Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går det att avvisa utan att såra?


ClCdCm

Rekommendera Poster

Hur ska man egentligen göra om nån stöter på en men man själv inte är intresserad alls? Går det att sköta snyggt utan att såra?
Just nu är det otroligt nog två tjejer som fattat tycke för mig, men tyvärr finns inget intresse tillbaks från min sida, av många olika skäl. Den ena är väldigt öppen och direkt med det, och då vet jag inte vad jag ska svara, så jag svarar inget alls och låtsas som om det regnar och känner mig jättedum. Den andra är mer subtil, så där bara jag spelar dum och är vänlig tillbaks.

Smickrande att vara föremål för intresse, men det hade varit skoj om det hade varit från nån jag själv var intresserad av, eller skulle kunna se mig bli intresserad av. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Så länge man inte själv ger ett intryck av att vara intresserad av deras ev uppvaktande så är det väl ingen som bör bli sårad.

Blir de för enträgna om att vilja inleda ett förhållande är det bara att artigt svara att man inte är intresserad av ett förhållande på det planet.

 

Inte fan blir jag sårad om jag får nobben om jag stöter på en tjej, finns ju tusen andra att välja på..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle snarare bli sårad av att jag blir ignorerad när jag stöter på någon, det är respektlöst. Antagligen kan jag bli ledsen eller besviken om jag blir avvisad, men inte sårad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite sårade kommer dom nog att bli, oavsett hur du sköter det. Det gör väl alltid ont att gilla nån som inte gillar en tillbaka?

Men däremot betyder det ju inte att hela världen rasar samman.

Man ska väl inte uppmana någon att ljuga men min erfarenhet är att det alltid är lättare att acceptera om personen redan gillar nån annan; det blir inget avvisande av en själv utan snarare ett bejakande av nån annan.

Oavsett; spela inte med, visa tydligt att du inte är intresserad med gärningar eller ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ärlig och vänta inte för länge. Man behöver ju inte vara brutalt ärlig utan ta det som det blir bäst med vem du är och det tillfälle som är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte fan blir jag sårad om jag får nobben om jag stöter på en tjej, finns ju tusen andra att välja på..

Blah, blah... :chockadskeptisk:

Om jag å andra sidan stöter på en tjej så är det för att jag tycker om henne.

Så risker tar man allt oavsett om man är man eller kvinna...

Så mitt svar till TS är att flickorna får allt finna sig i att de också tar en risk och ta konsekvenserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen lösning - lidande kommer att ske. Större delen av senaste 5000 åren av västerländsk kultur - sånge, texter, filmer, bidler, etc, etc - handlar om detta.

Det finns ingen lösning. bara att lida och gå vidare (i detta fall för tjejerna, men är man mycket känslig som jag t.ex. så lider man av att avvisa också - och att t.ex. göra slut är ett helvete) - endast tiden kan fixa biffen. Tiden. Avtrubbning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte klarar av att sägs nej får du väl gifta dig med dom? :)

Och Centern, som sitter i regeringen, vill ju avskaffa förbudet mot månggifte. Verkar vara klappat och klart, med andra ord. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst. Du får bo ihop med hur många du vill. Det är bara det gammalmodiga giftermålet som är begränsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men varför det?! Om man får gifta sig inom könet borde man få gifta sig med flera oxå då det ursprungliga tabut s a s ändå är brutet... Men ot...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men varför det?! Om man får gifta sig inom könet borde man få gifta sig med flera oxå då det ursprungliga tabut s a s ändå är brutet... Men ot...

Att denna monogamiska lag hänger kvar är nog rent juridiskt; det kan uppstå mycket, mycket komlicerad juridik vid en skiljsmässa mellan tre eller fler personer.

För mig får dom ha vilka regler som helst i giftasbalken - det är fullständigt ointressant då jag aldrig skulle komma på en så befängd ide som att gå till Staten - eller ännu värre en religion i kombination med StatsRegistrering - bara för att man vill leva ihop med någon och fortplanta sig. Jag förstår absolut inte vad Staten har med denna högst privata sak att göra. Det är absurt i min värld - och turligt nog har alla kvinnor jag levt med genom åren också varit upplysta medborgare.

Hur många partners man vill leva med är givetvis också en privatsakt som Staten ska ge fan i - och alla andra ska också ge fan i det och sköta sig själv i detta ärende. Monogami är dessutom inget naturtillstånd - det är en sociokulturell struktur som i vissa agrokulturer hade sina fördelar. Att det idag är en obsolet struktur är ju kristallklart, men den största globala kulturprocucenten - USA - säljer in monogamin stenhårt med rabiat frenesi; kärnfamiljen (som absolut inte är ett naturtillstånd utan uppstod för bara drygt 100 år sedan - ett modernistiskt projekt som har med industrialismen att göra - men absolut inte "naturligt" - en nymodighet kan man säga).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stökar till arvsreglerna, bland annat. Det är inte bara de som gifter sig som påverkas.

Hur då? Sambor ärver inte varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte på månggifte, som Semmelman undrade över.

OK. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att denna monogamiska lag hänger kvar är nog rent juridiskt; det kan uppstå mycket, mycket komlicerad juridik vid en skiljsmässa mellan tre eller fler personer.

För mig får dom ha vilka regler som helst i giftasbalken - det är fullständigt ointressant då jag aldrig skulle komma på en så befängd ide som att gå till Staten - eller ännu värre en religion i kombination med StatsRegistrering - bara för att man vill leva ihop med någon och fortplanta sig. Jag förstår absolut inte vad Staten har med denna högst privata sak att göra. Det är absurt i min värld - och turligt nog har alla kvinnor jag levt med genom åren också varit upplysta medborgare.

Hur många partners man vill leva med är givetvis också en privatsakt som Staten ska ge fan i - och alla andra ska också ge fan i det och sköta sig själv i detta ärende. Monogami är dessutom inget naturtillstånd - det är en sociokulturell struktur som i vissa agrokulturer hade sina fördelar. Att det idag är en obsolet struktur är ju kristallklart, men den största globala kulturprocucenten - USA - säljer in monogamin stenhårt med rabiat frenesi; kärnfamiljen (som absolut inte är ett naturtillstånd utan uppstod för bara drygt 100 år sedan - ett modernistiskt projekt som har med industrialismen att göra - men absolut inte "naturligt" - en nymodighet kan man säga).

 

Problemet är att äktenskap/förhållanden mellan en kvinna och flera män knappt existerar. Så att bejaka polygami i juridisk alternativt informell mening är de facto antifeministiskt. Ska man bejaka polyknulleri så är det ungefär som att bejaka prostitution. En översittare, en MAN, drar över sina offer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men varför det?! Om man får gifta sig inom könet borde man få gifta sig med flera oxå då det ursprungliga tabut s a s ändå är brutet... Men ot...

Egentligen är det där en ickefråga. Du kan vara sambo med en grupp på 32 kvinnor (och män om så önskas) om du vill det, arvsrätten löser du med att din samlade förmögenhet testamenteras till att fördelas på dina 32 konkubiner. Det är bara "giftermål" som inte är tillåtet, vilket är knasigt. Barnen har ändå arvsrätt så fort du erkänt dem som dina. Det är bara omvänt, om en kvinna har 32 män som det blir knas, då går samhället i spinn och måste "bevisa" vem av de 32 som är far till barnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att äktenskap/förhållanden mellan en kvinna och flera män knappt existerar. Så att bejaka polygami i juridisk alternativt informell mening är de facto antifeministiskt. Ska man bejaka polyknulleri så är det ungefär som att bejaka prostitution. En översittare, en MAN, drar över sina offer.

Det stämmer, men bara för att en struktur kan vara förtryckande så kan man inte förbjuda den.

 

Det är en mänsklig rättighet att välja partnerstruktur - och som många mänskliga rättigheter så kan det gå åt helvete med det. Men det är ingen grund att skriva lag på.

 

Och vad ska du göra med dom kvinnor som VILL dela en man? Ja, vad ska vi göra med dessa förrädare av kvinnosaken? Själv är jag en frigjord människa och om flera kvinnor tänder på EN man och vill dela honom och tänder på själva delandet...underdånigheten...slaveriet... - om vi nu håller oss vid sexfixeringen - så är det OK i min bok. Individers sexualitet är alltid unik och så länge man inte ger sig på barn, djur eller skadar någon mot dess vilja; då är allt ok. Vill du begränsa vad som är "narturlig" sexualitet? Förbjuda Sado-Macho kanske? Hur är det med bögarna? Eller är det bara när kvinnor har fel sexualitet - att dom vill ägas och förslavas av en man - gärna i flock av honor - som dina blåljus slår på?

 

Själv har jag inga åsikter alls om andra människors sexualitet. Jag är frigjord och upplyst. Avspänd. Kämpar dessutom för kvinnord lika rätt i samhället - min mor är aktiv feminsit sedan 30 år. Min syster ger man sig inte på :-D.

 

När man springer runt med godhetens lans ska man ta det försiktigt så man inte omedvetet halkar in på fascistoida spår. Man får ALDRIG glömma individen. Människan. Den unika. Man får inte låsa in eller reglera Människan för att skydda andra människor som kanske kan hamna i trubbel.

 

 

EDIT:

Redigerat bort ett stycke som anmälts och det anses opassande att påstå sådana saker om någon annan.

 

/Moderator

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att äktenskap/förhållanden mellan en kvinna och flera män knappt existerar. Så att bejaka polygami i juridisk alternativt informell mening är de facto antifeministiskt. Ska man bejaka polyknulleri så är det ungefär som att bejaka prostitution. En översittare, en MAN, drar över sina offer.

Inte så säker på det där med översittare, två kvinnor och en man hamnar ju mannen direkt i underläge, kvinnorna skulle alltid bestämma, man har ju liten bestämmanderätt med en kvinna tänk dig då två-tre-eller-fler som bestämmer över en, och gör man nåt de inte gillar så har man ju alla emot sig, då ändrar man sig nog snabbt. Kvinnor i ett harem i typ österland har det kanske inte så pest som vi kanske tror, de har ju sällskap av varann hela dagarna och är försörjda, det enda dom behöver göra är att nån gång ibland släppa till, mannen drar ju över sina "offer" mer sällan på detta vis än en man i vår kultur som gör det oftare per kvinna räknat, blir färre gräl där om huvudvärk etc. Snarare kanske kvinnorna kan skaffa sig unga älskare för mannen lär ju inte märka det. Frågan är om det bara är frivilligt så kanske harem är en bättre konstruktion för kvinnorna än för mannen? I vårt samhälle skulle de kunna lägga ner mer tid på karriären än att va ensam kvinna om att serva man, barn och hus (en kvinna gör väl fortfarande 60% eller nåt hemarbete, med två kvinnor kan de göra 30% var och mannen 40%... :D ) Jämställdhet, kanske inte, men det är ju ojämnställt i kvinnans favör, eller (?), bättre än här där mannen fortfarande har ett litet men ändå - övertag.

Obs allt ovan skriver jag inte som om det är sanningen, jag är inte säker på nåt egentligen. Detta är naturligtvis inget jag skulle vilja, det skulle kanske inte passa mig, jag tycker gammaldags tvåsamhet som svanarna t ex har är nåt fint, men om andra vill nåt annat så är det inget jag lägger mig i, alla ska få göra som de vill så länge det inte skadar nån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler vd:ar bland börsnoterade företag heter Johan än som är kvinnor. Detta anslående faktum brukar jag numera dra fram när man försöker släta över könsmaktsordningen i Sverige. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Kronisk vänstrare :whistling::hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låtsas bli ihop med dom båda, den dagen de blir varse varann så blir du ett svin och problemet löst. :)

 

Alt. bjud ner syrran och gå ut på stan med en barnvagn och se fånigt lyckliga ut.

 

Anlägg tangorabatt. Och ta på golftröja.

 

Hyr en knallrosa Fiat 500 en vecka.

 

Köp midjeväska.

 

Och en cape å käpp med silverhandtag.

 

Eller en osynlighetsmantel.

 

stålmannen-dräkt.

 

Bjud ut dom på middag var för sig och betala bara för dig, exakt på kronan, ring en taxi och följ var å en hem hem men när ni kommer fram säg att de får betala för du kunde gått.

 

Finns massor med saker man kan göra. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol: +1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...