Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Precis bytt HDD, hur installerar jag OS X utan skiva?


plexmar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Som rubriken lyder så har jag bytt HDD efter att den tidigare kraschat... men kom nu på att jag inte har OS X på skiva, då det var förinstallerat.

 

Hur gör jag då?

 

För övrigt får jag bara ett blinkande frågetecken vid start. Har sökt runt och provat hålla diverse kombinationer av knappar nertryckta under uppstart, men utan framgång....

 

Hoppas någon kan hjälpa mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du håller ner två tangenter? Länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du håller ner två tangenter? Länge?

 

Ja, nu när jag provade igen kom en blinkande mapp med frågetecken fram. Hittar den inte HDD:n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu när jag provade igen kom en blinkande mapp med frågetecken fram. Hittar den inte HDD:n?

 

Ett blinkande frågetecken betyder att den inte hittat något system att starta ifrån. Även om den förmodligen hittar disken, så är den ju tom.

 

Håller du ner tangenterna på det inbyggda tangentbordet? (Externa trådlösa är ingen höjdare i detta läge.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett blinkande frågetecken betyder att den inte hittat något system att starta ifrån. Även om den förmodligen hittar disken, så är den ju tom.

 

Håller du ner tangenterna på det inbyggda tangentbordet? (Externa trådlösa är ingen höjdare i detta läge.)

 

Okej. Japp, använder det inbyggda tangentbordet. Får fortfarande blinkande frågetecken vid CMD+R.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag slut på idéer. Det BORDE funka.

Hoppas att någon annan har lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag slut på idéer. Det BORDE funka.

Hoppas att någon annan har lösningen.

 

Tack ändå! Hoppas någon annan kan hjälpa mig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att starta på det sättet eftersom hdd´n är tom och det inte finns någon recovery partition alls.

Utan du måste använda OS X internetåterställning men eftersom det inte heller går verkar det som att du inte har uppdaterat din dators firmware.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Japp, använder det inbyggda tangentbordet. Får fortfarande blinkande frågetecken vid CMD+R.

Ja, om du har ehelt ny disk har du varken system eller en recovery-partition. Så där för blinkar det.

 

För ett tag sen kom en hel del olika EFI-uppdateringar till Macbook * och iMac's. Med de får man en inbyggd sån möjlighet att kunna installera systemet igen. Kanske din dator inte har den uppdateringen, eller ingick bland de modellerna som fick den? :unsure:

 

Du kanske kan gå till ngt service ställe och få hjälp, eller om du känner ngt med en "recoverysticka" som du kan få låna. Du kan ju alltid tanka ner OS'et igen via ngn annans dator, och logga in som dig. Sen väl nere bränn den på en DVD el nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ansluta datorn via nätverkskabel till internet och håll inne ALT+cmd+R när du startar datorn

(alt i kombination med cmd+R tvingar datorn att starta internet recovery)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hjälper det när hdd'n är tom och tydligen har datorn en för gammal firmware att klara av återställa genom internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hjälper det när hdd'n är tom och tydligen har datorn en för gammal firmware att klara av återställa genom internet?

 

Jag tog för givet att datorn levererades med Lion eller Mountain Lion eftersom TS skriver att datorn levererades utan skivor. Och då har datorn tillgång till internet recovery.

Men du har helt rätt. Datorn kan ju vara köpt begagnad utan skivor men ändå vara förinstallerad.

Det blir lätt förvirrat när det ska vara så svårt att skriva vad man har för dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tog för givet att datorn levererades med Lion eller Mountain Lion eftersom TS skriver att datorn levererades utan skivor. Och då har datorn tillgång till internet recovery.

Men du har helt rätt. Datorn kan ju vara köpt begagnad utan skivor men ändå vara förinstallerad.

Det blir lätt förvirrat när det ska vara så svårt att skriva vad man har för dator.

 

Man ska aldrig ta för givet något speciellt inte när informationen är knapphändig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Då tror jag att jag har förstått.

 

Datorn är en MacBook Pro från 2009. Tror att OS X var förinstallerat, men kan även vara så att jag har slarvat bort skivan.

 

Det var Mountain Lion installerat på datorn, från App Store.

 

Nu är frågan hur jag går vidare. Jag har tyvärr inte tillgång till en annan Mac, men skulle nog kunna få tag på en.

 

Jag behöver alltså ett USB-minne (hur stort minne?) och sedan loggar jag på något sätt in på mitt Apple-konto och lägger över Mountain Lion på stickan? Någon som orkar förklara hur detta går till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste måste vara att beställa en OS X 10.6-skiva eller köpa en begagnad och börja därifrån. Formattera/radera skivan, installera 10.6 uppgradera, och sedan gå in på Apple och hämta Mountain Lion. Då har du en skiva för eventuella händelser framåt. Skapa också en bootbar USB-sticka i ML så du har även den.

...

Slå på OS X inbyggda brandvägg och anslut en hårddisk och kör TimeMachine så har du allt! Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Blir nog att köpa 10.6, så har jag en skiva inför framtiden.

 

Är det CMD+R intryck som gäller sen, när jag har matat in skivan och startar datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tror jag att det är en skiva inmatad i datorn, kan jag få ut den på något sätt?

 

Håll nere musknappen (eller plattan) när du startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Blir nog att köpa 10.6, så har jag en skiva inför framtiden.

 

Dock tror jag att det är en skiva inmatad i datorn, kan jag få ut den på något sätt?

 

Tryck ner trackpadden och håll den intryckt tills skivan matas ut när du startar datorn.

Alternativt, håll inne alt när du startar datorn. När musmarkören visas släpper du alt och trycker ner ejektknappen på tangentbordet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba puckar här! Jag kom på att jag kunde Googla frågan ang. att mata ut skivan, men innan jag hann redigera mitt inlägg var det två svar redan! =)

 

Är det CMD+R intryck som gäller sen, när jag har matat in OS X-skivan och startar datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår bara inte vitsen med att INTE leverera med en start USB sticka/DVD som man gjort tidigare.

Förr eller senare kraschar disken eller blir full och det har alltid varit så jävla enkelt på macen att trycka in ny HDD och sedan installera om systemet

Windows varning numera... :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...