dvs, du infogar inte en tom sida här utan du infogar ett nytt avsnitt - som läggs på en tom sida.

Du ska istället använda Infoga - Sidbrytning. Då får du en ny tom sida inuti ett existerande avsnitt istället för att du lägger till ett nytt avsnitt. Detta kan du göra var som helst i ett avsnitt.

Avsnitt och sida är inte samma sak. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du tänker CS och lager och jag tror det är där problemet ligger. :)

 

Du ska inte använda Infoga - Avsnitt - Tom sida. Detta infogar ett nytt avsnitt på en tom sida. Dvs, du infogar inte en tom sida här utan du infogar ett nytt avsnitt - som läggs på en tom sida.

 

Du ska istället använda Infoga - Sidbrytning. Då får du en ny tom sida inuti ett existerande avsnitt istället för att du lägger till ett nytt avsnitt. Detta kan du göra var som helst i ett avsnitt.

 

Avsnitt och sida är inte samma sak. :)

 

Där har vi svaret, tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag är lite sen på bollen här, men jag tror att problemet är att du från början markerade dina sidor från 4 och framåt och sedan valde att infoga avsnitt. Om du inte hade markerat sidorna utan bara ställt markören i början på sidan fyra så hade sidorna inte blivit ett paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...