Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

I dessa åsktider...


xeric

Rekommendera Poster

Såg en sida med ett tips hur man kan sätt datorn i vila via ett email. Och det vore väl bra om man även kan stänga av datorn den vägen.

 

Man har åkt iväg en sväng - det börjar bli åska, och man kommer på att man glömde stänga av datorn där hemma. :crossfingers:

 

Öppna en bra texteditor, och klistra in:

tell application "System Events" to shut down
Spara som: mail_shutdown.scpt

(Är bra att ha en egen folder i hemfoldern till olika scripts. Min heter "ShellScripts".)

 

I Mail- öpnna inställningarna och gå till regler. Sätt upp en ny som på bilden, men med egna värden. T ex:

Beskrivning: Stäng av via mail.

Email: Ja, din egen (såklart)

Ämne: Stäng av

Kör applescript: ~/ShellScripts/mail_shutdown.scpt

 

remote-sleep-mac-via-email.jpg

 

- - -

 

Vill man kan man ju göra fler olika/liknande för olika ändamål... Sova, stänga av starta om osv. Kika i länkarna nedanför.

 

How to Remotely Sleep a Mac from Anywhere with SSH or an iPhone

Shutdown your Mac using a terminal command

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Janne Suhr

Det tipset räddar hårddisken i din dator, men allt du har på vägen till den kan ändå skadas.

 

ADSL-modem, router, nätaggregat till olika prylar, lösa hårddiskar, NAS, skrivare, TV-mottagare, med mera är alla känsliga för nätspikar vid åskväder.

 

 

Åskan har en förkärlek för elledningar, en bekant fick för några veckor sen åskan in i huset. Blixten kom ut i vägguttagen. Spännande att bo på landet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg en sida med ett tips hur man kan sätt datorn i vila via ett email. Och det vore väl bra om man även kan stänga av datorn den vägen.

 

Man har åkt iväg en sväng - det börjar bli åska, och man kommer på att man glömde stänga av datorn där hemma. :crossfingers:

 

Öppna en bra texteditor, och ...

- - -

 

Vill man kan man ju göra fler olika/liknande för olika ändamål... Sova, stänga av starta om osv. Kika i länkarna nedanför.

 

How to Remotely Sleep a Mac from Anywhere with SSH or an iPhone

Shutdown your Mac using a terminal command

 

 

Tänk vad man kan göra? Fascinerande! :)

 

Det tipset räddar hårddisken i din dator, men allt du har på vägen till den kan ändå skadas.

 

ADSL-modem, router, nätaggregat till olika prylar, lösa hårddiskar, NAS, skrivare, TV-mottagare, med mera är alla känsliga för nätspikar vid åskväder.

 

 

Åskan har en förkärlek för elledningar, en bekant fick för några veckor sen åskan in i huset. Blixten kom ut i vägguttagen. Spännande att bo på landet...

Ja, så är det ju.

 

 

Som det är med alla typer av sådana här funktioner, som man inte riktigt handgripligen kan ha kontroll på. Man måste lita på att det funkar m a o

Så blir det eg mest en kul grej, men för att vara på säkra sidan så gör man det som man alltid har gjort. Dvs ser till att det är avstängt ordentligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips, om inte annat för att stänga ned en dator för att hindra obehöriga att gå in i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Kul grej. Har pillat rätt mycket med reglerna i Mail men aldrig tänkt på att man kan utnyttja dem på det sättet. Nu börjar jag fundera på vilka mer roliga grejer man kan utnyttja det till... :)

 

Att det är bäst att dra ut sladden vet nog alla, men är man inte hemma så är det ju bättre att kunna stänga av datorn än att inte kunna göra något alls.

 

Har överspänningskydd till en av burkarna hemma, men hur bra det skyddar beror ju på vart blixten slår ner. Bättre att ha det än inget skydd men slår blixten ner riktigt nära så lär det inte hjälpa.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man investera i Belkins net surge, garanterar skydd mot nätspikar och åsknedslag.

 

Om det mot förmodan ändå skulle hända något har de en "försäkring" på upp till 10 000 dollar om jag inte missminner mig som täcker det inkopplade :)

 

Om det fungerar återstår att se den dagen jag sitter med skägget i brevlådan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tipset räddar hårddisken i din dator, men allt du har på vägen till den kan ändå skadas.

 

ADSL-modem, router, nätaggregat till olika prylar, lösa hårddiskar, NAS, skrivare, TV-mottagare, med mera är alla känsliga för nätspikar vid åskväder.

 

 

Åskan har en förkärlek för elledningar, en bekant fick för några veckor sen åskan in i huset. Blixten kom ut i vägguttagen. Spännande att bo på landet...

... men för att vara på säkra sidan så gör man det som man alltid har gjort. Dvs ser till att det är avstängt ordentligt!

Yep, allid spännande. yes2.gif

 

Nej, man skall väl inte se det som den "ultimata lösningen" på ngt sätt. Men, det är väl alltid bra om man kan göra ngt. Personligen är jag mest angelägen när det är åska på G, att få ur ADSLpluggen ur jacket (är lite knepigare att fixa via mail ;)).

 

Men, det behöver ju inte vara just för åska - var mest eftersom det var den årstiden nu. Kan ju vara bra att kunna stänga ner sin dator den vägen om man kommer på att man glömde.

 

Vill man kan man ju ha det och "busa med" också. Lägga in på ngn kompis dator ...eller på barnens dator. Så kan man stänga ner när de forts spela sina spel, trots att maten är klar. whistle.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett bra tips, om inte annat för att stänga ned en dator för att hindra obehöriga att gå in i den.

[+] Ja, bara det... :ThumbsUp:

 

Annars kan man investera i Belkins net surge, garanterar skydd mot nätspikar och åsknedslag.

 

Om det mot förmodan ändå skulle hända något har de en "försäkring" på upp till 10 000 dollar om jag inte missminner mig som täcker det inkopplade :)

 

Om det fungerar återstår att se den dagen jag sitter med skägget i brevlådan :)

Det finns lite olika skydd man kan köpa både för ström och tele, oftast är det rätt dyra med, om man vill ha ngt som är bättre.

 

Hittade ingen "Net surge" men väl en sida med deras olika skyddsgrejjer: http://www.belkin.com/us/Products/Power/Surge-Protection/c/WSPWRSP

.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars kan man investera i Belkins net surge, garanterar skydd mot nätspikar och åsknedslag.

 

Källa på det?

Såvitt jag vet finns det INGET som klarar en direktträff av ett åsknedslag.

 

Jag hittar inget som heter just "Belkin net surge". Vad är den korrekta beteckningen?

Menar du en fördelardosa med överspänningsskydd som man bara sätter i eluttaget? Det kallas "finskydd" och hjälper inte särskilt mycket.

 

http://www.vattenfall.se/sv/askskydd.htm

 

Bor man på landet ska man ha ett riktigt inledningsskydd (så kallat mellanskydd) kopplat i elskåpet.

http://www.transient.se/frame/inledningsskydd.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa på det?

Såvitt jag vet finns det INGET som klarar en direktträff av ett åsknedslag.

 

Jag hittar inget som heter just "Belkin net surge". Vad är den korrekta beteckningen?

Menar du en fördelardosa med överspänningsskydd som man bara sätter i eluttaget? Det kallas "finskydd" och hjälper inte särskilt mycket.

 

http://www.vattenfall.se/sv/askskydd.htm

 

Bor man på landet ska man ha ett riktigt inledningsskydd (så kallat mellanskydd) kopplat i elskåpet.

http://www.transient.se/frame/inledningsskydd.pdf

 

Ursäktar det luddiga inlägget, den kallas Belkin Surge Protector.

 

Informationen jag finner på deras hemsida styrker inte heller det jag sagt, ska få fram min instruktion på den varianten som jag köpt.

 

Där står att Belkin försäkrar kopplad utrustning mot nätstörningar, spikar och åsknedslag till ett försäkrat värde om ca 100 000 :- om inte minnet sviker mig.

 

Frågan är om de ändrat något i sitt "avtal" från när jag köpte min ?

 

Tills vidare reviderar jag mitt svar till jag vet inte :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Belkin har en försäkring. Det är ju en annan sak än garanterat skydd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Belkin har en försäkring. Det är ju en annan sak än garanterat skydd. :)

 

Ok då fick vi det klarlagt ;) Tror vi pratade om varandra.

 

Jag lever inte i tron om att min Belkin kommer rädda min dator vid ett direkt nedslag !

 

Åska är något skit att skydda sig emot, men är man noga med backup ser jag ingen anledning att oroa mig över en eventuellt grillad dator :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blixtlås är mycket bättre än åskledare. Luften leder åskan mycket bättre än metall, för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep, allid spännande. yes2.gif

 

Nej, man skall väl inte se det som den "ultimata lösningen" på ngt sätt. Men, det är väl alltid bra om man kan göra ngt. Personligen är jag mest angelägen när det är åska på G, att få ur ADSLpluggen ur jacket (är lite knepigare att fixa via mail ;)).

 

Men, det behöver ju inte vara just för åska - var mest eftersom det var den årstiden nu. Kan ju vara bra att kunna stänga ner sin dator den vägen om man kommer på att man glömde.

 

Vill man kan man ju ha det och "busa med" också. Lägga in på ngn kompis dator ...eller på barnens dator. Så kan man stänga ner när de forts spela sina spel, trots att maten är klar. whistle.gif

Men du, ett script som stänger av strömbrytaren eller telefonjacket borde väl för fasiken gå att fixa ? :pompoms::pompoms::pompoms:

 

post-67957-0-94519500-1370344475.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Men du, ett script som stänger av strömbrytaren eller telefonjacket borde väl för fasiken gå att fixa ? :pompoms::pompoms::pompoms:

 

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

Det här kanske kan vara en lösning: http://www.qgate.se

 

För övrigt en fördel med bärbar burk, åskar det så kör jag på batteri, eventuellt med telefonen som åskskyddad internetutdelare. http://www.imdb.com/title/tt1411238/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du, ett script som stänger av strömbrytaren eller telefonjacket borde väl för fasiken gå att fixa ? :pompoms::pompoms::pompoms:

 

attachicon.gifSkärmklipp.JPG

 

 

Det här kanske kan vara en lösning: http://www.qgate.se

 

För övrigt en fördel med bärbar burk, åskar det så kör jag på batteri, eventuellt med telefonen som åskskyddad internetutdelare. http://www.imdb.com/title/tt1411238/

Inser att jag inte längre hänger med i allt som finns, lösningen finns redan :) Såklart! :) Förstås :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fast att via mobilen bryta strömmen till eluttaget datorn är kopplad till skyddar ju inte mycket mer mot åska än att stänga av datorn. Samma med grenuttag som har strömbrytare. Sladden bör ändå dras ut vid åska om man vill vara riktigt säker.

 

Sedan är det ju en kul grej som man kan ha mycket annan nytta av det här med fjärrstyrd elutrustning.

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul grej. Har pillat rätt mycket med reglerna i Mail men aldrig tänkt på att man kan utnyttja dem på det sättet. Nu börjar jag fundera på vilka mer roliga grejer man kan utnyttja det till... :)

[+] Ja, det är ju sånt som är lite kul. När man hittar en grejj/teknik, och sen börjar komma på egna användningsområden. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här ju mest en skojig grej, men kul är den. Och inte så dum alls, egentligen. Så jag måste ju testa! Alltid kul att prova och lära sig nya grejer. :D:galetglad::w00t::hihihi:

 

Men jag stötte på patrull.

 

fixade Applescriptet. Men kan inte lägga in den som en Regel. Jag har ingen bläddra fram funktion i Regelrutan som jag antar att Choose... är i iEricF:s bild? Hur får man in den funktionen? Skriptet kan jag alltså inte installera.

så här ser det ut i mitt Regelfönster:

 

post-67957-0-06587900-1370376666_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Det här ju mest en skojig grej, men kul är den. Och inte så dum alls, egentligen. Så jag måste ju testa! Alltid kul att prova och lära sig nya grejer. :D:galetglad::w00t::hihihi:

 

Men jag stötte på patrull.

 

fixade Applescriptet. Men kan inte lägga in den som en Regel. Jag har ingen bläddra fram funktion i Regelrutan som jag antar att Choose... är i iEricF:s bild? Hur får man in den funktionen? Skriptet kan jag alltså inte installera.

så här ser det ut i mitt Regelfönster:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-06-04 kl. 22.04.45.png

Samma utseende hos mig, OS X 10.8.3, Mail 6.3. Om jag klickar på Inga skript installerade så kan jag välja Visa i Finder. Där kan jag sedan dra skripten till rätt mapp, som verkar vara ~/Library/Application Scripts/com.apple.mail/. När de ligger där så syns de i listan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har dem gjort om det? I min (5.3) fanns den med. Undra om det går att dra->släppa den direkt på där, och man kanske lurar den. :unsure:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma utseende hos mig, OS X 10.8.3, Mail 6.3. Om jag klickar på Inga skript installerade så kan jag välja Visa i Finder. Där kan jag sedan dra skripten till rätt mapp, som verkar vara ~/Library/Application Scripts/com.apple.mail/. När de ligger där så syns de i listan.

Ok, gjorde så. Mappen låg som sagt i Biblioteket. Så nu är scriptet installerat i Regeln.

Så nu provade jag att maila mig själv med ämne Sleep Now. Men inget hände, så något fel har jag väl gjort kan tro ;)

 

Kommandot la jag i:

 

post-67957-0-00415900-1370409663_thumb.png

 

Antar att det är nå fel?

 

Som sagt, alltid kul å testa nya grejer och på så sätt lära sig, nu är väl inte det här världens grej att få till men lite frustrerande blir jag allt över att jag inte fick till det.

 

Så på´t igen.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-67957-0-06587900-1370376666_thumb.p

 

Ok, gjorde så. Mappen låg som sagt i Biblioteket. Så nu är scriptet installerat i Regeln.

Så nu provade jag att maila mig själv med ämne Sleep Now. Men inget hände, så något fel har jag väl gjort kan tro ;)

 

Kommandot la jag i:

 

attachicon.gifSkärmavbild 2013-06-05 kl. 07.21.01.png

Provat med liten bokstav i "now"? (ifall det är känsligt mot stora/små bokstäver)

 

Vad är det där "Kommandot 1" som syntes på 2'a bilden?

 

Prova starta om Mail, utifall programmet vill/behöver läsa in det vid uppstart. noidea.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Provat med liten bokstav i "now"? (ifall det är känsligt mot stora/små bokstäver)

 

Vad är det där "Kommandot 1" som syntes på 2'a bilden?

 

Prova starta om Mail, utifall programmet vill/behöver läsa in det vid uppstart. noidea.gif

Kommandot 1? Ja, det undrar jag också. Har inte skrivit in det iaf,

Jag hade nog liten bokstav i now!

 

hm hm, nu har jag iaf i stora drag förstått tekniken så nu får jag testa och göra om o greja lite så kanske det ger sig ;):)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag testade med nu, och jag tror att iEricF har rätt. Testa att få rätt med stora små bokstäver och starta om Mail. Funkade bra för mig, men med ett oväntat inslag.

 

Datorn stängde sig omedelbart då mailet kom in. Jag hann inte ens se "badgen" för nytt mail på Mail ikonen. Men när jag startade om datorn så stängde den omedelbart av sig igen - regeln verkade köras en gång till. Andra gången jag startade datorn så startade den som den skulle och jag ändrade regeln i mail till att markera meddelandet som läst och köra AppleScriptet. Det funkade bättre.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...