Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sluta posta era nyheter som trådar!


kladda

Rekommendera Poster

Jag vet att ni gärna vill att man ska läsa era nyheter, men sluta lägga dom som trådar! Alternativt exkludera dom från "Nya ämnen"!

Ni har ju redan en egen ruta för "Nytt från MacWorld" lite längre ner?

Sjukt trött på att man missar nya trådar för att det ligger en massa nyhetstrådar som puttar undan något en användare skrivit.

 

 

:propellerbaver:

 

Edit: Gör gärna rutan för Nya ämnen större också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriöst!

 

comment_new.png Nya ämnen

4 av 7 i nya ämnen är alltså länk till en länk som går till en av era Artiklar.

 

Jag skulle vilja ha svar från någon på MacWorld om varför man väljer att putta undan användares trådar. Varför räcker det inte med "Senaste nytt från MacWorld" lite längre ned, som faktiskt innehåller exakt samma sak?

 

 

 

 

:propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Vi valde för länge sedan att få in artikelmaterialet på forumet för att ge en koppling mellan sidorna, och jag har aldrig tidigare hört från någon som såg det som ett problem. Det ger också en plats att diskutera nyheterna, då många användare föredrar att diskutera här istället för bland artikelkommentarerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Joel, tack för ditt svar.

 

jag förstår att det är en bra plats att diskutera innehållet i artiklarna, men jag tycker ändå inte att de måste ligga som en ny tråd?

Människor som vänder sig hit för att få hjälp missar den chansen. Är det isf inte bättre att "Nytt från MacWorld" innehåller länken till forumtråden, då forumtråden nästan alltid ändå bara innehåller en rubrik och en länk till själva artiklen?

 

P.s Betyder detta att Kommentarerna som man kan lämna på varje artikel inte är en plats att diskutera?

 

propellerbaver.gif

 

Edit: Glömde min ekorre med propellerkeps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi valde för länge sedan att få in artikelmaterialet på forumet för att ge en koppling mellan sidorna, och jag har aldrig tidigare hört från någon som såg det som ett problem. Det ger också en plats att diskutera nyheterna, då många användare föredrar att diskutera här istället för bland artikelkommentarerna.

 

Ja, åtminstone från min sida får ni 1+ för det. Jag vill hemskt gärna ha dem som trådar här, de skapar uppmärksamhet för saker som man kanske inte lägger märke till annars. Jag använder inte forumet enbart för att hjälpa andra. I så fall hade jag krävt betalning för tjänsten. Jag använder forumet för samvaro, för struntprat, för att bli uppdaterad på nyheter, för att diskutera Mac-relaterade ämnen med andra Appletrogna och så vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.s Betyder detta att Kommentarerna som man kan lämna på varje artikel inte är en plats att diskutera?

 

Vill du ge dig in bland smala elefanter och andra internettroll så väl bekomme. Jag avstår och diskuterar mycket hellre på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.s Betyder detta att Kommentarerna som man kan lämna på varje artikel inte är en plats att diskutera?

Vill du ge dig in bland smala elefanter och andra internettroll så väl bekomme. Jag avstår och diskuterar mycket hellre på forumet.

...och dessutom kräver det att man har ytterligare ett konto registrerat. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med att lägga nya artiklar som trådar är att forumet verkar mer aktivt än vad det är. Det är inte som förr (se statistik nedan).

 

post-28798-091256000 1366956180_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

En fördel med att lägga nya artiklar som trådar är att forumet verkar mer aktivt än vad det är. Det är inte som förr (se statistik nedan).

 

 

Jepp, artikelroboten ökar statistiken med 0,2 procent :) . Jag kan avslöja att det inte är en del av planen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, artikelroboten ökar statistiken med 0,2 procent :) . Jag kan avslöja att det inte är en del av planen.

"Statistiken"? Vad är det som ökas med 0,2 procent? Antalet trådar? Det går väl att kläcka ur sig en väldigt låg siffra utan närmare specifikation om man som du avnjuter hög status och förtroende, men siffran säger ingenting om någonting. Billigt att plocka poäng via ett icke redovisat kunskapsmonopol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bra som det är. Skulle man t ex använda en enda tråd för att posta alla nyheter i skulle det bli en salig röra av kommentarer till olika artiklar. Det skulle m a o bli väldigt svårt att föra en diskussion kring en specifik arikel. Dessutom behöver man inte logga in på en annan sida för att kommentera.

 

Handlar rubriken om något som intresserar mig så läser jag tråden oavsett vem som postat.

 

Det går heller inte riktigt att jämföra dessa nyheter med t ex "Läste i tidningen idag..." Den tråden är ju avsedd för lite mer fritids-snack så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med att lägga nya artiklar som trådar är att forumet verkar mer aktivt än vad det är. Det är inte som förr (se statistik nedan).

 

post-28798-091256000 1366956180_thumb.jpg

Tror inte det finns nån dold agenda bakom detta agerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

"Statistiken"? Vad är det som ökas med 0,2 procent? Antalet trådar? Det går väl att kläcka ur sig en väldigt låg siffra utan närmare specifikation om man som du avnjuter hög status och förtroende, men siffran säger ingenting om någonting. Billigt att plocka poäng via ett icke redovisat kunskapsmonopol.

 

Baserat på din skärmdump trodde jag du syftade på att boosta antalet aktiva användare på sajten och det jag menade var en extra aktiv användare av totalt 449, som det var när du tog bilden. Hur som helst, det finns ingen baktanke annat än att uppmärksamma nyheter på forumet och ge en plats att diskutera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Nej, det syftade jag inte på.

 

Jo, jag förstod det av ditt svar :). Antalet nya trådar per vecka är väl något vi tittar på bland en hel del annan statistik internt, men då är vi ju väl medvetna om att artikelroboten står för en viss del av de nya trådarna och tar hänsyn till det. Men jag kan inte minnas att vi gått ut med de siffrorna i något sammanhang så jag tror inte det gör så stor skillnad för intrycket av aktivitet direkt, som ny användare på forumet lär man sig nog ganska snabbt att känna igen artikelrobotens inlägg i listan över nya inlägg och kan själv bedöma om de är intressanta eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag har framfört min åsikt och hoppas att det iaf har väckt en tanke hos er.

 

 

 

Däremot kan jag inte något som helst värde i denna kommentaren från dig Joel:

och jag har aldrig tidigare hört från någon som såg det som ett problem.

 

Vad spelar det för roll? Jag säger ju det nu och det hoppas jag räknas som feedback oavsett om jag råkar vara först med att lämna den?

 

 

 

 

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ge en plats att diskutera dem.

Det är ju aldrig någon som diskuterar i trådarna, en snabb överblick:

35 trådar på första sidan över "nyheter från MacWorld" avdelningen, 3 st inlägg sammanlagt i alla dom trådarna. Och då är den ena tråden klistrad sedan 22/12-12.

På anda sidan är det lika många trådar och bara 3 inlägg sammanlagt.

Sida 3, 1 inlägg

Sida 4, 8 inlägg

Sida 5, 7 inlägg

Sida 6, 10 inlägg

Sida 7, 7 inlägg

Sida 8, 17 här måste jag dock säga att det börja bli en diskussion i tråden om OSX 10.8.3 släpptes, 6 inlägg bara där...

Sida 9, 29 inlägg, apples kartor (6 inlägg), app store monopol? (6 inlägg) och iwatch (9 inlägg) 'diskuterades' flitigast

Sida 10, 6 inlägg

 

= 91 inlägg i 350 trådar. Genomsnitt 0,26 inlägg per tråd kan väl ändå inte vara en diskussion?

Finns dock 448 sidor kvar, är det där diskussionerna håller till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till låg aktivitet i nyhetstrådarna är nog att de är så extremt kortfattade. För att öht kunna kommentera så måste man gå till "tidningssidan" och sedan tillbaka. Och det gäller ju alla, även de som vill kommentera en kommentar. För många steg helt enkelt.

 

Personligen har jag inget mot att artiklar visas på detta sätt, men jag skulle verkligen uppskatta att hela artikeln publicerades i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till låg aktivitet i nyhetstrådarna är nog att de är så extremt kortfattade. För att öht kunna kommentera så måste man gå till "tidningssidan" och sedan tillbaka. Och det gäller ju alla, även de som vill kommentera en kommentar. För många steg helt enkelt.

 

Personligen har jag inget mot att artiklar visas på detta sätt, men jag skulle verkligen uppskatta att hela artikeln publicerades i tråden.

Är det verkligen så komplicerat att klicka på en länk och sen när man läst artikeln trycka kommando-W? Man får ju först en kort sammanfattning om ämnet och kan därefter avgöra om man vill läsa mer eller inte.

 

I och för sig, kan jag tillägga, det är enklare att diskutera om ämnet i fråga om man bara kan rulla upp och läsa artikeln innan man ska svara på ett annat inlägg i den tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så komplicerat att klicka på en länk och sen när man läst artikeln trycka kommando-W? Man får ju först en kort sammanfattning om ämnet och kan därefter avgöra om man vill läsa mer eller inte.

 

I och för sig, kan jag tillägga, det är enklare att diskutera om ämnet i fråga om man bara kan rulla upp och läsa artikeln innan man ska svara på ett annat inlägg i den tråden.

Nej, det är inte så komplicerat. Men det är så många av oss fungerar i dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del tycker jag det är rätt bra att artiklarna läggs upp under Nya ämnen. Då får jag dem på köpet s a s när jag går in i forumet. Annars hade jag förmodligen aldrig sett dem, lat som jag är :) Eller snarare, jag sitter inte och kollar upp om det finns några intressanta artiklar på macWorld.idg.se eller andra aktiva handlingar enbart för att kolla.

 

Så som artiklarna läggs ut nu så ser man dem med automatik och de kräver ingen aktiv handling från min sida annat än att klicka på länken om jag finner rubriken intressant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...