Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kommer min täckning att bli bättre med Airport Extreme och nya Airport

jesperw

Recommended Posts

Hej alla,

Jag har ett WLAN hemma där jag har Ipad, Iphones, 1 Mac, 1 NAS och 2 Windowsdatorer och en en Thomson routher/modem från Telia. Har även 2 Airport Express (förra generationen) för att streama musik trådlöst. I köket hackar musiken emellanåt och det sker oftast när många i huset är hemma och skickar mycket data i etern. Mitt på dagen (då de flesta är på jobb) funkar det utan hack eller störningar.

Till saken hör att denna del av köket är lite av en "blind spot" med tjocka väggar och både datorer och plattor tappar ibland täckning här.

Det är Telias Thomson-grunka som är WLAN basstation och denna kör endast 2,4GHZ-bandet. Airport Expressen i köket är ansluten till existerande nätverk.

Tjänar jag något på att byta till Apple Extreme och ny Airport Express, eftersom dessa även kör 5GHZ?

Med en Apple Extreme bör jag kunna ställa in Airport Express på att utöka existerande nätverk. Tjänar jag något på detta eller skyfflar jag bara ännu mera data i nätet? Testade med en "extender" från D-link och den gjorde varken från eller till.

Jag kanske ska köpa en router från annan tillverkare (5GHZ) och en ny Airport Express och på så vis få tillgång till 5GHZ-bandet?

Jag har googlat och googlat, men känner inte att jag blir extremt mycket klokare. Idéer och synpunkter emottages tacksamt!

Tack på förhand!

Hej

Har ungefär samma uppsättning som du, dock en A Extreme (generation 3 el 4) som router och gamla modellen av AExpress. Mitt nätverk fungerar ganska bra, jag får bara sällsynta dropouts på högtalaren i köket. Jag bor i ett tvåvånings radhus från 50-talet på ca 100 kvm med betong och stenväggar. Routern står centralt i huset, men lite undangömd i ett skåp, så inte helt optimalt..

Innan du köper nytt.

Har du testat att byta kanal på nätverket? Jämför med vad dina närmsta grannar har och prova dig fram.

Testa att flytta på den apparatur som går. Kylar, frysar, mikrovågsugnar, tv-apparater, trådlös telefon allt sådant kan störa i nätverket.

Går det att lägga något trådat?

Att tänka på angående 5GHz, räckvidden är betydligt kortare jämfört med 2,4, framför allt genom väggar mm.

Lycka till!

Hej Scorpio77,

Ja, jag har testat att byta kanal och köra 8 eftersom det är den kanal där jag är helt ensam. Finns ett par grannar som kör kanal 7 och 9, men de är få.

Tyvärr har jag både kyl, frys och mikro i närheten av Airport Expressen och kan inte flytta på dom. Min Thomson router står under sängen och signalen måste passera 2 ytterväggar för att nå köket. Mao, inte helt optimalt men det bästa jag kan göra. Lägenheten är formad som ett L nämligen.

Läste här om att det kunde hjälpa med fasta IP-adresser på Airport Express, vilket jag ännu inte testat. Låter rimligt.

Jag förstår. Ditt boende ställer till det en del.... Tveksamt om 5GHz skulle funka med så mkt väggar.

Fasta adresser kan ju absolut funka, tänkte inte på det, men jag använder det på alla mina enheter i nätverket.

Länken du hänvisade till påminde också mig om att jag har stängt av IPv6 eftersom jag just hade stora problem med dropouts för en del år sedan. Då i en liten tvåa och nästan inga grannar med trådlösa nätverk...

Testa det om du inte gjort det redan!

Jag har inte testat att stänga av IPv6, så det är värt att testa också. Testar ikväll och återkommer!

Tack för din insats så här långt!

Gick och funderade på det där med kanaler.

Vill minnas att man ska försöka lägga sig på kanal 1,6 eller 11. Dessa är kanaler som inte stör varandra, som jag har förstått det så är det lite trångt i 2,4-bandet och därmed kan kanal 7 och 8 störa varandra t ex.

Prova dessa även om det finns grannar som använder dem.

Fördelen med min router som kan köra dubbla band samtidigt är ju att datorerna som kan köra 5 GHz och oftast når i räckvidd kan ligga där medans mina iPhones ligger på 2,4 med automatik. Det blir ju avlastat då.

Har du möjligtvis någon äldre enhet som inte kan köra 802.11N? Så fort den är aktiv i nätverket så sjunker HELA nätverket till dess hastighet.

5 GHz-banden har sämre signalstyrka och därmed inte lika lång räckvidd som 2.4 GHz-bandet. Så att byta till 5 GHz i detta fallet skulle troligtvis inte förbättra någonting, snarare tvärt om.

Jag skulle satsat på någon form av nätverk via elnätet typ HomePliug. Så kopplar du samman din Express i köket och låter den där sen skapa ett nytt nätverk med samma SSID som ditt befiintliga 2.4 eller 5 GHz nätverk för optimal styrka/hastighet i köket. Har du indag inget nät på 5 GHz så kan du välja att den i köket ska skapa ett 5 GHz-nät med samma SSID som ditt 2.4 GHz-nät.

Tack för tipset om Homeplug.

En tanke, om jag låter Expressen i köket skapa ett nytt nätverk, då har jag ju löst problemet med hackande täckning för devices jag tar med ut i köket. Kommer detta även att hjälpa på hackande musik från Itunes?

I det nya nätverket, ska jag köra samma IP-range och subnet eller helt annorlunda?

Tack för tipset om Homeplug.

En tanke, om jag låter Expressen i köket skapa ett nytt nätverk, då har jag ju löst problemet med hackande täckning för devices jag tar med ut i köket. Kommer detta även att hjälpa på hackande musik från Itunes?

I det nya nätverket, ska jag köra samma IP-range och subnet eller helt annorlunda?

Ja, det ska lösa dina problem med dålig täckning, hackande musik.

Du ska ställa in expressen på att vara i bryggläge, dvs den har ej DHCP/NAT utan enbart skapa ett nytt nätverk, företrädelsevis med samma SSID, kryptering och lösenord som ditt befintliga. Då sköter din huvudrouter all hantering av nätverket, dvs IP-range, subnet osv, men du får en ny, stark sändare i nätverket.

Kan jag brygga den med Thomsons router? Som jag förstår det så måste man ha Apples router för att köra Express i bryggläge, men jag är långt ifrån säker.

Om det är trångt i etern, kommer inte en brygga att skyffla ännu mera data i nätet?

Kan jag brygga den med Thomsons router? Som jag förstår det så måste man ha Apples router för att köra Express i bryggläge, men jag är långt ifrån säker.

Om det är trångt i etern, kommer inte en brygga att skyffla ännu mera data i nätet?

Ja, det fungerar utmärkt. "Bryggläge" är lika med att du stänger av att den hanterar "nätverket", den blir en dum burk som behöver en annan befintlig router/nat som hanterar nätverkstrafiken.

Nej, det blir inte trängre i etern eftersom du låter trafiken gå via kabel mellan accesspunkterna via HomePlug. Skulle du däremot göra manövern trådlöst, dvs förlänga eller förstärka ett befintligt trådlöst nätverk så blir det ökad och långsammare trafik på nätverket. Nu låter du trafiken gå via kabel för maximal hastighet och sen skapar en ny kraftig nätverkssignal som maximerar hastigheten för de enheter som ansluter till den.

Har du dålig signal trådlöst mellan router 1 och router 2 och tvåan ska ansluta eller förstärka ettans signal så blir inte bättre än den (dåliga) hastighet som uppnås mellan enheterna. Detta elimineras när du kopplar ihop enheterna med kabel och skapar ett nytt nätverk, förslagsvis med samma SSID, kryptering och lösenord, då kommer din dator att ansluta automatiskt till den sändare som ger bäst signal oberoende av var du befinner dig i huset.

EDIT: ja, det fungerar utmärkt att "brygga" en Express mot valfri router. Det är WDS du tänker på, det fungerar oftast bara med routers av samma fabrikat, oavsett tillverkare.

Stort tack till mattem för uttömmande svar! Ska klura ut om arbetsrum och kök är på samma fas och går vidare därifrån.

Stort tack till mattem för uttömmande svar! Ska klura ut om arbetsrum och kök är på samma fas och går vidare därifrån.

Tror inte att de behöver vara på samma fas, däremot ska de sitta på samma elcentral, mitt hus är lite knepigt som har två olika centraler som delar huset i två delar. Men det är säkert så att uttag inom samma fas ger högst hastighet över elnätet. Men troligtvis så blir resultatet bättre oavsett fas än att förlänga en redan dålig trådlös signal.

• 7 months later...
Tuttosinistro

Lånar en gammal tråd här med ett liknande problem.

Mitt trådlåsa räcker inte hela vägen till sovrummet. Ibland vill man ha med iPaden, men det räcker som sagt dåligt (även tänkt sätta in en ATV till befintlig TV så det behövs verkligen täckning där).

Kör Teliamodem till en Cisco trådlös router som jag är mycket nöjd med.

Till den kopplad TC (trådat)

Vad kan jag göra?

Använda TC på något vis eller köpa en Express?

Ollie Williams

Om din TC står nära Cisco routern så flytta TC'n för att utöka nätverket. Det kan till och med hända att du vinner på att flytta dem båda för att optimera täckningen.

//KJ

Tuttosinistro

Om din TC står nära Cisco routern så flytta TC'n för att utöka nätverket. Det kan till och med hända att du vinner på att flytta dem båda för att optimera täckningen.

//KJ

Min tanke från början var att inte ha den på samma ställer som router/dator av säkerhetsskäl, men fick aldrig det att fungera.

Vid installationen så vill den skapa ett nytt nätverk om jag inte minns fel. Det vill jag ju inte ha, eftersom jag redan har ett som fungerar bra (och som en massa andra prylar är anslutna till).

I vår villa har vi stora och återkommande problem med dropouts. (https://forum.macworld.se/topic/161222-airport-express-slaar-ifraan/)

Då har vi ändå gått "top-of-the-line" och kör Time Capsule som router samt förstärker den trådlösa signalen i huset med 3 Airport Express

Där samtliga är inställda "Utöka ett befintligt nätverk".

I helgen började jag fnula lite med det igen.

Konstaterar t ex att vårt 5 GHz-band är något man bara kommer åt så länge man är nära routern.

Får mig att fundera... en Airport Express klarar väl 5 GHz-bandet?
Å att då växla, utifrån vilket band som routern väljer? (Om man ställt den på Automatiskt.)

Ollie Williams

Där samtliga är inställda "Utöka ett befintligt nätverk".

Då har vi ändå gått "top-of-the-line" och kör Time Capsule som router samt förstärker den trådlösa signalen i huset med 3 Airport Express

Om du ska utöka nätverket med Airport Express som du ansluter trådlöst till din Time Capsule ska du se till att du har bra och stabil signal fram till dina Airport Express. Har du inte det så blir det kattskit av alltihop.

//KJ

Om du ska utöka nätverket med Airport Express som du ansluter trådlöst till din Time Capsule ska du se till att du har bra och stabil signal fram till dina Airport Express. Har du inte det så blir det kattskit av alltihop.

//KJ

Du menar att samtliga Express (i vårt fall alltså 3 st) måste vara placerade inom TC:ns räckvidd??

Att man inte kan skapa "en kedja" där en Express "tar vid efter/på" en annan (Express)?

Hos oss ser jag (via Airport-verktyg) att det skiftar. Någon gång har det varit samtliga mot TC:n men i normalfallet blir det en förgrening till.

Om svaret på den första frågan är ja så funderar jag då på om man får "extra boost" på den trådlösa signalen om man sätter två eller flera Express mkt nära varandra? (För att på så sätt nå till de yttre rummen/utrymmena i villan.)

Annars förstår jag inte varför man skulle ha flera Express överhuvudtaget...

Ollie Williams

Du menar att samtliga Express (i vårt fall alltså 3 st) måste vara placerade inom TC:ns räckvidd??

Att man inte kan skapa "en kedja" där en Express "tar vid efter/på" en annan (Express)?

Hos oss ser jag (via Airport-verktyg) att det skiftar. Någon gång har det varit samtliga mot TC:n men i normalfallet blir det en förgrening till.

Om svaret på den första frågan är ja så funderar jag då på om man får "extra boost" på den trådlösa signalen om man sätter två eller flera Express mkt nära varandra? (För att på så sätt nå till de yttre rummen/utrymmena i villan.)

Annars förstår jag inte varför man skulle ha flera Express överhuvudtaget...

Nej, det var inte så jag menade. Kanske uttryckte mig klumpigt. Jag syftade på wifi signal överhuvudtaget fram till Airport Express.

Har fler än en gång testat att förlänga nätverk med enheter man ansluter trådlöst, och det blir ofta problem p.g.a. att signalen fram är för låg eller varierande. Siganalen kan vara bra vid en tidpunkt, men helt värdelös någon timma senare p.g.a. att en dörr öppnats någonstans och kommit ivägen för signalen samtidigt som någon lagt husets trådlösa telefon i signalens väg. Och då är det hejdå med allt efter den knutpunkten.

Resultatet blir att man måste ha sina förlängare, i detta fallet Airport Express, så nära att det inte blir mycket förlängning. Det slutar med att man får köpa flera stycken istället.

Rekommenderar varmt att mäta upp signalstyrkan först, tänka till vart man placerar sina Airport Express och ansluta dem med kabel.

Har med hjälp av endast en Airport Extreme, en Airport Express och en nätverkskabel fixat ett hemnätverk som är det stabilaste jag någonsin haft och täcker 170 m2.

//KJ

Tuttosinistro

Hittat någon länk som säger att TC inte kan förlänga nätverk från icke-Apple-produkter. Kanske ligger något i detta då?

Om så nu är fallet, hur gör jag då? Är en Express lösningen på problemet?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...