Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upploppen i Husby


kiwi

Rekommendera Poster

Ännu ingen som har startat en tråd som behandlar det som händer i Stockholmsförorterna just nu, med brända bilar, stenkastning mot polis m.m., så jag startar en.

 

Om vi nu kan hålla oss städade i debatten. ;)

 

Åsikter, någon?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 328
  • Created
  • Senaste svar

Ännu ingen som har startat en tråd som behandlar det som händer i Stockholmsförorterna just nu, med brända bilar, stenkastning mot polis m.m., så jag startar en.

 

Om vi nu kan hålla oss städade i debatten. ;)

 

Åsikter, någon?

 

 

/ Kiwi

 

Borde inte du som trådskapare ha lite åsikter först?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För högern är sådana här upplopp när underklassen ger sig på sina egna och sina egnas egendom inga större problem - inget att oroa sig över.

När underklassen organiserar sig och drar in till dom besuttna stadsdelarna så blir det en anna femma - DET är ett problem för högern (och för alla som besitter makten när det sker).

Så - man väntar ut det hela och låter polisen och juridiken städa upp, men några förändringar planeras givetvis inte. Detta är helt enkelt ett pris som måste betalas för nyliberalismen och att underklassen tuttar på sina egna förorter och vandaliserar grannarnas butiker är ett mycket lågt pris för högern.

 

Det är alltid sorgligt att se hur dom riktigt riktigt korkade och oupplysta elementen ur underklassen flippar ut istället för att försöka göra något vettigt...t.ex. åka in till Djursholm och tutta på ett par Lexus. Eller varför inte en trip till Stureplan och krossa fönster på lyxbutikerna där? Eller ännu bättre; organisera sig och långsiktigt planera ett demokratiskt övertagande av makten och kasta ut högern.

Men dessa puckon - dom är inte så många som sätter eld på bilar etc - är totalt väck i skallen; en del är psykopater/sociopater eller mentalt handikappade (alla möjliga bokstavskombinationer) - dom är tillfälligt ute från behandlingshem och annan ungdoms"vård" och hade ett party så att säga. Dom vet ingenting om klasser och förtryck - en del är analfabeter - och drivs inte av någon ideologi; dom har helt enkelt ingenting att förlora och ett fett upplopp tackar man ju inte nej till...det händer inte så mycket i övrigt. Ger man dom lite pengar och ett par coola snikers så håller dom sig lugna - man kan lugnt köpa deras fred och deras förebilder är ganstarappare från USA.

 

Jag kommer själv från understa underklassen och har sett detta i hela mitt liv hur underklasslödder ger sig på sin egen klass. Det är precis vad högern vill; att missnöje och utanförskap kanaliseras rakt ut i tomheten...till ingenting. Så kan status quo fortsätta att råda. Den "vita" underklassen tuttar inte på bilar eller kastar sten på polisen, dom tuttar på flyktingförläggningar och kors. Dom har blivit totalt blåsta och tror på fullaste allvar att deras olägenhet beror på den andra underklassen (den som nu tuttar på bilar). Det är på det sättet SD är ett högerparti; dom spelar ut underklasserna mot varandra. Det enda som skiljer dom från den etablerade högern är att SD så öppet och flagrant spelar ut underklasserna mot varandra. SD har redan slagit mynt av kaoset - cyniskt och sanslöst smaklöst obildat pöbelaktigt. För mig är SD en mycket, mycket större fara för vårt älskade fosterland än vad slöddren i Husby är.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplopp är en gammal svensk disciplin

Jimmie Åkesson, du har dålig koll då du skyller upploppen på migrationspolitiken.

En snabb titt i historieböckerna räcker för att upptäcka att pursvenska kravaller har bedrivits med aktningsvärd energi i flera hundra år.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article16831095.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är SD en mycket, mycket större fara för vårt älskade fosterland än vad slöddren i Husby är.

[+] Amen! :yeahbaby:

 

NoSD.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Medierna ska ge fan i att direktrappotera händelserna tyckte en polis i morse i TV.

De ger slöddret bekräftelse...kan nog hålla med...

 

Alexandra Pascalidou har skrivet ett bra inlägg

 

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/alexandra-pascalidou-dar-jag-vaxte-upp-kanaliserade-killarna-sin-ilska-genom-att

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olsons Ägg

Jag kommer från ett välbärgat område. Limhamn, Malmö.

Mellersta medelklass kan man säga.

I min ungdom vandaliserade jag en del med mina kopisar. Inga upplopp, ingen politik,

och jag var ingen "värsting" utan tämligen välanpassad, men ändå.

 

Idag retar jag mig på dom som klottrar och sparkar sönder strömbrytare.

Har väl mognat, som det heter.

 

Men jag förstår ruset. Att röja är en kick. KRASCH! Ballt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så många föståndiga analyser i media där man söker förklaringar, social utsatthet och diverse annat djuplodande.

Det finns en enklare förklaring - adrenalin. Det finns ju redan en våldskultur bland vissa yngre av manligt kön. De kryllar av dessa omogna hjältar, antingen är det fotbollshuliganer, klotter eller pangade busskurar. Vem kan då undvika tjusningen med att tutta eld på bilar, kasta sten på poliser och brandmän?

Det behövs inga djupa analyser, det räcker med adrenalin och föräldrar som inte kan hålla ungarna hemma på sena natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de nu har några.

Du menar alltså att det kryllar av föräldrarlösa barn i Stockholms förorter?

Vem tar då hand om dem, har ansvar för dem, eller bor de i kloakerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att det kryllar av föräldrarlösa barn i Stockholms förorter?

Vem tar då hand om dem, har ansvar för dem, eller bor de i kloakerna?

Menar jag "alltså" det? Don't jump the gun and hold your horses. Nej, men de finns. Många är antagligen adrenalinstinna unga hannar som har en utschasad ensamstående mamma därhemma. Svårt att vara förälder då. Föräldraskap är viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommunisterna gör så att problemet försvinner och aldrig visar sig igen genom att skicka folk på arbetsläger med garanterad död

Nä, så gör bara de som KALLAR SIG kommunister. Det är en himla skillnad. Sovjet var ingen kommunistisk stat, exempelvis. Det var bara något de försökte ge sken av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar jag "alltså" det? Don't jump the gun and hold your horses. Nej, men de finns. Många är antagligen adrenalinstinna unga hannar som har en utschasad ensamstående mamma därhemma. Svårt att vara förälder då. Föräldraskap är viktigt.

Okej, jag såg din kommentar och ordet "de" som något generaliserande.

Det är väl ingen kvalificerad gissning att många av förövarna och även de som drabbas bor hos en ensamstående förälder. Det är förskräckande många förhållanden, med barn involverade, som spricker. Folk skiljer sig för lätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, så gör bara de som KALLAR SIG kommunister. Det är en himla skillnad. Sovjet var ingen kommunistisk stat, exempelvis. Det var bara något de försökte ge sken av.

Kul svar. Finns det någon stat som är kommunistisk?

Eller är det så att kommunismen leder till stater som Sovjet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul svar. Finns det någon stat som är kommunistisk?

Eller är det så att kommunismen leder till stater som Sovjet?

Det är nog så enkelt som att makt korrumperar. Detta oavsett politisk eller religiös hemvist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte nya trevliga politiktråden, det är där Semmelman är "värd". Denna tråd faller under ordinarie moderatorers jurisdiktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inte nya trevliga politiktråden, det är där Semmelman är "värd". Denna tråd faller under ordinarie moderatorers jurisdiktion.

Å tusan, så i denna tråd får man alltså vara otrevlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å tusan, så i denna tråd får man alltså vara otrevlig?

Där kom ett omotiverat "alltså" igen. Hur kan du dra en sådan slutsats efter vad jag skrev?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en intervju med en bileldare på P3 tidigare ikväll, det var polisens fel allting för de sköt den där knivmannen, då skulle de straffas på det här sättet, men de själva behövde inte straffas för vad de åstadkom sina "egna" grannar. Lysande logik. Lyssna gärna,

Polisen är gisslan, de kan inte agera för då blir det polisbrutalitet, gör de inget struntar samhället i de utsatta, båda bra skäl att kasta sten på brandmän.

Champagnekorkarna far väl i taket på SD:s högkvarter kan man tänka, dessa spån SD:s bästa valarbetare.

Men klart det är väl Alliansens fel allting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt sett riktas ett svar mot det man citerar, men du får väl göra som du har lust.

Det var ju du som påminde mig att denna tråd inte var Semmelmans, och då kom jag ihåg att då finns ingar krav på trevlighet. Du inser väl också att det vore meningslöst för mig att ens besvara wall7's angrepp, tråden skulle ju dö på momangen.

Läs även Telly82 anmaning tidigare, det var ett kort men klokt inlägg värt att följa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju du som påminde mig att denna tråd inte var Semmelmans, och då kom jag ihåg att då finns ingar krav på trevlighet. Du inser väl också att det vore meningslöst för mig att ens besvara wall7's angrepp, tråden skulle ju dö på momangen.

Läs även Telly82 anmaning tidigare, det var ett kort men klokt inlägg värt att följa.

Var har något av detta med mina inlägg att göra? Jag begriper inte varför du citerar mig överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju du som påminde mig att denna tråd inte var Semmelmans, och då kom jag ihåg att då finns ingar krav på trevlighet. Du inser väl också att det vore meningslöst för mig att ens besvara wall7's angrepp, tråden skulle ju dö på momangen.

Läs även Telly82 anmaning tidigare, det var ett kort men klokt inlägg värt att följa.

Inte för att det spelar någon roll, men jag undrade bara när du slutade lära dig något istället för att bara tycka. Är det ett angrepp?

Inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har något av detta med mina inlägg att göra? Jag begriper inte varför du citerar mig överhuvudtaget.

Läs mina inlägg igen, i kronologisk ordning, så ser du den gula tråden.

Du korrigerade mitt misstag att tro att detta var Semmelmans tråd, då jag kallade på honom efter ett oprovocerat angrepp från wall7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...