Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bränna ljud-CD

Gissberg

Recommended Posts

Du tar in dem i iTunes, stoppar in dem i en spellista, stoppar in en CD-R/CD+R i skivsläden, markera spellistan, väljer bränna som en audio-CD och kör igång.

Eller lägg in i iTunes och bränn cd på vanligt sätt.

Nyfiken fråga; Varför bränna CD? Trodde inte någon använde sådana längre.

Jag använder CD:s i min CD-spelare till stereon. Känns enklare än att koppla in datorn. :) Dessutom har min CD-spelare (Marantz 63 KI Signature) en inbyggd D/A som har en karaktär som jag tycker om att lyssna på, lite mer go' och musikalisk än min mer neutrala externa D/A-omvandlare.

Eller lägg in i iTunes och bränn cd på vanligt sätt.

Jag trodde wav-filerna konverterades om när man lägger in dom i iTunes. Så sker ju i Windows mediaplayer. Där brukar jag använda Nero.

Bränna till ljud-CD är ju sällsynt numera men jag skulle ta med låtar som jag gjort till min gamla spelkompis från 60-talet. Enda sättet att spela upp musik hos honom är på CD. Visserligen har han en gammal dator som står oanvänd sen 15 år under en del bråte, med varken internet eller USB. Och han lär inte skaffa några nymodigheter på grund av sjukdom. Sorgligt.

Jag får tacka för tipsen som kommit in!

Jag trodde wav-filerna konverterades om när man lägger in dom i iTunes. Så sker ju i Windows mediaplayer. Där brukar jag använda Nero.

Nej, inget konverteras av att läggas till i iTunes. Däremot kan du göra det i efterhand om du vill. Det kan vara en bra idé att konvertera WAV till Apple Lossless. Det tar mindre plats utan att tappa kvalitet.

Bästa sättet att lägga till filer i iTunes är att lägga dom i mappen ”Lägg automatiskt till i iTunes” (Användare / Musik / iTunes / iTunes Music / -) — då slipper du kopior i Finder, filerna flyttas in i iTunes.

Annars gör som nissehult sa, hämta Burn — den använder jag när det behövs — mycket bra sak. Jag skulle hellre använt Burn än iTunes för bränning, dels för enkelhetens skull.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...