Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Stendöd macbook Air


Isabellez

Rekommendera Poster

Jag behöver just nu all hjälp jag kan få. Jag har en macbook air 13" och igår hände något märkligt. Jag kollade på film och plötsligt stängde den av sig, batteriet var uppe i 87% och det var precis som att stänga av en tv. Zappp, plötsligt var skärmen svart och den går nu inte att starta om. Har kopplat in strömsladden men istället för att lysa rött som vid laddning lyser det grönt. Har testat ctrl+shift+alt+strömknappen för att sedan försöka starta om den, men inget händer - den är stendöd..

 

Någon som har någon som helst koll på vad som kan ha hänt, och vad jag i så fall kan göra? eller är det inlämning till en reparationsverkstad som gäller?

 

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I och med att datorn är avstängd och inte går att starta vet jag inte om de där grejerna fungerar... Testade att återställa SMC men den reagerar inte på knapptryck, samma gäller den sistnämnda. Tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nog bara att lämna in, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäntans Macbook air kan också vara helt dö emellanåt... det vi har gjort för att lyckas starta den igen är att hålla ner startknappen i 20-30 sekunder , sen brukar den starta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak hände mig så jag lade in datorn i frysen i några minuter. Efter det gick den igång som vanligt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många grader ska frysen stå på?

Nej, det är nog bäst att lämna in din lilla pärla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu stoppar in den i frysen (verkar enligt många som att det fungerar, hur konstigt det än verkar) hur länge ska den var inne då ungefär? Någon timma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en aning.

 

Men du bör låta den vara i rumstemperatur lika länge som den var i frysen innan du försöker koppla in den eller sätta igång den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man nu stoppar in den i frysen (verkar enligt många som att det fungerar, hur konstigt det än verkar) hur länge ska den var inne då ungefär? Någon timma?

 

Ca 5-10 minuter har jag haft min i utan problem, om du har den längre vet jag inte vad som kommer hända...men enligt Apple så ska det ju gå bra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sate1337en

Lyser MagSafe-Dioden på laddaren när du sätter dit den på sidan av datorn? Lyser den så betyder det att datorn fortfarande tar emot ström i alla fall, vilket kan innebära att det är top case (strömknappen) som inte fungerar och i värsta fall moderkortet som inte kan ta emot ström.

 

Vill du så kan du alltid öppna datorn själv, förutsatt att du har en pentalobskruvmejsel hemma, och dra ut batterisladden och sedan sätta in den igen. Då genomförs också en SMC-reset, som ibland inte fungerar när man endast gör den med knapparna. Kom dock ihåg att batteriet är mjukt och mycket känsligt, så var försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lyser grönt när jag ansluter strömsladden, så den känner av strömmen men laddar inte. Har lämnat över datorn till min datakunnige farfar som även han misstänkte moderkortet, får hoppas på det bästa nu! Skippar nog att försöka dissekera datorn, hahaha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Den gick inte att rädda tyvärr... Helt stendöd. Vet inte vad felet var än heller, så, bara att köpa nytt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...