Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rejäla problem med Imessage/sms!


B3rraa

Rekommendera Poster

Är i stort behov av hjälp så vänder mig till er!!

 

delar upp problemet i två delproblem:

 

Det är så att mina kompisar och familjemedlemmar med iphone inte kan skicka imessage till mig, men jag kan skicka till dom. Grejen är att det står "meddelande" i min Iphone, men de kommer fram som Imessage till min Macbook, vad kan detta bero på?

 

 

Nu till det STORA Problemet:

 

Vissa sms/imessage kommer endast fram till min MacBook vilket är väldigt frustrerande!! Vad kan detta bero på?

 

Jag är ingen van Mac användare så är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Mvh Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då antar jag att de kommer fram som SMS till din telefon men inte som iMessage, och då iMessage till din Mac. SMS kan inte tas emot på Mac, utan det är enbart iMessage. Skillnaden mellan SMS och iMessage är att iMessage använder datanätet (internet) medan SMS använder telefonidelen.

 

Så vad du säger nu, det är att in telefon enbart tar emot SMS och inga iMessage.

Några kommer som SMS till telefonen och som iMessage till Mac.

Några endast som iMessage till Mac, inte som SMS eller iMessage till telefonen.

 

Jag tror så här - de som kommer fram till både telefonen (om än som SMS) och till Mac, är de som använder ditt nr som ID.

Och de som enbart går till Macen är de som använder ditt Apple ID.

 

Då tyder detta på olika inställningar för iMessage i din telefon och Mac.

Har du senaste versionerna av både iOS och Mountain Lion?

 

Du behöver kolla så att telefonen och Macen har samma inställningar för iMessage. Enklast kan vara att göra om inställningarna från början på båda och då välja telefonnummer som ID på båda, att du skickar och tar emot på numret. Men för att även andra iMessage ska komma fram så behöver du även ställa in Apple ID som mottagningsadress förutom numret. Dvs. Sändning: Telefonnr. Mottagning: Telefonnr och Apple ID. Samma i både iPhone och Mac.

 

Att det inte kommer fram som iMessage på din telefon är skumt eftersom du kan skicka det... men är det då iMessage du skickar och inte SMS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra en omstart av telefonen mha att hålla inne hemma-knappen och ström-knappen samtidigt. Håll dem inne tills skärmen blir svart och tills att äpplet syns på skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...