Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tvekar om nyköpt MBP


fotozandra

Rekommendera Poster

fotozandra

Hej!

Har just köpt en macbook pro 13 tum (standard) när Elgiganten hade sin rea (8990 kr). Gott så, "billigt" och bra! Men jag är ändå inte helt säker... Den känns så lik min tidigare Macbook (late 2008), som jag nyligen fräschade upp. Känns som att när jag väl köper nytt borde jag kanske satsa på något "ordentligt nytt"? Jag använder datorn otroligt mycket - i stort sett all min vakna tid i mitt arbete som frilansande journalist och fotograf. Jag kör mycket med program som Photoshop/Indesign/Lightroom osv. Jag tänker köpa till en extern skärm att kunna bildbehandla på, så jag ville inte lägga allt för mycket pengar på själva datorn och skärmen. Men den får ju gärna vara kraftfull, hålla bra och kännas fräsch i några år framöver. Någon mackännare som kan ge mig råd? Borde jag istället satsa på typ macbook air, Macbook pro 15 tum eller macbook pro med retina? Enligt vad jag hittade nedan om uppdateringar så låter det ju som en tanke att vänta lite? Samtidigt vore det skönt att slippa mecka med att byta, det är ju fortfarande en bra dator - eller?

Otekniska hälsningar och många tack!

 

- MacBook Pro: In line with his predictions from last year, Kuo believes that Apple will do away with the non-Retina MacBook Pro line in 2013, moving to an all-Retina lineup at cheaper price points than the current Retina models. Kuo also believes that Apple will tweak the design of these thinner Retina MacBook Pros, despite having just introduced the current form factor last year.

Städade lite

Axelman moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det priset är det svårslaget. Enda som ligger i samma prisklass är ju instegsmodellen av 11" MBA och den är inget att hänga i granen för det du vill göra.

 

Lägg pengarna på att uppgradera minnet till 16 GB (handlar om hundralappar) så har du en maskin med kraft för ett bra tag framöver. Anledningen till att du inte märker så stor skillnad är att även "gårdagens" datorer är mer än nog kraftfulla och går sällan i taket vid vardagligt användande. Så skillnaden märks inte i en ny dator innan man kör igång med processorintensiva uppgifter som regel. Beroende på hur du bildbehandlar så borde du kunna märka skillnad.

 

Så minne och en bra extern skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StoreBror

Tråkigt val, förstår din skepsis. Du kan gott vänta ett år ytterligare med att köpa nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fotozandra

Stort tack för era svar!!

Jag gick just förbi Applebutiken och blev väldigt sugen på Macbook Pro med retinaskärm, trots att den är rätt mycket dyrare. Gillar att den är så lätt och snabb och har SDD...

 

Storebror, berätta gärna mer varför det är ett tråkigt val, så jag får lite mer kött på benen!

/Zandra

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har just köpt en macbook pro 13 tum (standard) när Elgiganten hade sin rea (8990 kr). Gott så, "billigt" och bra! Men jag är ändå inte helt säker... Den känns så lik min tidigare Macbook (late 2008), som jag nyligen fräschade upp. Känns som att när jag väl köper nytt borde jag kanske satsa på något "ordentligt nytt"?

En MB Air har en sämre skärm färgmässigt så det är inte att rekommendera.

...

En MB 13" late 2008 har prestanda enligt Geekbench 2700 medan en ny MBP 13" 6600. Det innebär inte att det känns snabbare när du hanterar datorn, men när du belastar den orkar den mer än dubbelt så mycket. Dvs PS-filter går dubbelt så fort att processa. 16 GB RAM ska du satsa på så är arbetsbänken lagom stor.

...

Men en ny MBP 15" är mycket vassare i prestandan. Geekbenchresultatet säger 10800 så den går som tåget i jämförelse. Som frilansande fotograf borde den nivån vara rimligare. Du får ju lyfta momsen och dra av kostnaden på företaget så även om den är dyrare blir den inte bokföringsmässigt så dyr. Men du får ett sjusärdeles verktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fotozandra

Jo precis! Och med lite studentrabatt på det... :-) Åh, sugen! Pratar du om MBP 15" med eller utan retina? Och ska jag satsa direkt, eller finns det en poäng med att vänta till hösten, om det blir som Kuo förutspår längst upp i tråden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bokotimon

Jag väntar på nästa event i juni, då kommer nya snabbare modeller. :) Då blir det en ny mbp med retrina! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väntar på nästa event i juni, då kommer nya snabbare modeller. :)

 

Det är väl bara en from förhoppning, som vanligt i dessa sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo precis! Och med lite studentrabatt på det... :-) Åh, sugen! Pratar du om MBP 15" med eller utan retina? Och ska jag satsa direkt, eller finns det en poäng med att vänta till hösten, om det blir som Kuo förutspår längst upp i tråden?

Vanlig 15" men det är i stort sett samma prestanda för retinamodellen. Huruvida utvecklingen blir visar sig. Det är omöjligt att sia om hur Apple kommer att agera. De kan gå över helt till retina eller ha vanliga skärmar till de billigaste modellerna. Men jobbar du professionellt bör du ha minst en vanlig 15" eller tom en retina. Bra verktyg är halva jobbet. Med den prestandan kommer datorn att vara användbar länge.

 

...

Huruvida vad som passar vem är omöjligt att svara på. Du måste identifiera dina behov och synka dem med plånboken.Tummeupp.gif I bland vill man mer än vad man har råd med och får kompromissa.

...

Tänk på att den dator med SSD är pigg men rymmer lite. Fotar du i RAW försvinner snart utrymmet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fotozandra

Jo, jag fotar ju mycket i Raw. Hur löser man det då - med en extern hårddisk? I applebutiken nämnde det något om backup till en router? Tänkte köpa till så att jag iaf har 256 gb istället för 128 gb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att tänka på är att retinamodellerna dels saknar inbyggd DVD (om det nu finns behov av det) samt att RAM-minnet inte går att uppgradera alls i efterhand. Du bör som professionell och som arbetsverktyg konfigurera upp Retina-modellen med 16 GB RAM. Med större SSD så springer det snabbt iväg pengar. Skulle säga att din nyss köpta 13" är ett bra fynd, otroligt mycket dator för pengarna. Ett par hundralappar på att maximera mängden minne så är det en riktig liten arbetshäst. Att designen är detsamma som 2008 är inte samma sak som att den inte är vass under skalet. Inbillar mig att du tänker på att de är identiska när du ställer upp de bredvid varandra, din Macbook Alu och din nya Macbook Pro 13"

 

Även om du sitter med en 15" (retina eller ej) så lär du vilja ha en större skärm när du sitter hemma och arbetar. För snabba jobb ute på resande fot kan det nog kvitta lika mellan 13 och 15", oavsett retina eller ej. Ska du arbeta med filer så ska du arbete mot extern disk, gärna via Thunderbolt-gränssnittet som de nya mackarna har. Dyrt, men snabbt.

 

En TC kan du alltid köpa, men se det som en enkel form av automatisk backup-enhet över nätverket. Inget för fillagring enligt mig. Naturligtvis ska du ha backup, men det har du säkert som företagare redan idag. Du kan lika gärna köpa en extern disk och köra backup mot, antingen via Time Machine eller annan (bättre?) programvara.

 

Du skrev i ditt första inlägg att du ville hålla i slantarna, gör det och investera i något bättre lite senare. Köp RAM och en vettig skärm, en bra skärm överlever många datorer. Den summan som din nuvarande maskin har kostat är ju snabbt avskrivet rent bokföringsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag fotar ju mycket i Raw. Hur löser man det då - med en extern hårddisk? I applebutiken nämnde det något om backup till en router? Tänkte köpa till så att jag iaf har 256 gb istället för 128 gb.

 

Om du fotar mycket i RAW så behöver du massor med Gb i hårddisken. 256Gb kan vara för lite. RAW-bilder kan fylla utrymmet fort.

Backup till en router - Apple har TimeCapsule, det innebär säkerhetskopiering trådlöst till en extern hårddisk som samtidigt är en router för ett trådlöst nätverk.

Men du behöver fortfarande mycket Gb internet i din dator eftersom det är där du lagrar dina foton.

 

En lösning är att ha både en extern hårddisk för säkerhetskopiering av den interna, och en extern hårddisk där du lagrar dina bilder som du inte behöver ha tillgång till hela tiden - och då en extern hårddisk till som säkerhetskopierar den. Allt som allt 3 externa hårddiskar inklusive 2 för säkerhetskopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade behållit datorn och köpt en SSD disk samt ett kabinett till den nuvarande.

Stoppa i SSD:n och du kommer märka en jätteskillnad mot din tidigare Mac.

Prestandan i den du köpt är ju för övrigt helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...