Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utbildning - vägen ut ur arbetslöshet?


Skugge

Rekommendera Poster

Allt som oftast brukar politiker säga att Sverige ska utbilda sig ur krisen och bli ett land som exporterar kvalificerade tjänster och högteknologi. Och för individer som har svårt på arbetsmarknaden är den bästa lösningen utbildning och åter utbildning. Eller? Kan någon få ihop det med att resurserna för utbildning krymper över hela fältet? Nu visar det sig att antalet utbildningsplatser på universitet och högskola har minskat med 16 000 platser de senaste tre åren och prognoser säger att de ska krympas med ytterligare 10 000 kommande fyra år. Trots att antalet sökande är rekordstort och växer för varje år.

 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5552969

 

http://www.sulf.se/Universitetslararen/Arkiv/2012/Nummer-9-12/Rekordmanga-sokande--ocksa-i-ar--hog-utbildning-banar-vag-till-jobb/

:stjarnsmall:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs också en fungerande meritokrati för att formell utbildning ska "löna sig". Den är svag i Sverige; här är det kontakter och slaskuttrycket "personliga egenskaper" som är avgörande. Meritokratin tilltar ju längre västerut man kommer. Jag har personlig erfarenhet av invandrare/invandrarbarn i Sverige som flyttar till Storbritannien eller USA just för att dra nytta av meritokratin. De har just inga kontakter eller "goda personliga egenskaper". Man kan göra bort sig på annat sätt i Sverige också; man kan ha varit sjuk och/eller arbetslös länge. Då har man definitivt inte längre några "goda personliga egenskaper". Jag har en helsickes massa akademiska meriter och massor av arbetslivserfarenhet/kompetens. Men jag har varit sjukskriven/arbetslös sedan början av 2009 och då spelar det ingen roll längre. Jag är körd på arbetsmarknaden.

 

Ett exempel: Jag har tidigare jobbat på FK. Jag sökte jobb där och blev omgående kallad till intervju. Den gick utmärkt men till slut hörde chefen av sig och tyckte att det var osäkert om jag skulle tåla stress, med tanke på min sjukskrivning, et cetera. Denna farhåga omöjliggjorde anställning trots att alla statliga myndigheter tillämpar sex månaders provanställning. Sedan sökte jag andra jobb på FK men blev aldrig kallad till intervju. Jag hörde av mig till HR-enheten och då meddelade de utan omsvep att denna chefs omdöme gällde alla typer av jobb på FK. Jag var svartlistad, helt enkelt. Så går det till även hos de arbetsgivare som säger sig ha den mest humana rekryteringspolicyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, utbildning är inte mycket värt om man inte söker jobb där man måste ha en viss examen, som sjuksköterska, civilingenjör eller liknande.

Å andra sidan är det nog bra att man inte stirrar sig blind på formella meriter. Jag känner många plugghästar som har toppbetyg, men som har väldigt ytlig förståelse för det de läst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Sverige ska hamna i en situation där vår kunskap, forskning osv ska vara attraktivt utomlands måste det satsas enorma pengar från staten till att uppmuntra villkorsfri forskning. Då kan man vara i framkant och nivån höjs rent allmänt.

Jag tror att det är möjligt, men eftersom jag misstänker att viljan att satsa på något annat än det som kortsiktigt gynnar företagsamheten, saknas från politiskt håll tror jag inte heller att det kommer att ske i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en annan... men skulle inte detta kunna platsa i politiktråden? Jag ser inget särskilt behov av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en annan... men skulle inte detta kunna platsa i politiktråden? Jag ser inget särskilt behov av tråden.

Du är ju moderator och bestämmer sådant. Du kan ta bort mitt inlägg om du vill, hursomhelst, det var mycket skrik för lite ull där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag ville snarare ha en motivering för att fortsätta tråden. Annars åker den nog in i Npol-tråden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag ville snarare ha en motivering för att fortsätta tråden. Annars åker den nog in i Npol-tråden

Det finns i så fall ingen anledning att ha klimat- eller vargtråd heller, då, för att nämna några. Ska man vara konsekvent ska man vara konsekvent, annars ska man vara konsekvent inkonsekvent. :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den konsekventa inkonsekvensen är att vi pratar ju om detta redan i politiktråden medan klimattråden är lite på sidan och huruvida vargtråden ska vara eller inte vet jag inte. Jag försöker tänka på nuet så vi inte har en massa trådar om samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga erfarenhet är att det är roligare att diskutera i trådar som rör specifika ämnen än allmänna typ politik.

Det blir ofta spretigt och fler ämnen avhandlas samtidigt vilket gör att man måste använda citatfunktionen mycket mer och tråden växer; inte bara till nytt innehåll.

:) Om man hårdrar det hela skulle vi kunna ha två trådar i papperskorgen. En som heter "på skoj" och en som heter "på allvar" :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min personliga erfarenhet är att det är roligare att diskutera i trådar som rör specifika ämnen än allmänna typ politik.

Det blir ofta spretigt och fler ämnen avhandlas samtidigt vilket gör att man måste använda citatfunktionen mycket mer och tråden växer; inte bara till nytt innehåll.

:) Om man hårdrar det hela skulle vi kunna ha två trådar i papperskorgen. En som heter "på skoj" och en som heter "på allvar" :totaltgalen:

Eller två papperskorgar...... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag ville snarare ha en motivering för att fortsätta tråden. Annars åker den nog in i Npol-tråden

Är nog bra att ha som egen tråd. Ämnet är ju rätt omfattande. Blir nog lätt att parallella ämnen kanske drunkar i politiktråden då.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utbildning var mycket på tapeten i Husbytråden, en annan slags politiktråd. Politiktråden borde kanske döpas om till "The Usual Suspects slänger käft"-tråden? :w00t:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstar för att vi kör på i denna. Som Alix så fint påpekade, vi är konsekvent inkonsekventa. Vi har ju ett flertal kaffe-trådar, en tråd för godmorgon, en tråd för godkväll och en för godmiddag osv... ska vi då ha stora kaffetråden och hälsningstråden?

Nej, de fyller alla sitt syfte på sitt sätt, kan också se nyttan med att lyfta ut och smalna av ett ämne, även om det finns kopplingar i andra trådar. Händer ju att vi bryter loss ämnen från "vad gör du idag" osv.... ibland så slänger vi in ämnen i befintliga. Beror på omständigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röstar för att vi kör på i denna. Som Alix så fint påpekade, vi är konsekvent inkonsekventa. Vi har ju ett flertal kaffe-trådar, en tråd för godmorgon, en tråd för godkväll och en för godmiddag osv... ska vi då ha stora kaffetråden och hälsningstråden?

 

Nej, de fyller alla sitt syfte på sitt sätt, kan också se nyttan med att lyfta ut och smalna av ett ämne, även om det finns kopplingar i andra trådar. Händer ju att vi bryter loss ämnen från "vad gör du idag" osv.... ibland så slänger vi in ämnen i befintliga. Beror på omständigheterna.

Just så! Det där forumet du beskriver känner jag igen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gött. Ville bara kolla inan jag klampade på. Vi låter den rulla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöder oxå att ha en särskild utbildningstråd. Stort å viktigt ämne.

Skulle gärna se en utrikespolitisk tråd oxå så man slipper palestinafrågan i politiktråden, den bara rör upp känslor, ännu mer...

Nån får gärna ta bort detta inlägg nu när jag meddelat mitt stöd för denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stöder oxå att ha en särskild utbildningstråd. Stort å viktigt ämne.

Skulle gärna se en utrikespolitisk tråd oxå så man slipper palestinafrågan i politiktråden, den bara rör upp känslor, ännu mer...

Nån får gärna ta bort detta inlägg nu när jag meddelat mitt stöd för denna.

 

Din tråd, dina regler ;) (Politiktråden)

 

Vi kör på här i denna tråden med utbildningsrelaterat material.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå... ska det pratas utbildning, eller...? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att återgå till ämnet:

Utbildning kan vara en del i att motverka arbetslöshet men det kommer aldrig att vara den enda lösningen.

Det finns rent allmänt en tendens att vilja hitta en lösning på hela problemet. Det gäller energi, åldringsvård mm.

Jag tror att i de allra flesta fall måste man samla ihop många olika åtgärder för att lösa ett problem; ex arbetslösheten.

Ska vi vara i framkant måste ju även kreativiteten prioriteras inte bara kunskapsnivån.

Jag har nog berättat förut hur jag har sett att kreativiteten minskat bland barnen under de år jag arbetat med teater. Ungarna får allt svårare att tänka utanför det vanliga och har svårt att se fler lösningar på ett och samma problem. Det verkar sprida sig en inställning att det bara finns ett rätt och resten är fel. Hur motverkar vi det tänkandet? Och vad är det i den nuvarande skolan; samhället, kulturen som utlöser det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag det impopulära svaret på, förbjud datorspel! Det triggar absolut ingen uppfinningsförmåga eller kreativitet, man uppmuntras bara i att tänka som spelutvecklaren tänker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag det impopulära svaret på, förbjud datorspel! Det triggar absolut ingen uppfinningsförmåga eller kreativitet, man uppmuntras bara i att tänka som spelutvecklaren tänker.

Har en tioåring idag spelat mer datorspel än en tioåring för tio år sedan?

Jag trodde det hade stabiliserats nu och dessutom borde hoppandet och skuttandet med wii ha en positiv inverkan men det ser jag inget av.

Datorspel kan vara en del av problemet men jag tvivlar på att det är hela sanningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt det är en stor del av sanningen, vad tränas man inte i kreativitet när msn bygger skogskoja, eller fantiserar ihop andra världar när man leker affär, doktor, rallyförare, astronaut etc etc?

Dock kan vi inte förbjuda spel så jag vet inte vad göra faktiskt. Mycket mera problemlösande uppgifter, lekar etc i skolan kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...