Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dagsfärsk ny Mini har stora problem med bilden,färgen.Ojoj!


00andy

Rekommendera Poster

Hej på er.

Jag har idag fått snikversionen av den nyaste minin levererad,köpt i förrgår i New York av min Mamma. (som självklart var försiktig med transporten.)

Redan under dom första minuterna när jag fyllde i mina uppgifter,Ituneskonto osv så fick min skärm en starkt rött "filter" som gör allt förvrängt,men jag kan se igenom smörjan men det är ett problem som jag aldrig haft sett skymten av efter all tid med en helrisig och slö MBP som jag hade inkopplad innan.

(Där var bilden bra,men den orkade inte spela musik och öppna mailen samtidigt..) Nu bör jag nämna att skärmen är en väl fungerande LCD Philips och som är ansluten till minin via HDMI-kabel.

 

Jag har hastigt kollat igenom trådarna om minin och mitt fel verkar tyvärr inte vara helt unikt-även om jag tror att jag "vinner" i den här grenen.

Mitt "Fenomen" kommer och går..-Ibland tror jag efter en kvart att det är lugnt då jag rengjorde kablarnas kontaktytor,men icke..

Jag kan få "det" att försvinna genom att välja en annan ingång på TV:n och sedan gå tillbaks. Men det håller ju inte. (bör skriva att det räcker om jag väljer en "tom" ingång med fjärkontrollen,jag "skenbyter s.a.s)

 

Så här sitter jag och skriver på min MBP från 09 som säkert varit igång nonstop sedan dess. Och bredvid står den snygga fyrkanten. Härligt! Jag har även provat med en bekants HDMI som var sjukt dyr,guldpläterad och the works..

Antar att min garanti gäller,men det är inte nå'n tröst i vargtimmen. Om någon läser detta så har jag kanske missat några fakta,det görs av många.

Och även om jag inte är som Kojak 82 i Helsingborg,eller Ytterberg eller ni andra som har svar och koll på det mesta,så är jag inte helt väck.

Bara lite. Så skriv gärna om det stämmer att t.ex grafikkortet är från Biltema. Eller någon annan synpunkt.

Tack för er tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hänt min mini med några gånger, men min bild blir mer åt det lila hållet.

Inte alls lika ofta som med din mini dock. Har hänt mig kanske 10ggr sedan jag köpte min mini i nov 2012.

Och det händer alltid när jag skakar på musen för att väcka skärmen. (Minin sätts aldrig i vila men min skärm gör det) Återansluta HDMI-kabeln hjälper för mig.

Jag ska vid tillfälle skaffa en miniDisplayPort till HDMI adapter och se om fenomenet uppstår även via miniDisplayPort.

 

Troligtvis blir det något galet vid "handskakningen" mellan tv/skärm och grafikkort när man kör HDMI.

Har du lagt in samtliga uppdateringar inkl EFI och SMC firmwares via App Store?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du har rätt att mitt problem nog är rätt mycket värre än ditt,det inträffar i snitt varje kvart...

Och jag hade möjlighet att använda den medskickade adaptern så att jag körde HDMI:n genom Minidisplaydevicen som var medskickad..

Alla uppdateringar gjorda,kollat på profilinställningarna under "Bildskärm".

Och att jucka med musen har ingen verkan..

Hade jag varit 5år hade jag grinat i ett sträck,men nu blir jag mest trött..

Tack för ditt svar,alltid bra att höra från andra.

(jag skulle vilja veta om det är en teori som gränsar till sanning om att detta problem har uppträtt på flera minis än "måndagsexemplarskvoten".

 

Så tack,jag går och lägger mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kanske kan testa den med grannens TV, så du utesluter din egen Tv. Inte säkert det är minin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inte den medskickade adaptern en HDMI->DVI?

Men du har kanske köpt till en MDP->HDMI separat vid sidan om?

Vilken HDMI version stödjer din kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara "fel" på TV:n är ju iofs inte en omöjlighet,men nästan.

Den funkar med två andra datorer och är ett år gammal. Men tack för tipset. (Det var lite därför jag undrade om problem med bildskärmen är vanliga på de nya MacMini.

(Som vanlig svensk så är jag nästan hellre utan dator än ringer på hos grannen..)

 

Om kontakten: Jag var otydlig kanske pga att dom kontakterna tillhör det förgångna. Det var den medsända "Minidisplaydevicen"-som jag inte behöver då jag har tre HDMI ingångar på TV:n,men jag provade att använde den genom att ta en kabel från min förra mini (2006) som endast hade DVI kontakt,så nämnda kabel var HDMI till DVI.

Så jag gjorde en helt onödig koppling genom att sätta i appleadaptern -som ju är HDMI-hane-VGA hona,och sätta den mellan HDMI kabeln.

Båda två i tur och ordning.

 

Dessutom har jag inga enheter anslutna-varken hårdiskar,bluetothprylar osv.

Vilken version HDMI-kabeln har är jag inte 100 på,men den köptes det senaste året på Kjell & C:o för ungefär 200.

 

Då problemet infann sig inom en minut från det att jag skulle installera den är jag nog tyvärr benägen att tro att det är hos datorn felet ligger.

Har haft flera olika macar och jag har aldrig varit med om något liknande. Jag är bekant med bildskärmsinställningarna osv.

Hade detta uppkommit på min MBP så hade jag tagit det med jämnmod,den har använts i snitt 8h/d sedan inköpet 09,och man kan inte begära att saker ska hålla i evigheter..

 

Tack för ert intresse ändå. Det uppskattas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mac Mini av senaste modell, variant snik, har dock maxat den med 16 GB RAM.

Har aldrig upplevt problem med bilden kopplad via Apples egna HDMI kabel till min LG tv (2012 års modell).

Det enda som var inte optimalt var det vita i bilden, det var alldeles för starkt, men detta åtgärdades i någon uppdatering för ett tag sedan.

 

Jag hade testat att installera om datorn för att utesluta mjukvaruproblem.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte också det vita var på tok för starkt med min mini late-2012.

Fick manuellt göra en färgprofil och då blev det bra bild.

Har en 23" Samsung skärm modell billig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...