Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Skugge

Utbildning - vägen ut ur arbetslöshet?

Rekommendera Poster

Axelman

För att återgå till ämnet:

Utbildning kan vara en del i att motverka arbetslöshet men det kommer aldrig att vara den enda lösningen.

Det finns rent allmänt en tendens att vilja hitta en lösning på hela problemet. Det gäller energi, åldringsvård mm.

Jag tror att i de allra flesta fall måste man samla ihop många olika åtgärder för att lösa ett problem; ex arbetslösheten.

Ska vi vara i framkant måste ju även kreativiteten prioriteras inte bara kunskapsnivån.

Jag har nog berättat förut hur jag har sett att kreativiteten minskat bland barnen under de år jag arbetat med teater. Ungarna får allt svårare att tänka utanför det vanliga och har svårt att se fler lösningar på ett och samma problem. Det verkar sprida sig en inställning att det bara finns ett rätt och resten är fel. Hur motverkar vi det tänkandet? Och vad är det i den nuvarande skolan; samhället, kulturen som utlöser det?

Finns det 1000 jobb så hjälper det ju inte att utbilda 2000. Det blir inte fler jobb. Däremot kan det vara en stor hjälp att det finns utbildade människor när konjunkturen vänder. Det kan ju också vara så att med fler högutbildade kommer fler att söka sig utomlands och få inspiration och ideer som kan resultera i fler arbeten hemma. Men om det vet man inget... Det känns mer som om vi tappar bra ideer snarare än får flera in i boet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Alix
Postad (redigerade)

Arbetsgivarna klagar ju på att 25-åringarna inte har den femåriga akademiska utbildning som arbetsgivarna vill ha sedan tre år tillbaka, på att nämnda 25-åringar därtill - om de nu råkar ha den där utbildningen - saknar 5 års arbetslivserfarenhet, och indirekt på att 25-åringarna vägrar sterilisera sig. Annars skulle arbetsgivarna anställa betydligt fler.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mattiasgbg

För att återgå till ämnet:

Utbildning kan vara en del i att motverka arbetslöshet men det kommer aldrig att vara den enda lösningen.

Det finns rent allmänt en tendens att vilja hitta en lösning på hela problemet. Det gäller energi, åldringsvård mm.

Jag tror att i de allra flesta fall måste man samla ihop många olika åtgärder för att lösa ett problem; ex arbetslösheten.

Ska vi vara i framkant måste ju även kreativiteten prioriteras inte bara kunskapsnivån.

Jag har nog berättat förut hur jag har sett att kreativiteten minskat bland barnen under de år jag arbetat med teater. Ungarna får allt svårare att tänka utanför det vanliga och har svårt att se fler lösningar på ett och samma problem. Det verkar sprida sig en inställning att det bara finns ett rätt och resten är fel. Hur motverkar vi det tänkandet? Och vad är det i den nuvarande skolan; samhället, kulturen som utlöser det?

Kan Google och bärbart internet vara en orsak? För några år sedan kunde man snacka ett bra tag om när någon skiva släpptes, var det 82, nä, för då kom en annan skiva som var minst ett år tidigare osv. Men det var nog på 80-talet. Nu googlar någon inom tre minuter, sedan vet man.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...