Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med varvande fläktar


andersgerd

Rekommendera Poster

andersgerd

Hej!

Jag har ganska länge haft problem med min MBA (13 tum, sent 2010; Processor 1,86 GHz Intel Core 2 Duo; Minne 4 GB 1067 MHz DDR3; Grafik NVIDIA GeForce 320M 256 MB; Programvara OS X 10.8.3 (12D78)). Fläkten går nästan oavbrutet, dessutom har jag haft någon enstaka kernel panic och på sistone att den hängt sig och jag måste stänga av och starta. Har kört SMC och säker start. Tycker nog fläkten är ngt bättre efter säker start, men den går. Haft många Macar sedan 1989, varav att antal bärbara, men detta är den enda jag har haft problem med.

Vad kan man göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har lyft ut din fråga ur tråden om säker start och lagt den under Macbook Air då jag uppfattar att ditt problem inte handlar om "säker start" och OS X.

 

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar på damm. Det är en lågoddsare, men ändå sorgligt förbisedd (överskattar vi städfrekvensen i våra hem?). Här en guide till hur man byter fläkt, men den kan självklart användas bara för att öppna chassit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Har du kollat aktivitetskontroll efter processer och program som drar mycket processorkraft när fläkten rusar? Tänk på att kolla "alla processer" och inte bara "mina processer"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andersgerd

men man ska väl inte själv öppna MBA?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

men man ska väl inte själv öppna MBA?

 

Ska och ska... med rätt verktyg är det ju inga problem att öppna upp den och blåsa ur damm. Men kolla om du har några krävande processer som orsakar värmen först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vulkanus77

Hur var den innan du stoppade i 10.8? Downgrade kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andersgerd

Kan tänkas att det var bättre innan 10.8. Faktum är att nu när jag gjort SMC och säker start är det mindre fläktaktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår att detta inlägg är att "slå in öppna dörrar".

Men så länge som jag har AdBlock och ClickToFlash aktiverat när jag har webbläsaren igång så är min MBA tyst. Vid tilfällig avaktivering så går fläkten högeliga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andersgerd

Kiplon, jo, jag har dessa igång, men ändå fläktaktivitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Kiplon, jo, jag har dessa igång, men ändå fläktaktivitet.

 

Har du någon processoraktivitet när fläktarna rusar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andersgerd

Ja, SirKnasen, men ganska måttlig. Safari är störst f n, dock utan flash och ads

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Kollat utskriftskön?

 

Har vållat fläktproblem hos andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andersgerd

Kollat utskriftskön?

 

Har vållat fläktproblem hos andra.

 

Finns inget alls där. Skriver ut minimalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...